Taisin hieman sekoittaa termit tässä nyt. Siis normaali palotilan jäähdytys kyllä on kunnossa ja neste kyllä kiertää jäähdyttyimen läpi, mutta siis alakertaan menevä ohuempi jäähdytysnesteletku on katkaistu ja tukittu. Kyseistä letkua ei näy noissa kuvissa, mutta se haarautuu ennen tuota paksumpaa jäähdytysnesteletkua öljytikun lähettyvillä ja johtaa moottorin alaosaan.
Aika järjettömältä se kuulostikin, että joku olisi tukkinut alavesiletkun. :-) Muokkasin otsikkoa vastaamaan tilannetta.
Itse en ole nähnyt ko. vanhempaa mallia olevaa TU5JP-moottoria, joten en sen tarkemmin tiedä asiasta, mutta yritän arvailla käytettävissä olevien tietojen avulla (uudemmissa TU5JP-moottoreissa on erilainen termostaattikotelo). Kuvasta ei valitettavasti saa riittävän hyvin selvää, jotta tuosta kummalliselta vaikuttavasti letkuviritelmästä saisi varmuudella selvää. Termostaattikotelon etuosasta pitäisi lähteä suoraan alaspäin letkunkiristimellä kiinnitetty ohut jäähdytysnesteletku, jonka tehtaan asennuksen jäljiltä pitäisi kulkeutua ilmeisesti lämmityslaitteen kennolle auton sisälle?
306 (1. mallisarja), lämmityslaitteen kenno, 4 DOOR SALOON AND PETROL AND LEFT HAND DRIVE OR CONVERTIBLE AND PETROL AND LEFT HAND DRIVE306 (1. mallisarja), termostaattikotelo, INJECTION TU1M OR INJECTION TU3MC OR TU5 JP INJECTION 90 HPTermostaattikotelo 1336 81:
http://cgi.ebay.com/GENUINE-PEUGEOT-CITROEN-TU-THERMOSTAT-HOUSING-NEW-/320674998572http://cgi.ebay.com/THERMOSTATGEHAUSE-THERMOSTAT-133681-PEUGEOT-206-306-309-/400198837612http://cgi.ebay.com/BNIB-Peugeot-106-205-306-309-Thermostat-Housing-133681-/270734805121Aiemman viestin kuvan perusteella näyttäisi siltä, että alkuperäisen letkun ja termostaattikotelon välin on asennettu T-haarakappale, josta 90 asteen kulmassa auton etuosaa kohden lähtee tuo tukittu pätkä letkua, joka mahdollisesti on jälkiasenteinen viritelmä (esim. maahantuonnin yhteydessä tehty), jonka vuoksi sitä ei autovalmistajan varaosaluettelosta löydy. Toinen pää letkua näyttäisi kiinnityvän moottorilohkoon, jossa ei normaalisi kuuluisi olla tuollaista letkuliitäntää ko. kohdassa. Lämmitinvalmistajien mukaan tuohon kohtaan moottorilohkoa pakkastulpan tilalle asennetaan perinteinen lohkolämmittimen vastus, mutta mahdollisesti vanhempien autojen tapauksessa on käytetty alkuvuosina letkulämmitintä ennen kuin lohkolämmitintä on ollut myynnissä. Letkulämmittimen tapauksessa moottorilohkon pakkastulpan tilalle on siis asennettu jonkinlainen letkuliitäntä.
Lämmittimen vastus on sijainnut tulpattujen letkujen välissä, mutta on kenties rikkoutuneena poistettu. Letkujen tulppaamisesta ei aiheudu varsinaista haittaa niin kauan kuin vuotoja ei esiinny, mutta moottorilämmitintä autossa ei nyt siis enää ole, joka voi auton talvikäytöstä riippuen haitata tai sitten ei. Yhteen niitä ei ole syytä liittää, koska normaalisti termostaattikotelolta lohkoon ei kuulu olla ylimääräistä nestekiertoa.
Ehkä kannattaisi asentaa moottorilohkoon esim. Defan lämmitysvastus (
ohjeet). Varmaan sen termostaattikotelosta lämmityslaitteen kennolle menevän letkunkin voisi liittää takaisin suoraan termostaattikotelon liitäntään ja ottaa nyt tarpeettomaksi jäänyt haaroituskappale pois välistä (olettaen, ettei alkup. letkua ei ole lyhennetty).
Nämä ovat siis pelkästään kuvaan perustuvia arvailuja, joten voin olla täysin väärässäkin. Käyttäjällä _MikkoT_ näyttäisi olevan omakohtaista kokemusta asiasta, joten hän osannee vahvistaa tai kumota teoriani.