Auto: 2004 807 2,0 SR (n. 230 000 km).
Itse tilasin virosta Sparetolta Febi Bilsteinin alatukivarret, yhteensä reilut 170 euroa toimituskuluineen.
Muuten käytin vanhat pultit uudestaan, mutta alapallonivelen kiristävät pultit olivat sen verran huonossa kunnossa, että laitoin tilalle Biltemasta A4 eli haponkestävät M10x50 mm pultit (+mutterit ja aluslevyt samaa materiaalia). Noistakin tuli pitkälti toista kymppiä kun myivät vaan usemman kappaleen pakkauksissa - toki pisara meressä sekin kun autoilun kokonaiskustannuksiin vertaa.
Jos haluaisi uutta ja alkuperäistä kiinnityspulttia, niin service box tarjoaisi minun autooni tuollaisia:
Osanro | Mitat | Hinta | Tarve per puoli |
3522 52 | 12x1,25-30,5 | 6e | 2 kpl |
6925 H1 | 12x1,25-85 | 8,20e | 1 kpl |
3622 64 | 10x1,25-57 | 3,80e | 1 kpl |
3622 33 | 10x1,25-14 (mutteri) | 4,80e | 1 kpl |
5094 12 | 12x1,25-112 | 9,80e | 2 kpl |
=> Yhteensä molemmille puolille 96,80 euroa (!) Kalliita pultteja, eikä korvaavia löydy kilotavarana ihan mistä tahansa kun ovat hienokierteisiä.
Itse tosiaan uusin ainoastaan tuon, mikä kiristää olkakappaleen alapalloniveleen:
Olettaisin, että nuo A4 haponkestävät ruuvit/mutterit/aluslevyt ajavat asiansa, niitä olen Biltemasta hakenut ja autoihini laittanut. Hienokierteisiä ei siis ainakaan Biltemasta löydy, ne pitänee sitten hakea varaosatiskiltä tai jostain oikeasta pulttiliikkeestä voisi löytyä.
Työnähän tuo ei sinänsä ole kummallinen, auto ilmaan, pyörät pois ja hommiin. Suihkutan aina muutama päivä tai muutama viikko ennen remonttia ruosteenirroitusöljyä avattavaksi aikomiini kierteisiin niin on vähän parempi mahdollisuus saada pultit auki (CRC MoS2 Penetrating Oil on ainakin hyvää tavaraa).
- Vänkärin puolelta joutunee irroittamaan konehuonetta suojaavan roiskesuojan.
- Kallistuksenvakaajan yhdystangot (koiranluut) irroitin toisesta päästään
- Alapallonivel irti olkakappaleesta: Mutteri auki, talttapääruuvarin hakkasin vasaralla halkioon niin kiilautui vähän aukipäin => ruuvi pois, sorkkaraudalla kampeamalla alatukivarsi irti.
- Varo ettei kuskin puolella vetari luiskahda irti laatikosta / vänkärin puolella sisempi vetonivel pääse purkautumaan
- Alatukivarren pultit auki (apurungon alta, 18 mm avainvälillä yhteensä 5 kpl per puoli)
- Koko alatukivarsi keplotellaan pois paikoiltaan, putsataan paikat ja uusi tukivarsi tilalle. Varotaan ettei ne vetarit lipsahtele pois paikoiltaan.
- Haetaan uudelle tukivarrelle paikka ja keplotellaan ruuvit kierteille, kiristellään varovasti
- Tässä vaiheessa sitten otin käyttöön vähän kättä pidempää:
- Väänsin tukivartta niin paljon alaspäin, että sain muljautettua alapallonivelen olkakappaleeseen.
- Kiristetään kaikki pultit, kotelosuoja-ainetta kierteiden suojaksi, pyörät paikoilleen ja auto alas.
Ainut pultti minkä kanssa piti tapella oli tuo mainitsemani olkakappale/alapallonivel-liitoksen kiristävä M10-ruuvi. Lähti sekin pulttikoneella lopulta melko vaivattomasti.