Kirjoittaja Aihe: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)  (Luettu 26561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

gli

  • Vieras
407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« : 14.04.2011, 10:27:17 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Executive.

Osa 1:

Yritin haeskella juttua jakohihnan vaihdosta 06-malliseen 2-litraiseen bensakoneeseen, mutta ihan suoraa "työohjetta" ei löytynyt. En nyt muista koneen tyyppiä, mutta selviääkö hihnan vaihdosta ylipäätään normaaliin tapaan ilman erikoistyökaluja, ja mitä asiassa on erityisesti otettava huomioon? Paikallinen nyrkkipaja arvioi työn oheisosien vaihto mukaan lukien n. 500 € hintaiseksi, eli kun noita on kumminkin ennenkin tullut tehtyä, niin pääsishän tuossa itse tehden palkoille. Tämä 407 vaan tuntuu olevan laite, jossa tähänkin asiaan on varmaan syytä kysellä vinkkejä etukäteen.

Osa 2:

No, samalla varasin sitten Automaasta vaihtotyön, koska kuun loppuun on voimassa tarjoushinnat. Jakohihnan vaihdotyö osineen maksaa 329,-. Jos vesipumpun vaihto tarvitaan, niin siihen sitten lisää 179,-. Kun huvikseni kysyin, onko mahdollista, että vesipumppu kannattaisi jättää vaihtamatta, sanoi hän, että ei käytännössä. Ei kuulemma kumminkaan kestä seuraavaa vaihtoväliä. Äkkäsin sitten onneksi kysyä myös apulaitehihnan vaihdosta. Työ tietty sisältyy, mutta eipä uusi hihna, joten lisättiin sitten sekin vielä pakettiin. Kokonaisuutena siis tällä kertaa hinta on kiinteänä karvan alle ulkopuolisen huoltoliikkeen ja aikakin järjestyi aikaisemmin.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #1 : 14.04.2011, 17:12:25 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=46145.0

Tuolla näkyis olevan keskustelua EW10A moottorin jakopää projektista... :)

heimosaari

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #2 : 21.08.2011, 15:52:26 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive.

Näitä teitin keskusteluja seuranneena oma jakohinan vaihtotyö alkaa nyt olla työvoiton puolella muovisuojusten ja moottorinkorvan kiinnitystä vailla. Osat Motonetistä: jakopään ohjainrulla, kiristinrulla, hihna paketti 89,90€, täydellinen alumiininen vesipumppu muovipumpun tilalle 56,90€, kampiakselin stefa 7,50€, moniurahihna 18,80€, Valvoline Maxlife jäähdytysneste 3 x 7,90€.

Lisäksi jäin naapurilleni kiitoksen velkaa kun sorvasi tallissaan vauhtipyörän sekä nokka-akselipyörien lukitustapit. Koko työlle tuli hintaa 196,80 ja tais siinä mennä mäyräkoirallinen janojuomaa työntuoksinassa... ;) Ilman tuota vauhtipyörän sekä nokkapyörien lukitustappeja olis tuo työ ollut melko vaikeaa ja suosittelen niiden hommaamista ennen työn aloittamista. :)

Tuossa hyödyllinen linkki Citroen C5:n jakopään hihnan asennuksesta joka on identtinen 407:n moottorista:

http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/(2005)%20C5_C8.pdf

Työkalut asennukseen ostaen:

http://www.toolbuddy.co.uk/franklin-engine-timing-tools---psa-peugot--citroen-master-set-at4410-3767-p.asp

heimosaari

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #3 : 10.05.2012, 20:26:42 »
Tuli sitten vaihdettua siskonmiehen 407 1.8 pösöön hihna, kiristinrulla, ohjurirulla sekä vesipumppu. Tein siihenkin saman kuin omaankin autooni, laitoin kampiakselin hammaspyörälle lukituskiilan varmistukseksi minkä pösö tehdas jostain syystä näistä uudemmista on jättänyt pois luottaen siihen että pysyy paikalla kapiakselinpään pultin kireydellä..!?  :o Osaako joko kertoa (järkevän) syyn tuo kiilan pois jättämisellä, ei kyllä mee mulla mitenkään jakeluun koska merkit kuitenkin osuvat täysin paikalleen vauhtipyörällä sekä nokka-akseleilla tuon kiilan kanssa.. 8)

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #4 : 10.05.2012, 21:17:59 »
Säästö.

Kiila on tarpeettomana jätetty pois. Pelkkä kiila ei välitä tarpeeksi voimaa, vaan leikkaantuisi poikki. Pultti toimii jousi-elementtinä ja 'veto' on otsapinnan puristuksen varassa.

heimosaari

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #5 : 11.05.2012, 05:56:19 »
Muuta selitystä en itsekkään asialle keksinyt, mutta sen verran  vanhoollinen olen että sen kiilan sinne laitoi ettei tarvi nähdä painajaisia, vaikka sen pultin kampiakselille vedinkin ylimomenttiin ruuvilukitteen kera, piti kitka sen nipussa tai ei niin nukun yöni paljon paremmin..  ;)

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #6 : 11.05.2012, 12:01:20 »
sen pultin kampiakselille vedinkin ylimomenttiin ruuvilukitteen kera...

Just...

Kauppaan hakemaan uusi pultti ja kiristämään se suositusmomenttiin. Pultti saattaa olla venähtänyt ts. kurouma-alueella, joten sen pidätysvoima voi olla romahtanut.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #7 : 13.05.2012, 19:04:39 »
Kampiakselin pulttihan laitettaan johonkin momenttiin ja sitten asteita jonkin verran perään. En muista lukuja nyt.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #8 : 13.05.2012, 22:34:38 »
4 m.daN ±0.4 m.daN ja 53° ±4°.

RaimoM

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #9 : 17.04.2013, 08:06:12 »
Auto: 2005 407 2,0 Executive.

Näitä teitin keskusteluja seuranneena oma jakohinan vaihtotyö alkaa nyt olla työvoiton puolella muovisuojusten ja moottorinkorvan kiinnitystä vailla. Osat Motonetistä: jakopään ohjainrulla, kiristinrulla, hihna paketti 89,90€, täydellinen alumiininen vesipumppu muovipumpun tilalle 56,90€, kampiakselin stefa 7,50€, moniurahihna 18,80€, Valvoline Maxlife jäähdytysneste 3 x 7,90€.

Lisäksi jäin naapurilleni kiitoksen velkaa kun sorvasi tallissaan vauhtipyörän sekä nokka-akselipyörien lukitustapit. Koko työlle tuli hintaa 196,80 ja tais siinä mennä mäyräkoirallinen janojuomaa työntuoksinassa... ;) Ilman tuota vauhtipyörän sekä nokkapyörien lukitustappeja olis tuo työ ollut melko vaikeaa ja suosittelen niiden hommaamista ennen työn aloittamista. :)

Tuossa hyödyllinen linkki Citroen C5:n jakopään hihnan asennuksesta joka on identtinen 407:n moottorista:

http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/(2005)%20C5_C8.pdf

Työkalut asennukseen ostaen:

http://www.toolbuddy.co.uk/franklin-engine-timing-tools---psa-peugot--citroen-master-set-at4410-3767-p.asp

Hyvältä näyttää tuo ohje. Et viittiis mitata niiden lukitustappien halkaisijoita ja pituuksia. Nokkien lukitus lienee vain sileä tappi mutta kampuran lukossa näyttäis olevan pari olkapäätä. Pitäisi ruveta itsekin vaihtamaan remmiä ja olisihan työ sujuvampaa jos olisi työkalut valmiina. Jos satut näkemään tai joku muu lukee tämän niin olisin kiitollinen tiedoista. Mittoja voi lähettää vaikka sähköpostiinikin, jos se on parempi juttu. T. raimo.mannstrom ( a t ) hotmail.com.

micco

  • Vieras

waltka

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #11 : 10.09.2014, 18:26:23 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 (EW10AF, automaattivaihteisto).

Autosta meni ajossa jakohihna poikki ja nyt on venttiilit vaihdettu ja kansi koneistettu odottaen paikalleen laittoa, mutta en löydä ajoitustapin paikkoja mistään enkä uskalla laittaa kantta paikoilleen ennen kuin kampiakseli on lukittu, ettei uusikin kansi mene pilalle jakoa hakiessa. Yritin löytää koneesta sitä 30 mm reikää, mutta en löytänyt. Onko tässä mallissa erillainen lukitus? Myös imuventtiilien muuttuvan ajoituksen hammaspyörä vähän askarruttaa, kun siinä ei ole lukitustapin reikää. Osaisiko joku kertoa tumpelolle, etten hajota kaikkea.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #12 : 10.09.2014, 19:20:28 »
Kampiakselilla on toki lukitus, kuten muissakin EW moottoreissa. Imunokan VVT-mekanismissa (hihnapyörän keskiöosa) on hahlo, joka tietyssä kulma-asemassa osuu kannenvalussa sijaitsevan reiän - johon nokka tarkoitus lukita tapilla - kanssa kohdalleen.

waltka

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #13 : 10.09.2014, 19:40:48 »
Hihnalla ajettu 48000 km ja vähän yli 3 vuotta. Oli nähtävästi edellinen omistaja vaihdattanut vain hihnan. Nyt oli todennäköisesti pettänyt kiristimen laakeri jonka takia hihna tuhoutunut.

waltka

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (EW10A)
« Vastaus #14 : 02.10.2014, 18:57:11 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 (EW10AF, automaattivaihteisto).

Onko automaatin vauhtipyörän ajoitus jotenkin erillainen kuin manuaalissa? Lohkossa on se 30 mm reikä, mutta siitä, kun katsoo sisään, niin vauhtipyörältä ei löydy mitään reikää, johon lukituspulikan pää kävisi. Olen kovin ihmeissäni.