Kirjoittaja Aihe: 807 - Tuulilasinpyyhkijän sulat  (Luettu 3117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
807 - Tuulilasinpyyhkijän sulat
« : 12.12.2015, 22:23:04 »
Auto: 2004 807 2,0 SR (EW10J4, RFN).

Simppelin kuuloinen asia, mutta niin vaan tuli tämänkin aiheen parissa tuskailtua yllättävän paljon. Ongelmana on, että 807:aan myydään vähän mitä sattuu joissakin varaosaliikkeissä. Aloitetaan siitä, että lasinpyyhkijöissä pitää olla suuttimet mukana, muuten menee kurakelillä ajaminen melko mahdottomaksi. Ja sitten ne suuttimet saisivat olla "pareina", koska tässä mallissa pyyhkijän varret on nivelöity eri suunnista. Selvennän vielä kuvalla:



Eli toinen pyyhkijän sulka asennetaan "väärinpäin", toisin kuin "normaaleissa" autoissa. Jos ostetaan vaikkapa Champion AW65 (Motonet tuote 12-2965), sopii se kyllä mainiosti kuskin puolelle. Vänkärin puolelle asennettaessa jää suutin alapuolelle - ei hyvä. Voihan sen tietty kääntää, mutta sitten täytyy jatkaa pesunesteletkua, koska suuttimen liitin kääntyy väärälle puolelle.

Itse olen hyväksi todennut Valeon parina myytävät sulat (hintaluokka reilu 40 euroa) - ainakin noissa minun autossani olevissa menee suuttimet oikealle puolelle eli ruiskivat ylöspäin kummallakin puolella autoa, ja myöskin spoilerit sattuvat oikein perin.

Myös Boschilaiset (Bosch Twin-Spoiler sulkapari "657S", Motonet 12-0817 45,90e) saattaisivat olla hyvä vaihtoehto, niitä en tosin ole itse kokeillut. Ainakin myydään parina, jolloin olisi jopa mahdollisuus olemassa, että suuttimet ja spoilerit sattuisivat oikein päin...

Molemmilla puolilla saisi olla saman valmistajan sulat, jolloin suuttimet ovat samanlaiset ja pesunestettä tulee varmasti molemmille puolille yhtä paljon.

Eikä tässä vielä kaikki: Meille pihistelijöille ei tietenkään kelpaa yli neljänkympin pyyhinpari, vaan otamme tietysti vanhat Valeon rungot, irroitamme varsinaisen pyyhinosan ja levitämme hieman haarukoita. Bilteman "Standard" 26 tuuman sulista (6e/kpl) irroitetaan varovasti pyyhinosa, ja pujotellaan Valeon runkoihin. Näin säästyy 28 euroa, ja käytössä on Valeon hyväksi todetut rungot suuttimineen ja spoilereineen sekä Bilteman sulkien toimiviksi todetut pyyhinosat.

Seuraava ratkaistava ongelma olisi lämmityksen järjestäminen pyyhkijöille, nuo kun on aerodynaamiikan ehdoilla sijoitettu sellaiseen poteroon, mihin ei lämpöä tule mistään. Tietty pyyhkijät saa kuvan mukaisesti jäämään yläasentoon, kun sammuttamisen jälkeen käyttää pyyhkijöiden viiksen ala-asennossa. Sitten jos ko. toimenpiteen unohtaa tehdä ja yöllä jäätää tuulilasin umpeen niin saakiin ennen liikkeelle lähtöä tehdä taikoja että saa pyyhkijät ehjänä irti...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 807 - Tuulilasinpyyhkijän sulat
« Vastaus #1 : 13.12.2015, 06:36:28 »
Hyvä tuunaus, mutta 807 on "nostanut kädet pystyyn", sillä leijona ei saa happea. Otappa logo esille. Pieni ilmarako ei haittaa, tarvittaessa "leijonan selän takamuksen" voi tilkitä  ;) .
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Tuulilasinpyyhkijän sulat
« Vastaus #2 : 14.12.2015, 20:12:47 »
Mielenkiintoinen tulkinta :) Kirjoittelin tuosta viimasuojasta enemmän tuonne Viimasuoja-topikkiin.