Kirjoittaja Aihe: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)  (Luettu 114653 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #435 : 28.12.2017, 14:32:00 »
Auto: 2008 407 2,0 HDi.

Tuli juuri ostettua 08 2.0hdi. Onko kenelläkään ollu ongelmia lämppärin puhaltimen käynnistyksen suhteen webastoo käytettäessä? Tähän on lisätty kello jälkeenpäin. Webasto lähtee hyvin pöhiseen ja pysyy päällä, mutta lämppärin puhallin ei lähde pyörimään. Lämmöt on käännetty tappiin ja puhallin on jätetty 2-asentoon ohjeiden mukaan, mutta ei vaan prkl lähe puhallin pyörimään. Nopeesti vilasin myös sulakkeet ja kunnossa oli. Lämppäri toimii auton käydessä normaalisti, economy modea on kilkuttanut startin yhteydessä.

remppaaja

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #436 : 29.12.2017, 12:42:23 »
En tiedä vuosimallin 08 lämppärin toiminnasta vrt aikaisempiin, mutta katsele hansikaslokerot ym olisiko siellä katkaisija kesäkäyttöä ajatellen. Näitä on jotkut asennelleet jälkeenpäin ainakin vanhempiin 407

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #437 : 29.12.2017, 13:17:13 »
Sekin on mahdollista, ettei tuota puhaltimen ohjausta ole vaan kytketty. Taitaa täältäkin foorumilta löytyä esimerkkejä, jotka halusivat jättää sisätilanpuhaltimen kytkemättä.

1. Facelift taisi tulla 2008 loppuvuodesta, jolloin kytkentä muuttui melkoisen simppeliksi: http://mmc-manuals.ru/all_webasto/install/cars/Peugeot/407/1316436B_EN_Citroen_C5_Peugeot_407_2008_B_D_TT-Evo.pdf
PDF:n sivu 9. Yksi karva BSI:lle, joka kytketään maihin, kun halutaan että puhallin pyörii. Eikä tarvi asetuksiakaan säädellä autoa sammutettaessa.

2. Eipä tuo vanhempiankaan mallien kytkentä tosin rakettitiedettä ole, mutta hieman monimutkaisempi kuitenkin: http://mmc-manuals.ru/all_webasto/install/cars/Peugeot/407/407_2004_1.6_1.8_2.0_2.2_b_d_E.pdf
Sivu 11.

3. Sitten on vielä lisäksi tuo yksi asennusohje vanhempiin malleihin, missä ajonaikana toimiva Webasto muutetaan esilämmittimeksi: http://faq.peugeot505.info/files/29288_407_webasto_1303329a_gb.pdf
Puhaltimen kytkentä ei tosin eroa tuosta aiemmasta ohjeesta. Sivu 8.


Ensimmäisenä pitäisi siis selvittää kummasta mallista puhutaan. Jotenkin tosin muistelisin, että ainakin virallisen maahantuojan kautta tuoduissa 2.0HDi facelift -malleissa oli vakiona kaukosäädin ajastimella, joten kuulostaisi omituiselta jos joku olisi laittanut kellon tilalle. Joten siltä pohjalta veikkaisin kyseessä olevan vanhempi malli. Joten kun kerran sulakkeet on tarkistettu (huomaathan, että Webaston kanssa käytettäessä puhaltimelle on oma 25A sulake), niin sen jälkeen varmistaisin toimiiko tuo rele (K3) joka syöttää puhallinta ja sen jälkeen tarkistaisin onko tuo puhaltimen moottorin haaroituskytkentä tehty/kunnossa. Jos ilmastointilaitteen paneelin kytkentä on tekemättä, niin puhallin kyllä pyörii mutta läpät pysyvät kiinni ja kabiini kylmänä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 67
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #438 : 29.12.2017, 13:21:53 »
Jos on kello jälestä asennettu, niin voi syy löytyä kytkennöistä. Jäänyt vaan puhallintoiminto kytkemättä vahingossa tai tarkoituksella.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #439 : 29.12.2017, 19:38:25 »
Kiitoksia vinkeistä, täytyy perehtyä tarkemmin kun saa auton sisätiloihin. Ihmettelin itsekin kun tuosta löytyy se ylimääräinen antenni. Tämä onkin ollut ilmeisesti kaukoohjainta varten? Onko tämä sitten levinnyt ja laitettu perus kellokytkin. Saattaa hyvinkin olla tuo kytkentä tekemättä, autossa on lisäksi säteilylämmitin ja tänään kun pöyhin jalkatiloja löytyi defan sisähaarakin jemmattuna. Töpseli oli kelvannut johonkin ja konehuoneen puolelta Y-haara myös :o

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #440 : 31.12.2017, 17:48:53 »
Nyt on koitettu metsästää vikaa. Kyseessä on vanhempi kosla ja kytkentä on tehty tuolla alimmaisella 3 releen metodilla.

Vaihtelin kaikki releet varmuuden vuoksi, kytkennät on tehty paneelin takana, 3-haara kytkentä on saanu joskus vähän lämpöä, mutta näyttää silti toimivalta. Aikaisemmilla sivuilla joku muukin oli vastaavan todennut, mistä lie johtuu? 3.1 rele ei saa kuitenkaan jostain syystä sähköä, sininen piuha on rosvottu 2-napaisesta liittimestä joka on konehuoneen sulakeboxissa, ilmeisesti oikein tehty?

Auton käydessä 3.1 rele sähköistyy ja paneelin ohjaus toimii. PRkl tää sähkö ei ole mun juttu, jos jollain olisi vielä hyviä vinkkejä niin otetaan ilolla vastaan!

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #441 : 01.01.2018, 11:38:26 »
K3.1:n pitääkin vetää vain auton käydessä (käytännössä herätevirran ollessa päällä). K3.1:llä katkaistaan jännite ilmastointilaitteen paneelilta auton sammutuksen yhteydessä, koska muuten lämmityslaitteen kennon läpät suljetaan ja silloin ei tule esilämmitystä käytettäessä lämmintä ilmaa koppiin. Samasta syystä ilmastointilaitteen "muisti" nollautuu sammutuksen yhteydessä, tähän yhteyteen on niitä kesä/talvi -kytkimiä viritelty, niin ei tarvitse kesällä kokoajan ruuvailla lämpötila-asetuksia.

Kun rele K3 ilmeisesti vetää, niin ei siinä jää paljon muita vaihtoehtoa kuin sulakkeen F2 syöttö, sulake F2, K3 kytkennät nastoihin 87 ja 30, sekä lämmityslaitteen puhaltimen (GM) haaroituskytkentä. Itse lähtisin yleismittarin kanssa mittaamaan mihin asti jännitettä tulee. Lämmennyt haaroitus kuulostaa epäilyttävältä, sen mittaisin ihan ensimmäisenä.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018, 11:46:32 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #442 : 01.01.2018, 13:10:42 »
Virtaa tulee haaroitukselle ja siitä eteenpäin, mutta ei vaan käynnisty? Kuuluisiko paneeliin myös sähköistyä, tämä on myös täysin pimeenä webaston ollessa päällä?

Edit: Paneelin taakse releeltä tulevat johdot on myös sähköttömiä webaston päällä ollessa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.2018, 13:56:00 kirjoittanut Kaapo »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #443 : 01.01.2018, 14:44:58 »
Kaiken järjen mukaan puhaltimen pitäisi siis pyöriä, jos moottorille asti tulee riittävä jännite ja riittävästi virtaa. Huono liitos ei välttämättä päästä riittävästi jännitettä/virtaa läpi. Ilmastointilaitteen paneelille ei tule sähköjä kun käytetään esilämmitystä. Paneelille tulee sähköt ainoastaan kun auto on käynnissä tai herätevirta päällä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #444 : 01.01.2018, 16:26:15 »
Uusin liitoksen mutta ei vaikutusta, koitin jopa suoraan akulta erillisellä johdolla syöttää virtaa ja sama homma. Jännite akulla oli 12.10v. Webaston käydessä myös 3.2rele on hengetön,ainostaan nastaan 86 tuli 10.9v virtaa. Kuuluuko releen 3.1  86 piuha rosvota tuosta?


Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #445 : 01.01.2018, 18:39:04 »
Entistä mystisempää, jos ei suoralla kytkennälläkään puhallin pyöri. Sillä tuo ohjeen kytkentähän ei tee mitään muuta, kuin syöttää akkujännitteen puhaltimen moottorille kun Webasto laitetaan päälle. Puhallin pyörii vakionopeutta automaattisesti, kunhan moottorille tulee ~12v.

K3.2 releen pitää vetää, se on päärele koko hommassa. Sen kautta menee K3 releen kelan maadoitus (jonka kautta menee siis syöttö puhaltimen moottorille), Webaston kiertovesipumpun ohjaus ja käynnistyskäsky Webastolle. Webaston ei siis, kellolla ohjaten, pitäisi edes käydä jos kytkentä on tehty tuon ohjeen mukaan ja K3.2 ei vedä.

K3.1 86:n voi ottaa mistä tahansa, mistä saa herätejännitteen. En tiedä saako sitä kuvan kohdasta, yleismittari kertoo. Kuitenkin K3.1 ainut tehtävä on katkaista sähköt ilmastointilaitteen paneelilta kun auto sammutetaan ja kytkeä ne takaisin kun auto käynnistetään. Tämän rele ei siis vaikuta mitenkään puhaltimen ohjaukseen.

Huom. Jos kytkentä on tehty kolmannen ohjeen mukaan, eli K3.2 85 on kytketty D+, niin Webastoa ei voi ohjata kellolla auton käydessä, vaan auto hoitaa ohjaukseen, jolloin K3.2 ei vedä. Toinen tapa on kytkeä K3.2 85 suoraan maihin, jolloin Webaston kello käskyttää Webastoa myös auton käydessä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #446 : 01.01.2018, 20:40:08 »
Olisiko mahdollista, että puhallin on ottanut kipeää kun liitinkin oli mustunut ja johtokin oli vähän kärähtänyt kun langat paistoi? Huomasin ton johdon kärähtämisen kun uusin liitoksen :( Voisiko puhallin herätä henkiin Auton käydessä ylimääräisellä 2v mitä laturi tuuppaa? Luulisi 25a sulakkeen kyllä ekana kärähtävän, kun noin paksu johtokin on kyseessä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #447 : 01.01.2018, 22:21:46 »
Onhan sekin varmaan mahdollista, mutta kuulostaa aika epätodennäköiseltä. Ainakin voisi kuvitella puhaltimen kyykkävän suurella pyörintänopeudella auton käydessäkin, jos liittimen kontakti olisi niin huono.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kaapo

  • Vieras
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #448 : 02.01.2018, 20:41:03 »
No niin, nyt lähti puhallin pöhiseen jollain tapaa. Ohitin kokeeksi tuon 1A diodin ja puhallin lähti pyörimään, kun webasto meni päälle. Hetken päästä alkoi kuullua nopeaa naputusta paneelin takaa ja puhallin pysähtyi. Webasto on muutenkin välillä vähän savuttanut ja pätkässy polton alun jälkeen, kuitenkin se on heränny hetken päästä ja palo on jatkunut. Tämän jälkeen puhallin ei kuitenkaan herännyt mukaan. Muutama yritys ja sama homma, alkuun puhaltaa ja alkaa se nopea naputus ja puhallin hiipuu.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Polttoainekäyttöinen lisälämmitin (HDi)
« Vastaus #449 : 03.01.2018, 10:46:02 »
Lainaus
Jännite akulla oli 12.10v. Webaston käydessä
Tuntuu vähän matalalta tuo akun jännite. Voiko tuo aiheuttaa ko. ilmiön?
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205