Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #195 : 08.12.2014, 16:16:06 »
enpä oo tähän ikään paikallaan puristanut jousta,irti kun ottaa koko höskän ni helpompi tutkia osat,ja rasvan kanssa kun kasailee niin helposti purkautuu sitten myöhemminkin irti.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #196 : 08.12.2014, 16:43:29 »
Niin siis Pösön (ainakin 406) mallisilla tolpilla mielestäni koko höskän irroittaminen on haasteellista jos jousi on pitkänä. ELi olen irroittanut tolpan olkavarressta ja jättänyt alapallon ja raidetangot yms koskematta. Minulla löytyy halvat 4 käpäläiset jousipuristimet, sitten tuollainen iso yhdellä tolpalla oleva malli ja uusimpana hankintana tuo linkittämäni motonetin hd-malli.
Miten te sitten irrotatte tolpan jos jousta ei puristeta kasaan irrotusvaiheessa?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #197 : 08.12.2014, 17:46:13 »
Miten te sitten irrotatte tolpan jos jousta ei puristeta kasaan irrotusvaiheessa?

Alapallo ja raidetangonpää auki ja sieltä se lähtee eikä ole kovin ihmeellinen juttu. Ei tarvi puristella kasaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #198 : 08.12.2014, 17:51:45 »
Tuskimpa pintaruoste noita jousia katkoo, lienee tullut ongelmia jousien lämpökäsittelyssä valmistusvaiheessa. Ehkä jumittava kääntölaakeri osaltaan vaikuttaa tuohon kun jousi joutuu toimimaan eri suuntaan kuin on suunniteltu?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #199 : 08.12.2014, 18:50:35 »
^Tuossa raidetangonpään irrottamisessa ei ole mitään vaaraa, kunhan ei ala sitä kiertämään. Silloinhan se vasta säätyy. Eli voit huoletta irrottaa ja laittaa takaisin paikoilleen kun tolppaa irrotat, siitä ei pyörän kulmat mihinkään muutu. + että koko tolppapaketti on helpompi irrottaa kun sen raidetangon pään ottaa siksi aikaa auki.
MB E250 cdi

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #200 : 09.12.2014, 09:48:50 »
Alapallo ja raidetangonpää auki ja sieltä se lähtee eikä ole kovin ihmeellinen juttu. Ei tarvi puristella kasaan.

Ei tarvitse irroittaa palloja lainkaan, riittää kun rautakangella painaa alatukivartta alaspäin niin jousi tulee ulos pakettina. Itse avitan alapään irtoamista paineilmataltalla jossa on teränä suorapäinen tappi, sillä alapää irtoaa helposti. Kuskin puolella pitää varoa ettei paina liikaa, silloin vetari tipahtaa ulos ja öjyä myös.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #201 : 10.12.2014, 12:12:53 »
Onko joku kikka miten kuskinpuoleisen navan saa mahdollisimman alas? Apukuskin puolellahan, pidemmästä vetoakselista johtuen, on tilaa ihan mukavasti, mutta kuskin puolella piti jousi saada ihan kasaan, että asetelma mahtuu paikoilleen. Ja kun jousen puristaa kasaan tahtoo kiristimien päät nousta yläpään yli tai levitä niin, ettei asetelma meinaa mahtua koloonsa. Näin siis rt-pää ja alapallonivel paikoillaan.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #202 : 10.12.2014, 16:06:43 »
Onko joku kikka miten kuskinpuoleisen navan saa mahdollisimman alas?

On toki, irroittaa suosiolla alapallonivelen tukivarresta, niin ei tarvitse pyöräkotelossakaan jousipuristimien kanssa temuta. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa näin toimien.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #203 : 10.12.2014, 16:26:40 »
Kyllä, alapallot vaan reippaasti auki niin ei tarvi turhia tuskailla.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #204 : 10.12.2014, 18:42:43 »
On toki, irroittaa suosiolla alapallonivelen tukivarresta, niin ei tarvitse pyöräkotelossakaan jousipuristimien kanssa temuta. Paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa näin toimien.

Eli tarkoittaa käytännössä, että koko napa-asetelma irti, vai mitä?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #205 : 10.12.2014, 22:34:40 »
Kyllä, joustintuki olkavarsineen napoineen.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #206 : 11.12.2014, 11:19:48 »
Aivan turhaa irroittaa napoja ja palloniveliä. Iskarin yläpään kiinnitysruuvit löysälle ja alapään kiinnitysruuvi irti, löysää iskarin alapään "kuppia" moottorin puolella olevaa rakoa levittämällä tai itse käytin paineilmatalttaa jolla hakkuutin "kuppia" iskarin suunassa alaspäin. Kun iskari on iti ja miltei kupista ulkona laitetaan rautakanki tms. etuviistosta jolla painetaan alatukivartta alaspäin jotta iskarin alapää muljahtaa ulos kupista. Sitten vain yläpään ruuvit pois ja paketti on kädessä. Jousipuristimet voi laittaa jouseen sitten kun on paketti ulkona ja alkaa itse laakerin vaihtamisen. Voi käyttää kolmeakin puristinta jos on käytettävissä.  Kuskin puolella kannattaa muistaa ettei rautakangella paina liikaa jottei vetari muljahda ulos öljyjen kera.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #207 : 11.12.2014, 13:44:27 »
Siihen puristusliitoksen avaamiseen on olemassa virallinen suunnikastyökalu - hahlon korkeussuunnassa puolivälissä on paikka sille - asetetaan koloon ja käännetään 90 astetta. Kyseisellä työkalulla ei 'vahingossa tai liikaa voimaa käyttäen' venähdytä halkaisijasovitetta.  Tuossa rautakangella tmv. vääntimellä temuamisessa on riski mm. iskunvaimenninputken lommahtamiselle.

Pallonivelen alatukivarresta sekä vetonivelen navasta irrottaa helpommin.

antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #208 : 11.12.2014, 15:08:57 »
Kerta-asentajan harvoin kannattaa ostaa täydellistä mallikohtaista korjaamovarustusta, seuraava auto on todennäköisesti eri mallinen.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #209 : 11.12.2014, 15:13:04 »
Sitä hahloa on helppo levittää vaikka jämptillä kuusiokoloavaimella. Viimeksi levitin sitä lyömällä vasaralla neljä tai viisi isoa prikkaa hahlon väliin.
MB E250 cdi