Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 75216 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #75 : 15.08.2011, 20:39:06 »
Tuo Jaben systeemi on oikein siistin ja pätevän näköinen.

Kuinka alas järjellisellä erillissarjalla voi kuvitella toistavansa vaimennetuissa ovissa? 50 Hz? Silloinhan tsuppari ei olisi mikään pakkohankinta vaan rokettia pystyisi kuuntelemaan pelkällä erkkasatsillakin. Lasikuitukotelo on kunnollisesti toteutettuna varmasti hyvä mutta taidan olla liian laiska sellaisen veistämiseen.

Onko kaiuttimien kiinnitys oveen vakioratkaisussa riittävän tukeva vai pitääkö sillekin tehdä jotain? Entä oliko tuo diskanttien orkkissijoitus ihan toivoton? Alkuperäinen "suolasirotin" varmaan alkaa ahdistaa vaikka dissejä onnistuisi suuntaamaankin, mutta toisaalta ei huvittaisi tehdä autoon mitään näkyviä muutoksia.

Pikkuhifisti heräilee horroksestaan kun pitkästä aikaa alla on melutasoltaan kohtuullisen vaimea auto  :)

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #76 : 18.08.2011, 20:56:15 »
Kyllä sieltä 50Hz kuuluu, vaimentuu kuitenkin jo. Mutta rokkia voi huudattaa pelkällä erkkasarjallakin ja bassoakin tulee, varsinkin kun vaimennat ne ovet hyvin. Ja ainahan sen subbarin voi sitten lisätä, jos siltä tuntuu. Sinne takakontin sivukoteloon pystyy kyllä MDF:stäkin tekemään varmaan ainakin jokun 12litran kotelon, mutta aika viritteleminen siinä on, kun se kotelo on joka suuntaan vino ja muutenkin v:mäisen muotoinen.

Ovissa alkuperäiset muoviset paikat oli mielestäni sen verran tukevat, etten viitsinyt alkaa siihen rakentamaan parempia. Toki jos intoa ja mielellään vähän puuntyöstökonetta löytyy niin siihen voisi tehdä vaikka vanerista tukevammat, mutta muoto on vähän hankala.

Diskanttien alkuperäispaikossa on pari ongelmaa. Ääni kuuluu pääasiassa lasin kautta heijastuneena, etäisyys kuulijaan on pitempi kuin midbassoista, eli jakotaajuusalueella voi tulla pahaakin värittymää. Suuntaaminen on aika mahdotonta, jos ei halua, että mitään muutoksia näkyy ulospäin.

Melkein toi kannattaa kokeilla, jos se ääni itseä miellyttää riittävästi sieltä alkuperäispaikoilta, niin se riittänee. Jos ei niin miettii jotain muuta ratkaisua.

Mullahan siis nuo diskantit on ovissa näkyvissä, mutta silti autosta ei ole rikottu mitään, eikä tehty yhtään reikää, ne on semmoisella peltikiskosta tehdyllä "koukulla" siine kahvan reijän reunassa kiinni. No tulihan tuossa kuitenkin lisäkustannuksia kun noin ne laitoin. Oikeastaan tuon takia samalla laitoin autoon hälyttimen.

Kyllä se ääni joka tapauksessa paranee paljon hyvällä erkkasarjalla ja ovien kunnollisella vaimennuksella. Siihen vielä joku vahvistin. Sinne hanskalokeron alle menee muuten aika hyvin joku pienikokoinen vahvistin Focalilla ainakin on pieniä vahvistimia, kiinnityspaikat on vaan vähän vähissä, mutta itse ainakin laitoin vaan niin, että vahvistin on kiinni pellinpaloilla siinä hanskalokeron alla olevassa muovissa ja nojaa sitten takareunasta sinne tulipeltiin. Hyvin se on siellä ainakin kesän pysynyt paikallaan.

Alkuperäinen mankka on mielestäni hyvä ääneltään ja radio kuuluu hyvin. Miinuksena tietysti ominaisuuksien puute, mutta sen korjaa USB-boksilla ja AUX-liitännällä. Mankassa on takana valmiina aux-liitäntä (tai oikeastaan kaksi, mutta toinen on pääasiassa handsfreetä varten) , mutta siihen pitää tehdä liitin ja piuha ja aktoida se käyttöön. Samoin mankan lähdöt voi PP2000:lla pudottaa linjatasoisiksi. Linjatasoiset lähdöt on aika isolla jännitteellä, joten vahvistimen gainejakaan ei tarvitse kääntää kohisevalle tasolle. Mulla vaan on nyt semmonen ongelma, että mp3-soittimen (MS Zune) line-out on todella hiljainen, eli auxin kautta liitettynä joutuu mankkaa pitämään melko kovalla ja kun vaihtaa radiolle, niin meinaa korvat hajota. Pitäisi ostaa tai tehdä joku linjavahvistin ja laittaa se AUX-piuhan väliin...joskus sitten kun viittii.

« Viimeksi muokattu: 18.08.2011, 21:08:44 kirjoittanut Jabe »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #77 : 19.08.2011, 07:57:22 »
Entäpä jos ja kun vaimentaa auton ja jättää originaalin JBLlän paikoilleen? Miten toisto muuttuu, jos suljetun JBL-subbarin muuttaa refleksiputkella avoimeksi? Laitan originaalin vahvistimen paikasta kuvan, kun faili kutistettu saitin muotoon. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #78 : 19.08.2011, 08:43:44 »
Toi kotelo on mitoitettu suljetuks pompeliks jos siihe refleksi putken pistää kylkeen ni sointi muutuu 100% varmuudella huonommaksi. Suljetun/avoimen kotelon mitotuserot ovat huomattavat.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #79 : 19.08.2011, 21:11:16 »
Oliko tuossa supparin yhteydessä vahvistin myös muille kaiuttimille? Saako vahvistimen irti kotelosta?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #80 : 19.08.2011, 22:41:22 »
Subbari ns. kaksoiskelallinen ja JBLlän vahvistimessa (kojelaudan alla, rintapellissä) on lähdöt subille ja muillekin kaijuttimille.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #81 : 20.08.2011, 15:03:14 »
Taitaa olla 207:ssa sitten hiukan erilainen ratkaisu.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #82 : 20.08.2011, 19:42:43 »
Mullahan siis nuo diskantit on ovissa näkyvissä, mutta silti autosta ei ole rikottu mitään, eikä tehty yhtään reikää, ne on semmoisella peltikiskosta tehdyllä "koukulla" siine kahvan reijän reunassa kiinni. No tulihan tuossa kuitenkin lisäkustannuksia kun noin ne laitoin. Oikeastaan tuon takia samalla laitoin autoon hälyttimen.
Varmasti tuo on toimivampi paikka kuin alkuperäinen. Vähän katselin sillä silmällä noita ovien aukaisukahvoja ympäröiviä hopeanvärisiä muovikäikäleitä, saisikohan niihin upotettua diskantit? Ne kun olisivat kohtuullisilla paikoilla ja tarvittaessa helppo korvata tärväämättömillä paneeleilla. Diskantteja on kai perinteisesti askarreltu oven etunurkkaan peilikolmioon, mutta 407:n tapauksessa tuo ei onnistu kun peili on kiinni suoraan ovipellissä.

Sinne hanskalokeron alle menee muuten aika hyvin joku pienikokoinen vahvistin Focalilla ainakin on pieniä vahvistimia, kiinnityspaikat on vaan vähän vähissä, mutta itse ainakin laitoin vaan niin, että vahvistin on kiinni pellinpaloilla siinä hanskalokeron alla olevassa muovissa ja nojaa sitten takareunasta sinne tulipeltiin. Hyvin se on siellä ainakin kesän pysynyt paikallaan.

Olikos Focalilla fyysisesti pienempää laitosta kuin Solid 4? Ei näytä tuo olevan ihan mahdottoman hintainenkaan. Vielä pienempi & halvempi vehje olisi Monacor Nano 404 joka ilmeisesti pärjäsi AutoSoundin (?) vertailussakin ihan hyvin.

Alkuperäinen mankka on mielestäni hyvä ääneltään ja radio kuuluu hyvin. Miinuksena tietysti ominaisuuksien puute, mutta sen korjaa USB-boksilla ja AUX-liitännällä. Mankassa on takana valmiina aux-liitäntä (tai oikeastaan kaksi, mutta toinen on pääasiassa handsfreetä varten) , mutta siihen pitää tehdä liitin ja piuha ja aktoida se käyttöön. Samoin mankan lähdöt voi PP2000:lla pudottaa linjatasoisiksi.
Eiköhän nuo ominaisuudet mulle riitä jos siitä tosiaan saa linjalähdötkin pelaamaan. Suostuuko merkkiliike tikkaamaan testerillä linjalähdöt päälle vai joutuuko hankkimaan oman PP2000:n (tai ostamaan palvelun joltakulta foorumilaiselta?)? Käsittääkseni eivät aina ole suostuneet aktivoimaan cruiseakaan sillä perusteella että se voi seuraavassa softapäivityksessä hävitä. Itsellä ei just tällä hetkellä ole budjetissa vahvarin vertoja löysiä joten vielä aktivoinnille ei ole tarvetta, mutta eiköhän sekin päivä vielä koita.

Eilen löysi Dension Gateway Five tiensä kojelaudan sisään joten nyt pelaa iPod-ohjaus ja puhelinkin juttelee radiolle. Vähän virityksen makuinen vehje tuo tuntuu sikäli olevan että auto luulee sitä CD-vaihtajaksi eikä käyttö sen vuoksi ole kaikilta osin kovin näppärää, mutta toimii kuitenkin. Laatikko Silent Coattiakin tarttui mukaan eli kunhan inspiraation taso ylittää ryhtymiskynnyksen vaimennan ovet ja samalla vaihdan etupään erkkasarjan väliaikaisesti kaapin pohjalta löytyneeseen Pioneer-halpissettiin. Laitetaan sitten laadukkaampaa roinaa myöhemmin,

Miten toisto muuttuu, jos suljetun JBL-subbarin muuttaa refleksiputkella avoimeksi?
Kyllä se varmasti muuttuu, mutta tuskin toivottavaan suuntaan. Kotelo ja refleksiputki mitoitetaan bassoelementin ominaisparametrien perusteella, ja kun tuo JBL:n satsin elementti on tarkoitettu käytettäväksi omassa kotelossaan, siitä tuskin on saatavilla parametreja mitoitusta varten. Yleisesti ottaen suunnilleen samantyyppiseen toistoon mitoitettu refleksikotelo on selvästi vastaavaa suljettua koteloa suurempi.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #83 : 03.10.2011, 21:15:30 »
Viikonloppuna orkkisämyrit saivat tehdä tilaa Euroshopp... eiku Raibow SAX 265.20:sille. Samalla oviin eksyi kerros Silent Coattia, tosin jälkeen päin tuli mieleen että sisäpellin reikiä olisi varmaan kannattanut tukkia esmes alumiinilevyllä mutta no, meni jo. Uusien bassojen asennussyvyys oli sen verran alkuperäistä suurempi että ovessa olevan muovisen asennuskehyksen pohjaa piti vähän puukottaa, mutta tuskinpa tuosta isompaa haittaa on.


Onpa söpö orkkiskaiutin. Siinä on ihan kuin oikea magneetti, vain pienempi!


Diskantit leivoin ovenkahvojen viereen, onpahan helppo vaihtaa paneelit ehjiin jos asennus alkaa myöhemmin tökkiä. Rainbown diskantit ovat 20-milliset eikä tuohon paljon isompia mahtuisikaan, apparin ovessa kun alkaa tulla ahdasta lasinnostimen kytkimen rungon kanssa.

Vahvistinta ja subbariahan tuo vielä kaipaisi mutta homma taitaa siirtyä hamaan tulevaisuuteen. Viikko sitten postilaatikkoon kopsahti rakennuslupa joten kohta taitaa olla muutakin hommaapuuhaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #84 : 04.10.2011, 07:27:47 »
Hieno, mutta miten hifistyi?
Satsissa JBL-on hieman suurempi ämyri ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #85 : 04.10.2011, 08:54:30 »

Satsissa JBL-on hieman suurempi ämyri ;)

Ei ole.
JBL sarja ei millään muotoa anna vastinetta rahalla, tokikin se on parempi kuin ihan peruslaitteet, mutta siinäpä se. Tekisi mieli päivittää coupestakin tuo jbl:n kurasarja pois, mutta taidan keskittää kaikki räpellykset yhteen autoon  ::)

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #86 : 04.10.2011, 17:38:30 »
^^ Tänks!

Yhden päivän kuuntelukokemuksen perusteella soundi on hanurista vaikka instrumentti olisi joku toinenkin. Tori Amos ei enää ojentele sääriään kojelaudalla vaan kuuluu muuttaneen ovien sisään musisoimaan, eli taisin tössiä vaiheistuksen kanssa. Pitääpä tutkia homma heti kun tulee sen verran löysää aikaa että ehdin irrottelemaan ovipaneeleja.

Jostain syystä basso tuntuu olevan hukassa vaikka kääntäisin balanssin pelkästään jommallekummalle puolelle, silloinhan ei vastavaiheistuksen käsittääkseni pitäisi sotkea kuvioita. Pitää ehkä vielä koittaa levyttää umpeen ne ovien sisäpeltien aukot.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #87 : 04.10.2011, 21:32:59 »
JBL-satsin ovikaijuttimissa ei ole kovin suuria magneetteja, koska basso tuotetaan subbarilla. Twin-diskantti kojelaudassa on yritys saada musiikki toistumaan kojelaudalla, eli puheään on nostettu ylös. Voi olla, että yritetty on hifiä, mutta nolosti  ;) 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #88 : 09.10.2011, 03:39:04 »
Jostain syystä basso tuntuu olevan hukassa vaikka kääntäisin balanssin pelkästään jommallekummalle puolelle, silloinhan ei vastavaiheistuksen käsittääkseni pitäisi sotkea kuvioita. Pitää ehkä vielä koittaa levyttää umpeen ne ovien sisäpeltien aukot.

Voi olla, että mankka vaimentaa bassoja, kun käännät volumea isommalle. Ja joudut kääntämään, koska oletattavasti nuo kajarit on paljon epäherkemmät kun alkuperäiset töttöröt. Monet orkkismankat tekevät tuota, siksi on myynnissä tämmöisiä laitteita:
http://www.reqsound.com/home.aspx
En muista oliko asetuksissa mitään tuommoiseen ominaisuuteen viittaavaa, mutta ainakin kun lähdöt pudottaa linjatasoisiksi, niin taajuusvaste on samanlainen volumen asennosta riippumatta. Ei se haittaakaan, että ne aukot tukit, mutta ei se tuohon basson puutteeseen vaikuta. Hyvin irtoaa bassoa vahvistimen kanssa, vaikka vaan tilkitsin niitä silent coatilla.

Ostat sen Nanon, Saksasta eBayn kautta irtoaa 2-kanavainen alle satasella ja 4-kanavainen vähän yli. Sen tyrkkäät sinne hanskalokeron alle jotenkin kiinni.
Jos haluat helpottaa hommaa, niin tilaat tuommosen
http://www.ebay.co.uk/itm/SOT-040-Peugeot-308-407-607-807-Interface-Adapter-Lead-Bluetooth-Hands-Free-/150670061670?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item2314a2b066
Siihen juottele sisällä valmiiksi linjalähdöt vahvistimelle, kajaritulot vahvistimelta ja herätteen oikeisiin paikkoihin. Katot että virrat menee läpi oikein. Sitten vaan tuo hässäkkä mankan taakse, vedät siitä johdot sinne hanskalokeron alle ja johan kuuluu bassoa. Niin no virtajohto pitää vetää ja sitten Peugeotplanetillta, tai mikä se uusi ohjelma nyt olikaan, laittaa lähdöt linjatatasoiseksi. Ei oo monen tunnin homma, kyllä sen talon kerkee tehdä myöhemminkin.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 03:43:30 kirjoittanut Jabe »

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #89 : 09.10.2011, 10:43:27 »
No niin, sait Jabe hullun yllytettyä  ;) Laitoin nelikanavaisen Nanon tilaukseen, tästä putkasta 110€ rahteineen. Briteistä olisi löytynyt selvästi halvemmallakin mutta halusivat jostain syystä rahdeista 30 puntaa joten se keikautti vaa'an Saksan puolelle.

Ajatus oli toistaiseksi sillata tuo aparaatti etukaiuttimille ja sitten seuraavassa elämässä kun on aikaa niin käyttää kaksi kanavaa pienen subin ohjaamiseen. Pienemmätkin kanavatehot ehkä riittävät sitten kun etukaiuttimilta on suodatettu matalimmat taajuudet pois. Ja jos ei riitä niin subbasellehan voi aina investoida saman sarjan pienen monopäätteen.

Radion takana on jo tällä hetkellä johtosarjaa Gateway Fivelle ja erilliselle bluetooth-autosarjalle (kun selvisi vähän liian myöhään että GW5:n puhelinominaisuutta ei just 407:n radiolla pystykään käyttämään) eli ahdasta alkaa olemaan mutta täytyy koittaa vielä survoa sinne vahvistimen johdotusta. Mistäs virransyöttö kannattaisi ottaa, suoraan akulta (sulakkeen kautta tietysti) vai löytyisikö auton sulakerasiasta tarpeeksi järeitä lähtöjä? Tuo pieni nelikanavainenkin tarvitsee kuitenkin 30 ämpäriä virtaa.

Rainbown kaiuttimien herkkyys on tosiaan heikompi kuin orkkistöttöröiden, noin kai se yleensä tuppaa olemaan. Basson niukkuutta ihmettelin kyllä jo pienemmälläkin volumella mutta saattaa olla että bassovoittoinen rengasmelu vaikutti arvioihin, ja isommalla voimakkuudella sitten mahdollisesti tuo bassotaajuuksien kuristaminen. Tuntuisi kyllä ajatuksen tasolla aika hurjalta paikata mankan ekvalisointia ulkoisella ekvalisaattorilla. Onneksi tässä tapauksessa ei pitäisi olla sille tarvetta kun vahvaimen kanssa tullaan käyttämään linjatasoista signaalia. Suostuvatko muuten merkkiliikkeessä hakkeroimaan tuota radiota vai pitääkö yrittää löytää jostakin joku Peugeot Planetin ystävällinen omistaja?