Kirjoittaja Aihe: 406 - Kolina takavasemmalta  (Luettu 34429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #121 : 12.05.2013, 12:18:54 »
Löyty arkistosta: 406 facelift mallissa oikean takapyörän kohdalta pakkasilla nimismiehen kiharoissa kuuluva ääni kuuluu tästä: yläpään kumiholkissa olevat aluslevyt ovat halkaisijaltaan liian suuret. Takaiskarien yläpään prikat pitää vaihtaa pienempiin halk. 45mm.  (alkup. 64mm).

Auto: 1998 406 2,0

Muistatko, mistä viestiketjusta tämä löytyi? Omassa tapauksessa olen nyt paikallistanut äänen myös iskunvaimentimen yläpäästä lähteväksi. Mystiseksi asian tekee se, että osat ovat uudet (iskunvaimentimet ja kiinnityskumit), mutta vain vasen puoli ääntää.

Yläpään kiinnityksen rakenne on tällainen: varaosakuva, piirroskuva. Sisäänjoustossa iskunvaimentimen varsi pääsee liikkumaan ylöspäin, jolloin mutterin alle tulee välys. Ulosjoustossa välys sitten aiheuttaa kolahduksen. Olen koittanut kiristää ääntävän puolen ylämutteria eri momentteihin, sekä kokeilla uusia ja vanhoja kiinnityskumeja, mutta mikään näistä ei ole poistanut ongelmaa.

Kiinnityksen rakenne on erikoinen, kun välissä on ~5 mm paksuudelta peltiä. Kuuluisiko tuolla 35 Nm kiristysmomentilla metalliholkkien vetäytyä kiinni toisiaan vasten? Jos yläpäähän laittaisi tuon pienemmän aluslevyn, niin kumi painuisi enemmän kasaan, mikä voisi riittää ongelman korjaamiseen.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2013, 12:27:37 kirjoittanut PL »

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #122 : 26.05.2013, 09:10:08 »
Tutkin rakennetta ja se tosiaan on sellainen, että puslien metalliholkit kiristyvät toisiaan vasten. Vaihdoin yläpäähän pienemmän aluslevyn, halkaisijaltaan noin 50 mm, joka poisti ongelman lähes kokonaan. Kolisevan puolen yläpäässä oleva 'kuppi' näyttää mitoiltaan isommalta kuin toisen puolen, eikä pusla istu paikalleen aivan jämptisti. Tässä voi olla syy sille miksi vain toinen puoli kolisee. Jos nykyisellä ratkaisulla vielä alkaa kolisemaan, tarvii valmistaa sopivan kokoinen n. 1-2 mm paksu shimmi yläkumin alle, jotta kiristysvaiheessa tulee suurempi puristus kumien väliin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #123 : 26.05.2013, 10:08:29 »
Kolina tulee melko varmasti muualta. Tankki, takaluukku, apurunko? Ikävä kuulostella tuota "lotinaa"  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #124 : 30.06.2013, 23:33:14 »
Auto: 2004 406 2,0 ST Executive.

Narissu monta vuotta ja kuulostas että molemmilta puolin kuuluu. Ilmenee kun nousee autosta pois tai vaikka painelee peräkontin luota. Lisäksi pienellä vaudilla ajaessa kuuluu takaa pientä paukahtelua/kolahtelua. Voisko narina ja kolahtalu olla samasta syystä ja mikä todennäköisin aiheuttaja? Kosteella kelillä narina vähäisempää. Alusta on kw var2 ja ei oikein vaikuta että iskareista tulis ääntä.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #125 : 01.07.2013, 20:49:42 »
Itsellä lotisi varsinkin pakkasessa takapää vaikka oli uudet alkuperäiset iskarit. Sorvasin niistä yläpään kumeista sitä holkkia pois yhteensä noin 2mm niin lotinat hävisi.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #126 : 01.07.2013, 21:23:00 »
Tämä oli hyvä tieto, kiitos urkki. Ajattelin itsekin kokeilla vastaavaa ratkaisua omassa tapauksessani. Otitko tuon 2mm pois pelkästään ylemmästä kumista, vaiko millin molemmista?

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #127 : 01.07.2013, 22:51:29 »
Nyt en muista ulkoa,varmaan riittää kun ottaa toisesta.Joo kokeilin myös vanhalla iskarilla mut ei muuttunu miksikään.Tän kumi operaation jälkeen ei lotise enää mistään.Jonkin aikaa etsin kyllä vikaa itsekkin.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #128 : 01.07.2013, 23:54:05 »
Joo sama homma täällä, kesti pitkän hetken ennen kuin ääni paljastui, mutta oli sitten ilmiselvä kun ajoi kontin verhoilut purettuna. Koitan loman aikana saada tämän homman tehtyä, raportoin sitten tänne menestyksestä tai sen puutteesta. :)

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #129 : 06.07.2013, 14:37:11 »
Autoa sivusuunnassa keikuttaen kolahtelee juuri vasemman iskarin yläosasta. Eli ehkäpä juuri sen kumin holkit. Kontin puolelta otin holkista vähän alareunasta pois, muttei sillä vielä kolahtelu poistunu. Oikealta puolen ei kuulunut mitään ääntä. Sitten se narina se kuuluu jostain auton alta mutta yksin hankalampi paikallistaa, mutta kuulostaa että molemmilta puolin tulee kun punnertaa perää ylös auton alta. :D

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #130 : 06.07.2013, 14:45:35 »
Narina tulee todenäköisesti alanivelestä pyörän vierestä.

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #131 : 08.07.2013, 22:46:51 »
Nyt ei kolise enää takapää. Otin siitä alemmastakin kumin holkista hieman pois niin loppu se kolina vihdoin. :)

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #132 : 09.07.2013, 00:41:08 »
Dodiin, näyttää ihan järjestään olevan yläkiinnityksen rakenteessa syy kolinaan. Joko holkkien kumimateriaali on liian joustavaa ja/tai etäisyys metalliholkkien välillä liian pieni, jonka takia tuonne ei tule riittävää esijännitystä iskunvaimentimen varteen. Töyssyissä varsi pääsee siten liikkumaan suhteessa kiinnitysosiin ja välyksestä yläpään mutterin alla tulee kolinaa.

Osaatko arvioida, paljonko otit kummastakin holkista pois? Ja teitkö tämän sorvaamalla vai jollain karkeammalla menetelmällä? :)

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #133 : 09.07.2013, 12:55:31 »
Dremelillä vetäsin hiomalaikalla :D ja otin ihan siihen kumin reunaan asti. Eli kait siitä lähti useempi milli.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Kolina takavasemmalta
« Vastaus #134 : 14.07.2013, 10:28:32 »
vm2004 farmarissa narisi pyöränkaaren pistehitsi sauma. Kuului hitaassa ajossa ja autosta pois noustessa. Yhdestä kohtaa kun vähän painoi niin hävisi. Laitoin lättis ruuvin kokeeksi, sillä hävis narinat.