Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 75201 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #90 : 09.10.2011, 17:59:54 »
Radion takana on jo tällä hetkellä johtosarjaa Gateway Fivelle ja erilliselle bluetooth-autosarjalle (kun selvisi vähän liian myöhään että GW5:n puhelinominaisuutta ei just 407:n radiolla pystykään käyttämään) eli ahdasta alkaa olemaan mutta täytyy koittaa vielä survoa sinne vahvistimen johdotusta. Mistäs virransyöttö kannattaisi ottaa, suoraan akulta (sulakkeen kautta tietysti) vai löytyisikö auton sulakerasiasta tarpeeksi järeitä lähtöjä? Tuo pieni nelikanavainenkin tarvitsee kuitenkin 30 ämpäriä virtaa.

Vedä virta suoraan akulta. Hanskalokeron takana on läpivienti. Johdon saaminen siitä läpi voi olla vähän hankalaa, varsinkin jos siinä on valmiina sisätilanlämppärin johto. Itse runnoin siitä ison suorapäisen ruuvarin läpi sisäpuolella ja teippasin jeesusteipillä konehuoneen puolella virtajohdon ruuvarin päähän ja vedin takaisin. Hommassa kannattaa olla vähän varovainen, ettei riko lämppärin johtoa tai ilmastoinnin putkia konehuoneessa. Sulakerasian taakse on vaikea päästä käsiksi. Maa löytyy hanskalokeron takaa helposti, vaikka ruuveistä, joilla kojelauta on rungossa. Älä ahnehdi sen virtajohdon paksuuden kanssa. 8mm^2 tai 6mm^2 riittää aivan loistavasti, koska johto on niin lyhyt. Helpompi laittaa kun joku sormen paksuinen. Maan saat vaikka ruuvinkannasta, jolla kojelauta on rungossa kiinni.

En tiedä muuten miten tuo sun handfreen johtosarja suhtautuu sitten linjatasoiseen signaaliin? Sehän vissiin toimii niin, että se on nyt kajarijohtojen välissä. Jos se toimii, niin voithan juottaa siihen se johdot. Mankan puolelta lähdöt vahvistimelle ja toiseen päähän sitten kajarijohdot. Näin se vahvistin tulee siihen mankan ja auton johtojen väliin, eikä auton johtoja tarvitse rikkoa. Juottaminenkin on paljon mukavampaa pöydällä kun autossa.

Jos tuo hansfree systeemi ei toimi, niin liitä se suoraan mankan taakse aux1:een. Olen ymmärtänyt, että mankka osaa vaihtaa automaattisesti aux1:lle kun handsfree antaan herätteeseen signaalin. Siis jos aux1:n on aktivoitu. Tätä en ole itse kokeillut, kun heivasin vahvistimen asennuksen yhteydessä vastaavan handsfreen autosta mäkeen, kun en sitä käyttänyt koskaan.

Lainaus
Tuntuisi kyllä ajatuksen tasolla aika hurjalta paikata mankan ekvalisointia ulkoisella ekvalisaattorilla. Onneksi tässä tapauksessa ei pitäisi olla sille tarvetta kun vahvaimen kanssa tullaan käyttämään linjatasoista signaalia. Suostuvatko muuten merkkiliikkeessä hakkeroimaan tuota radiota vai pitääkö yrittää löytää jostakin joku Peugeot Planetin ystävällinen omistaja?

Kyllä noita bassokorjaimia ihan käytetään silloin kun joudutaan vahvistin kytkemään suoraan kajaritasoihin, jos mankan lähtöjä ei voi muuttaa linjatasoisiksi.

En tiedä mitä tykkäävät ideasta marmoritiskillä. Mutta varmaan foorumin kautta löytyy apua. Esim. täältä reipas sata kilsaa Helsingistä koilliseen.

Tuossa on vielä tuon mankan liitinkaavio, jos tarvetta on
http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=85955

EDIT: Sen verran tuli mieleen, että kun ihmettelet miten saat virtajohdon kiinni siihen pikaliitäntäiseen akun kenkään. Itse laitoin ihan vaan siihen tasaiseen osaa akun navan sen sen akun kengässä olevan muovin välissä peltiruuvilla kiinni. Kuvankin olisit voinut laittaa, mutta se on ilmeisesit liian vaarallista kamaa, koska ei läpäise jotain foorumin tarvatarkastusta tms.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 18:51:31 kirjoittanut Jabe »

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #91 : 09.10.2011, 19:21:59 »
Kiitos taas vinkeistä, kyllä noilla päästään eteenpäin!

Kasineliöisen tosiaan pitäisi riittää noin lyhyelle matkalle, ehkä kutosenkin. Sitten voi kyllä alkaa ahistaa jos lisäksi tulee joskus erillinen monopääte mutta sitä taitaa olla turhan aikaista murehtia nyt. Maadoituksen voisi samalla vaivalla vetää akulle asti mutta mahtaneeko siitä mahdollisen maalenkin kannalta olla mitään hyötyä niin kauan kuin soitin on maadoitettu "johonkin".

Handsfree on mallia Jeesuksen vanha, ja siinä on oma kaiutin eli ei liity radion johdotukseen muuten kuin mykistyspiuhan ja meikän tapauksessa virransyötön verran. Kaiutin ei ole erityisen kaunis mutta sain sen sentään työnnettyä kohtuullisen huomaamattomaan paikkaan. Härpätin toimii kuitenkin Bluetoothilla ja tukee ääniohjausta, ja muutamaan muuhun kokeiltuun vehkeeseen nähden siinä on sellainen kiva oldskool-ominaisuus että se toimii - edellisen auton Kenwood KDC-BT60U:n kanssa meinasi mennä hermo ja Gateway Fiven toimintakaan ei vakuuttanut siltä osin mitä sitä pääsin ronklaamaan. Puhelin kun on meikän tärkein työkalu niin autosarjan on toimittava ja piste.

Kiitoksia konffausavun tarjoamisesta! Tajusin kuitenkin juuri että se PP ja interface maksavat Kiina-versioina luokkaa sata euroa, eli kai sellaiset kannattaisi joka tapauksessa investoida itselle. Jos ja kun aion pitää autoa useamman vuoden niin kohtuullisen suurella todennäköisyydellä niille tulee muutakin käyttöä...

Kerkesin muuten tänään ihmettelemään tuota etukaiuttimien vaiheistusta. Testi-CD:n perusteella ei yllättäen kuulostanutkaan ihan itsestäänselvältä onko vaihe oikein vai väärin, joten aloin epäillä että vain jompikumpi basso tai diskantti on väärässä vaiheessa. Irrotin diskantit ja testasin uudelleen, ja bassot tuntuvat kyllä olevan oikein vaiheistettu. Diskanttien kytkeminen tuo ehkä aavistuksen epävarmuutta kuvioon mutta en kyllä oikein usko niidenkään olevan väärin kytketty. Lähinnä alkuperäinen epäilys kohdistui jakosuotimille tuleviin auton alkuperäisiin kaiutinjohtoihin joissa värikoodaus ei ollut ihan itsestäänselvä, mutta pelkillä bassoilla kuunneltuna nuo tuntuvat kyllä olevan oikein päin.

Harmi homma, edellisessä autossa stereokuva oli kyllä parempi vaikka diskantit oli sijoitettu periaatteessa samoihin paikkoihin. Olisikohan ovien etureunat olleet edempänä kuin 407:ssa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #92 : 09.10.2011, 20:32:28 »

Jos tuo hansfree systeemi ei toimi, niin liitä se suoraan mankan taakse aux1:een. Olen ymmärtänyt, että mankka osaa vaihtaa automaattisesti aux1:lle kun handsfree antaan herätteeseen signaalin. Siis jos aux1:n on aktivoitu. Tätä en ole itse kokeillut, kun heivasin vahvistimen asennuksen yhteydessä vastaavan handsfreen autosta mäkeen, kun en sitä käyttänyt koskaan.

Tuossa on vielä tuon mankan liitinkaavio, jos tarvetta on
http://www.aussiefrogs.com/forum/showthread.php?t=85955

External-mute katkaisee äänen kaiuttimista, joten aux1 ei toimi eikä soitin käännä ohjelmalähdettä. 407 originaali handsfree toimii eri tavalla. Soittimen kytkentäkaavio on sinänsä hyvä, mutta ei ratkaise esitettyä ongelmaa. Handsfreellä on hyvä olla erillinen kaiutin, esim. Nokian CK-100 on käytännössä todettu toimivaksi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #93 : 09.10.2011, 20:44:22 »
Marmoritiskiltä on aika turha kysellä radionkonffaukseen apua. Homman joutuu kuitenkin tekemään itse ja yleensä kehtaavat silti olla siitä rahaa vailla. Pahin tapaus on se kun ei itse pääse edes näkemään mitä yrittävät tehdä, tekevät mitä sattuu tai ei mitään ja silti rahastavat siitä. Eipä ole ainakaan itsellä tullut vielä sitä marmoritiskiä vastaan, jonka takaa löytyisi noihin osaamista.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #94 : 09.10.2011, 21:29:51 »

External-mute katkaisee äänen kaiuttimista, joten aux1 ei toimi eikä soitin käännä ohjelmalähdettä. 407 originaali handsfree toimii eri tavalla. Soittimen kytkentäkaavio on sinänsä hyvä, mutta ei ratkaise esitettyä ongelmaa.

Soitin muuten nimenomaan kääntää ohjelmalähteen aux1:lle. Noin toimi oma tarvikehandfree, jossa laite ei kuitenkaan ollut kytketty aux1:een vaan kajarijohtojen väliin, mutta aux1 vilkkui ruudussa. Mute oli kuitenkin oikeassa paikassa.

Samanlainen kokemus tuollakin:
http://www.carkb.com/Uwe/Forum.aspx/peugeot/2269/407SW-RD4-radia-aux-input
Ja kun lukee tuota pitemmälle huomaa, että handsfree todellakin toimii aux1:ssä. Tuolla kirjoittajalla oli ensin viallinen handfree. Ei tarvitse edes aktivointia, vaan toimii ihan defaulttina noin. No itse en ole kokeillut, mutta luulisien että tuo on ihan luotettava ja kun omankin mankka kuitenkin sen aux1:n vaihtoi.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 21:41:47 kirjoittanut Jabe »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #95 : 09.10.2011, 21:48:06 »
Arvauksia, ei faktaa ;) Aux 1 ja Aux 2 on tutkittu ja ohjelmoitukin, mutta vaihtoehdot eivät anna syöttää signaalia, kun mute on aktiviina.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #96 : 09.10.2011, 21:48:45 »
Maadoituksen voisi samalla vaivalla vetää akulle asti mutta mahtaneeko siitä mahdollisen maalenkin kannalta olla mitään hyötyä niin kauan kuin soitin on maadoitettu "johonkin".

Auton kori on maa, ei akun napa ole sen enemmän maa kuin mikään muukaan kohta. En tiedä miksi noin ajatellaan yleisesti. Eli lyhyt maajohto koriin on paras ja helpoin.

No eipä tuosta sun handfreestä sitten ole mitään haittaa, ajattelin että se olisi ollut kajareiden kautta kuulumaan saatu purkkaviritys.

Juu kyllä se piuha kannattaa itselle ostaa, jos aikoo autoa pitää. On tuo nyt itselläkin jo helposti tienannut itsensä, vaikka varsinaisesti ei ole vuodessa hajonnutkaan kun kaksi ABS-anturia.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #97 : 09.10.2011, 21:58:40 »
Näinhän se on että kori on maa, mutta korin eri maadoituspisteiden välillä voi ilmeisesti silti olla potentiaalieroja. Käsittääkseni äänentoiston häiriöiden kannalta soittimen ja vahvistimen maan pitäisi olla samassa potentiaalissa ettei ero pyri tasaantumaan signaalijohdotusta pitkin.

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #98 : 09.10.2011, 22:04:53 »
Arvauksia, ei faktaa ;) Aux 1 ja Aux 2 on tutkittu ja ohjelmoitukin, mutta vaihtoehdot eivät anna syöttää signaalia, kun mute on aktiviina.

No enpä ala väittämään, kun en itse ole kokeillut. Ainoastaan sen, että aux1:lle oma auto vaihtoi, kun muteen tuli signaali. Mihin se originaali handfree syöttää signaalinsa, jos ei kerren mankan auxeihin, vaikki siellä on sellaset?

Jabe

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #99 : 09.10.2011, 22:23:50 »
Näinhän se on että kori on maa, mutta korin eri maadoituspisteiden välillä voi ilmeisesti silti olla potentiaalieroja. Käsittääkseni äänentoiston häiriöiden kannalta soittimen ja vahvistimen maan pitäisi olla samassa potentiaalissa ettei ero pyri tasaantumaan signaalijohdotusta pitkin.

No ainut ongelma isompi oikeastaan todellisuudessa häiriöäänistä on laturin vinkuna. Jos laturi vinkuu, laitat mankan ja vahvistimen välillä galvaanisen erottimen sinne mankan päähän.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #100 : 10.10.2011, 08:38:26 »
Mihin se originaali handfree syöttää signaalinsa, jos ei kerren mankan auxeihin, vaikki siellä on sellaset?

Originaalin HF-fän kytkentä kiinnostaisi. Itse aiheeseen palatakseni, soittimessahan on laadukas tuplaviritin (radiolähetysten taso tosin vaihtelee) ja eri musiikeille esiohjelmoidut equt ja muu toistohan pyörii iPod, USB-tikku suunnalla, MP3 (harvoin puhdas CD) tasolla >>> äänitteiden laatu vaikuttaa oleellisesti toistoon. Ipodissa on toistolle korjauskäyrät, jota voi hyödyntää aux-plugiliitännässä. Tätä varten on olemassa vakiojohto Peugeot-tarvikkeena. Eräs hifisti ei sallinut sävynsäätöjen käyttöä > ruuvasi JBLlläni nollille ja totesi toiston kasimiinus tasoille.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #101 : 10.10.2011, 09:45:14 »
No ainut ongelma isompi oikeastaan todellisuudessa häiriöäänistä on laturin vinkuna. Jos laturi vinkuu, laitat mankan ja vahvistimen välillä galvaanisen erottimen sinne mankan päähän.

Mulla joskus kuulu ohjaustehostimen vikinä läpi, laturi ei ole kuulunut koskaan.

Omassa 407:ssa tosiaan DLS 6b:t ja sointi on ihan eriluokkaa kuin orkkis / jbl seteillä, aikaisemmin oli 12" subi vararengas kotelossa, samassa tilassa oli myös blaukkarin 4x75w vahvistin, sittemmin otin pois subbarin & vahvistimen koska vahvistin hajosi, pitäisi tehdä jossain välissä uusiksi. Mankan päivitin taannoin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=59159.new#new mutta voisin taas päivittää napsua parempaan :D, kuitenkin alkuperäiseen.

Mun käsittääkseni orkkis liittyy myös väylään, joten se hallitsee rd4:sta laajemmin sen kautta.

antsu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #102 : 10.10.2011, 10:04:51 »
Mulla joskus kuulu ohjaustehostimen vikinä läpi, laturi ei ole kuulunut koskaan.


Mikähän tässä nyt mättää, kun olen aina ollut siinä uskossa, että 407:n ohjaustehostin on hydraulinen :-[

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #103 : 10.10.2011, 10:15:01 »
Plagu on oikeassa, sillä sähköisen tehostimen pumpun moottori voi antaa häiriötä (harvoin). 407 originaali HF-sarja väylässä on nerokasta ja vastaus arvailuihin ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #104 : 10.10.2011, 10:22:36 »
Mikähän tässä nyt mättää, kun olen aina ollut siinä uskossa, että 407:n ohjaustehostin on hydraulinen :-[

Sun autotietämys nyt muutenkin on aivan huikeaa luokkaa  8)

407:n tehostin on sähköhydraulinen, ja vikinä kuului täysin sen mukaan miten rattia veivasi, korjaantui vetämällä mankan maapiste samaan pisteeseen vahvistimen kanssa.