Kirjoittaja Aihe: 605 - Takapyörän laakerin vaihto  (Luettu 9875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rantpe

  • Vieras
605 - Takapyörän laakerin vaihto
« : 30.03.2007, 11:06:06 »
Auto: 605 1991 (ABS).

Onko takapyörän laakerit säädettävät vai jos tuntuu väljää niin uutta laakeria? Millaiset vaihtaa onnistuuko kotikonstein?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #1 : 30.03.2007, 14:55:18 »
Takapyörän laakerin vaihto on helppoa ja nopeaa...

- poista takajarrupalat -> sekä jarrulevyn kiinnipitävät uppokantapultit -> jarrulevyn voi irroittaa. Tarvittaessa 'päästä' käsijarrukenkiä kauemmaksi kiertämällä rummun sisällä olevaa säätöpyörää -> kumitulpattu reikä rummussa -> säätöpyörän sijanti kuljettajan puolella n. kello seitsemässä ja apukuljettajan puolella n. kello viidessä.

- irroita napa-asennelman peltinen kansi, sekä avaa laakerin napamutteri (AV 35 mm).
- irroita pyörännapa ulosvetäjällä -> laakerin sisäkehän sisempi osa jää akseliin (ellei käytössä ole ulosvetäjää, jonka leuat uloittuvat sisäkehän taakse).

Sisäkoolin voi irroittaa sitten erikseen joko;

- ns. pienileukaisella ulosvetäjällä
- hiomalla siihen kulmahiomakoneella viillon ja halkaisemalla lyöntitaltalla

605 tapauksessa pyöränlaakerin mukana toimitetaan koko takanapa (tai niin ainakin tähän saakka joka kerta niitä vaihtaessani on ollut).

Takapyörän laakerissa ei oikeastaan ole säätöä -> poislukien löysällä oleva navan/akselin kiristysmutteri (avainväli 35 mm). Laakerin esijännityksen/'välyksen säätö' siis sisäkehällä -> sisäkehä kaksi-osainen.

Uuden napa/laakeri asennelman asennuksessa kannattaa käyttää hyväkseen toleranssikasaumaa -> akselitappi kylmäksi (kylmäspray tmv. -20 C) ja napa/laakeri varovasti lämpimäksi (n. +50 C).

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #2 : 20.05.2009, 10:24:28 »
Malli: 1992 605 2,0 SRi.

Onko 605-malleissa sama pyörännapa takana, huolimatta siitä onko autossa lukkiutumattomat jarrut vai ei? Ostin uuden navan ja siinä on ilmeisesti lukkiutumattomien jarrujen tunnistinta varten sellainen hammaskehä. Voinko käyttää tuota omassani vaikka siinä ei lukkiutumattomia jarruja ole? Onko mitään hyviä vinkkejä asennukseen tai jotain mikä tulisi erityisesti ottaa huomioon? Laitan nyt ensin kuskin puolen kun on selvästi välystä ja joskus myöhemmin toiselle, oli sen verran hintava osa (130 euron tarvike).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #3 : 20.05.2009, 11:21:12 »
605 (1. mallisarja)

3748 34, HUB BEARING, WITH ABS BRAKES UNTIL DATE 19910218, MOUNTING BENDIX ABS (hinta 345,00 e)
3748 33, HUB BEARING, EXCEPT WITH ABS BRAKES (hinta 178,00 e)
3748 33, HUB BEARING, WITH ABS BRAKES SINCE DATE 19910218, MOUNTING BOSCH ABS

605 (2. mallisarja)

3748 33, HUB BEARING, W/O ABS BRAKES
3748 33, HUB BEARING, ABS ADDITIONAL

Varaosaluettelon mukaan osan 3748 33 pitäisi käydä sekä ABS-jarruilla varustettuun (päivämäärästä 18.02.1991 lähtien, jos Bosch) että ilman niitä olevaan autoon ja samaa kertoo Motonetinkin 605-luettelo:

Lainaus
ALUSTA JA OHJAUS / PYÖRÄN LAAKERIT / TAKAPYÖRÄN LAAKERISARJAT
   Takap laakeris P605ABS-Bosch   21-1690   605 (ei ABS) [1990 - 1999]   84,00 e
   Takap laakeris P605ABS-Bosch   21-1690   605 jos Bosch-ABS (29 hammasta, myös jos ilman ABSää) [1990 - 1999]   84,00 e
   Takap laakeris P605+BendixABS   21-1830   605 jos Bendix-ABS (48 hammasta, ?vain 90->2.91?) [1990 - 1991]   119,90 e
« Viimeksi muokattu: 30.07.2010, 18:16:17 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #4 : 20.05.2009, 22:54:40 »
Ostin uuden navan ja siinä on ilmeisesti lukkiutumattomien jarrujen tunnistinta varten sellainen hammaskehä. Voinko käyttää tuota omassani vaikka siinä ei lukkiutumattomia jarruja ole?

Kyllä voit, osa on teknisesti muuten sama.

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #5 : 21.05.2009, 09:41:25 »
Kiitoksia vastauksista! Se on varmaankin tuo 29 hampainen. Hyvä ettei tarvitse lähteä vaihtamaan. Pitää nyt vielä katsoa pitääkö hommata se toisenkin puolen napa ja vaihtaa molemmat samalla kertaa.

Mikä mahtaa olla momentti kiristykseen? Jos kerrankin laittaisi kunnolla, eikä näppituntumalla.

timmi306

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #6 : 22.05.2009, 18:05:51 »
Ei kai noissa muuta eroa ole kuin laakerivalmistaja? Mitä osassasi lukee? Alkuperäinenkin maksaa "vain" 178 euroa ja siitä mahdollisesti alennusta 5-10 prosenttia.

Varaosaliikkeessä josta ostin oli kaksi vaihtoehtoa, 170 e:n hintainen ja 130 e:n hintainen napa. Pihinä miehenä valitsin tietysti halvemman. Osassa lukee: Powerdrive HC1335H. Maahantuoja ilmeisesti Koivunen Oy.

Onko itse laakerissa muuta valmistajamerkintää?

http://www.powerdrive-europe.co.uk/pd_hub_unit.htm

Ei ole. Tuossa kaikki mitä siinä lukee. Jännä kyllä ettei tuossa muuten tullut mukana uutta kiinnitys mutteria.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Takapyörän laakerin vaihto
« Vastaus #7 : 24.05.2009, 02:12:23 »
Kyseessä siis 'kaukana idässä' valmistettu tuote. Rasvojen vaihto laadukkaampiin pidentää ikää.