Kirjoittaja Aihe: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt  (Luettu 4347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jygetys86

  • Vieras
106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« : 16.12.2015, 10:31:09 »
Auto: 1994 106 1,1.

Elikkäs otsikon mukaisessa autossa on seuraavanlainen ongelma: Auto käynnistyy hyvin ja toimii muutenki mainiosti, mutta kun on ajanut jonkun matkaa (esim. 25km), jonka jälkeen sammuttaa auton joksikin aikaa, esim kaupassa käynnin ajaksi, niin kun tulee takasin kaupasta ja käynnistää auton niin käy todella matalilla kierroksilla ja välillä sammuu, ja kun yrittää lähteä liikkeelle niin pintakaasulla toimii, mutta kun painaa vähän enemmän kaasua alkaa röpöttämään, eikä jaksa kiihtyä, ja sit ku painaa lisää kaasua niin alkaa booaamaan ja hyytyy, ihan ku sammuis. Jonku ajan päästä alkaa taas toimimaan ja toimii taas moitteettomasti siihen asti kunnes antaa auton seistä hetken. Auttakaa miestä mäessä että sais pösön taas toimimaan normaalisti  ::)

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #1 : 16.12.2015, 17:48:31 »
Sytytysyksikköä kokeilemaan.. Samalla vaihtuu tulpat johtoineen.. Eiköhän se siitä.  :)

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #2 : 16.12.2015, 19:27:15 »
Booaamaan?? Olisko polttoaineensuodatin tukkeutumassa vai olisko vikaa tankin huohotusjärjestelmässä, kun voisi ehkä vetää johtopäätöksen, että käy liian rikkaalla. 

Ensimmäinen 25km kö menee ongelmitta. Entä jos avaat kaupassa käynnin jälkeen tankin korkin sekunniksi. Kävisikö auto tämän jälkeen taas ongelmitta. Liekö sillä mitään vaikutusta.

jygetys86

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #3 : 16.12.2015, 21:11:07 »
Juurikin niin että menee ongelmitta ensimmäiseen sammutukseen ja hetken  seisomiseen asti. Ja unohdin mainita tosiaan että välillä ajon jälkeen kun avaan tankinkorkin, se suhahtaa, en ole varma mutta taitaa tehdä alipainetta tankkiin. Olen kokeillu avata korkin ennenajoon lähtöä mutta ei vaikutusta. Tulpat on vaihdettu 20 tkm sitten. En tiedä kuinka tulpat yleensä kestää. Voisiko olla mahdollista että bensapumppu olisi hajoamassa? Bensasuodatin on vaihdettu n. 800 km sitten.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #4 : 16.12.2015, 21:46:51 »
Mielessä kävi EVAP- ja EGR- venttiilit.  Ne kannattaa tarkistaa.

Tankissahan pitää pieni alipaine ollakin. Vika ei varmaan siellä ole.

Miksi auto ei sitten ikäänkuin "jälkilämmöillä" käy hyvin, jos se kuitenkin saavutti käyntilämpötilan ja kävi hyvin 25 km. Voisiko siinä olla alkava kannentiivistevika tai vaikka vuotava ruiskusuutin.

Voisikohan se silti olla sytytyspuola? Mutta autoko kävisi pidemmänkin matkan hyvin ilman pysähdyksiä ja sammutuksia? Vaikka miten pitkälle, kunhan et vaan pysähdy kauppareissulle? Voisiko se olla sitten puola, jos se ei alkaisi pidemmällä matkalla oireilemaan. Se ei ole kallis osa uusia, että jos sitä ei ole ikinä vaihdettu... se kannattaa vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2015, 21:58:43 kirjoittanut eeeno »

jygetys86

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #5 : 16.12.2015, 21:54:38 »
Missäspäin EVAP- ja EGR venttiilit sijaitsee? Täytyy tarkistaa ne. Katselin tuossa äsken että näyttäis että kannen alta olisi tullut hieman öljyä, ei paljoa mutta niin että huomaa, onko siis kannentiivisteen vaihto edessä?  :o

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #6 : 16.12.2015, 22:42:12 »
Meinaatko että sylinterikopan (heti ylhäällä siinä moottorin kannessa) tiivisteestä on valunut öljyä? No sitten sitä voi olla sytytystulpillakin. Hyvin yleinen ominaisuus. Se tuskin ratkaisee ongelmaa, mutta jos sen tiivisteen vaihdat itse, on se kannen aluslevykin ehdottomasti nostettava nätisti mukana. Muuuten on riski, että siitä välistä tiputat väliholkit moottorin sisään...   Suosittelen viemään pajalle, niin saattaa ratketa nämäkin viat parhain päin.

 Kannentiiviste on sitten eriasia ja paljon kalliimpi juttu. Siitäkin täällä löytyy juttua ja myös googlaamalla. Jos esim. hävittää jäähdytysnestettä ja jäähdytysjärjestelmään syntyy liikaa painetta ja kuplimista voi epäillä kannentiivistevikaa. Jos autossa ei sitä vikaa ole ikinä ollut, ei se olis mitenkään epätavallinen vika tuon ikäisessä. Kannattaa katsoa onko jäähdytinnesteet kirkkaita vai onko seassa öljyä ja päinvastoin. Nuo on vaan niitä asioita mitä kukatahansa voi tarkistaa itse.

Sytytystulpat vaihdetaan ainakin 30 tkm välein (ellei harvemmin) ja saa niitä välillä vaikka puhdistaakin ja tarkistaa.

Noihin muihin kysymyksiin en osaa vastata tarkasti. 106:sta löytyy esim. Peugeotin Servicebox palvelusta nuo osien sijainnit. Sinne pitää vaan rekisteröityä.

jygetys86

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #7 : 17.12.2015, 07:32:15 »
Niin ja tuosta sytytyspuolasta muuten, tässä autossa ei ole erillistä puolaa ja se sytytysyksikkö mistä tulpanjohdot lähtee,on vaihdettu jonkun aikaa sitten. Samaten venttiilikopan tiiviste. Meinasin siis kannen ja lohkon välistä on tihkunut hieman öljyä. Täytyypi käydä hakemassa uudet johdot ja toivoa että siinä olis vika. Ja tosiaan pystyy ajamaan varmaan vaikka kuinka pitkään ilman ongelmia. Mutta välillä tekee nyt myös sen että kun on ajanut vähän aikaa lujempaa jasen jälkeen auto on hetken tyhjäkäynnillä niin kun yrittää lähteä liikenteeseen nii tekee saman eli ei kestä kaasua.

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #8 : 17.12.2015, 07:36:01 »
Joku osa pysyy viileänä ajoviimassa, mutta lämpiää ja alkaa kiukuttelemaan paikallaan ollessa. Viittaisi sähköihin.

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #9 : 17.12.2015, 09:12:19 »
Voisiko olla polttoainepumpun relevika, jos se ei lämmenneenä toimi kunnolla.

jygetys86

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #10 : 17.12.2015, 09:15:06 »
Nii voipi olla, eikös se rele ole se kaksoisrele mikä sijaitsee moottorinohjausboksin alapuolella?

antsu

  • Vieras
Vs: 106 - Ajoittaiset käyntihäiriöt
« Vastaus #11 : 17.12.2015, 10:15:15 »
Elektroniikkamiehet käyttävät lämpövikojen hakuun jäähdyttävää spraytä http://www.motonet.fi/fi/tuote/606073/CRC-Kylmaspray-200ml Tuolla saa yhden komponentin jäähtymään kerrallaan. Voi olla, ettei toimi isojen murikoiden kanssa, mutta ei kokeilukaan maksa mahdottomasti.