Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 66
Mulla meni omasta molemmat läpät kerralla. Tuskin ne tismalleen samaan aikaan on särkynyt mutta siinä vaiheessa kun vika huomattiin niin oli molemmat jo rikki. Toukokuussa lämpeni ilmat nopeasti ja auto vaan puhalsi haaleaa ilmaa, niin kieltämättä aluksi epäilin että ilmastointi rikki. Ritilän kuitenkin purin pois niin molemmat läpät poikki ja toinen oli jo aijemmin vaihdettu.
Liimalla ja langalla korjasin läpät. Reilu 4vuotta oli auto mulla vielä sen jälkeen ja hyvin kesti läpät.
508sw gt -12. Exät: 407sw 2,2hdi -08. 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

johnndoe

  • Vieras
Eli onko siis mahdollista yläkautta saada ne akselit entrattua jotenkin kuntoon, vai pitääkö ne joka tapauksessa repiä kyljestä pihalle että ne saa fiksattua?
Tuon ritilän saan varmaan purettua itsekin, mutta en tiedä loppuuko taidot kesken sitten jos pitää alkaa noita läppiä vaihtamaan.
Auto on tosiaan ollut nyt 4 vrk niin ei tietenkään heti haluis purkaa kojetaulua helvettiin...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Ei onnistu yläkautta. Harmi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

johnndoe

  • Vieras
Heti kun kelit vähän lämpiää niin alan tutkimaan ja varmistumaan viasta.
Aloitetaan siitä, että onko noiden moottoreiden toiminta jotenkin todettavissa esimerkiksi korvakuulolla? Vai onko helpompi tapa ottaa yläritilä pois ja sitä kautta yrittää urkkia että pyöriikö joku?

mikaelt

  • Vieras
Itsellä samaa hommaa tiedossa... eikö ne moottorit tottele ihan normi 12V sähköä? Saisi testattua, liikkuukko ja mittarilla sitten testattua tuleeko virtaa piuhoihin.
- En ole löytänyt varsinaista säätömoottoria mistään kuvastosta, onko jollain tiedossa alkuperäisen tai OEM osan numeroa?

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Älkää nyt hyvänen aika alkako niitä moottoreita ajamaan 12 voltilla...

vetokoukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 10
Irroita moottori ja jätä piuhan päähän.
Siitä on hyvä katsella kuinka se liikkuu kun säädät ilmastointia.

v

JuRy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Eli onko siis mahdollista yläkautta saada ne akselit entrattua jotenkin kuntoon, vai pitääkö ne joka tapauksessa repiä kyljestä pihalle että ne saa fiksattua?
Huomattavasti halvempi/nopeampi homma.

Tuon ritilän saan varmaan purettua itsekin, mutta en tiedä loppuuko taidot kesken sitten jos pitää alkaa noita läppiä vaihtamaan.
Auto on tosiaan ollut nyt 4 vrk niin ei tietenkään heti haluis purkaa kojetaulua helvettiin...
Mulle yks Pösö korjaamo aikoinaan aukaisi kotelon sivun, ja korjasi/vahvisti läpän kuntoon. Hintaa tais tulla 150e

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
C5 sitikkassa oli se läppä - moottori liitäntä väljä. Siitä piti leikata vähän verhoilua että pääsi irroittamaan moottorin. Harmaalla epoksilla pala takaisin paikalleen. Liitäntään laitoin vähän fylliä ja samaa epoksia. Kohta lähti sitten vaihtoon koko romu.
Citroen foorumissa on lukuisia kuvallisia kertomuksia läpän vaihdosta.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Auto: 2007 407 2,0 HDi (automaatti, kaksialueinen automaatti-ilmastointi, n. 287 000 km)

Hei, autoni on 407 2.0Hdi aut. vm.2007, ajeltu n. 287000km (ja ilmastointi kaksialueinen automaatti).

Palstaa on tullut seurailtua, mutta ensimmäistä kertaa kirjoitan. Kiitos jo nyt monille ohjeille, joiden avulla useammat rempat on tullut tehtyä ja pahoista pinteistä päästy! :D

Nyt olisi vuorossa läppäremontti. Kuljettajan puoli ei reagoi lämmönsäätöön. Tästäkin aiheesta on tullut lueskeltua niin täältä kuin Citikka puolelta. Pari asiaa jäänyt kuitenkin vielä epäselväksi:

1. Bugsneeze kirjoitti hyvät ohjeet, miten akseli vaihdetaan kotelon kyljestä. Sivuhuomautuksessa "Soveltaen myös kuljettajan puolelle"
Onko joku toteuttanut tämän sovelluksen? Löytyisikö myös kuskinpuolen remontista kuvia, mistä aukko leikata? Käsittääkseni pääsy sinne vaikeampaa?

2. Osalla näyttää olleen ongelmia, kun rattiakseli pyörähtänyt väärään asentoon ja ESP hälyttelee. Benkku mainitsi, että akselissa on lukituskohta sitä varten. Löytyisikö tästä kuvaa tai tarkempia ohjeita, mistä kohdin ja millä sen voi lukita? Saisi kerralla kohdilleen ahtaassa välissä.


Remppa alkaisi viimeistään huomenna, joten ohjeille olisi pikainenkin tarve. Muutoin aloittelen Vendangen perusteellisilla ohjeilla, millä remontti ainakin pitäisi onnistua ja ihastelen sitten jälkikäteen, miten olisi voinut tehdä kotelon kyljestä ;)

407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
1.
"Soveltaen" on yhtä kuin sama sahaus peilikuvana molemmilla puolilla, mutta kuljettajan puolella ahtaampi työskennellä. Polviairbag pois ja pieni lovi kojelautaan, että pääsee sahaaman aukon.

2.
Rattiviiksen kotelon ikkunaan avautuu pieni merkki, kun lukittuu käännettäessä kohdalleen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fewwu

  • Vieras
Itellä kans tämä remppa seuraavaksi, osat tilattuna. Kattelin myöskin sinne yläritilän kautta ja huomasin että kummallakin puolella on ilmastointiputkistossa keulan puolella jotakin nestettä, mitä se on ja onko se normaalia?

remppaaja

  • Vieras
Voisko olla kondensoituneesta vedestä kyse?

Ipi92

  • Vieras
Auto: 2007 407 x,x.

Ostin auton viikonloppuna ja huomasin, että haaleaa ilmaa tulee vaan mökkiin joka räppänästä. Nesteet kiertää kennossa. Lueskelin aikaisempia aloituksia ja monesti syynä oli tämän säätöakselin katkeaminen. Ylempi läppä liikkuu, mutta alempi ei. Alempaa läppää meisselillä pyöritin ja lämmintä alkoi tulemaan hyttiin. Mikä moottori ohjaa tätä kyseistä läppää? Koska vaikuttaa siltä, että läppä on kunnossa, mutta mikään ei sitä pyöritä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Avaa ketjun sivu 10. Mm. siellä on kuvia ja muillakin 15 sivulla selitystä asiasta.

Jos kyseessä kaksialueinen lämmityslaite, molemmille puolille on oma moottori keskikonsolin alaposkien alla. Yksialueisessa vasen ja oikea läppä on kai keskeltä yhdessä ja niitä liikuttaa muistaakseni kuskin puolella oleva moottori. Omasta entisestä yksialueisesta muutin moottorin pelkääjän päähän läppäakseliketjua ja laitoin askelmoottorin ohjauksen ristiin jolloin suunta vaihtui. Tietty johdot joutui myös jatkamaan. Samalla laitoin yhteiseen johtimeen sarjavastuksen rajottamaan virtaa ja pienentämään vääntöä. Kesti  viimeiset ehkä 150-200tkm tuolla korjauksella.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207