Kirjoittaja Aihe: 605 - Sähköt täysin sekaisin (löystynyt akkukaapelin kiinnitys)  (Luettu 9642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pete605

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1993 605 SLi.

Pakkasaamuna käynnistin, kaikki toimi hienosti. Sitten muutaman kilsan ajon jälkeen auto seisoi pari tuntia, ja liikkeelle lähtiessä ei mikään sähköä tarvitseva laite toiminut. Akkuvalo vaan punoitti, ja punoitti kirkkaammin aina kun painoin jarrua. Käynnistyi kyllä hyvin. Pääsin kotiin asti, ja parkkipaikalla testailin toimiiko mikään. Penkinlämmitiimet ja hätävilkut toimivat. Ovea avatessa sisävalo ja ajovalot syttyivät. Ovea suljettaessa sisävalo sammui niinkuin pitääkin, mutta ajovalot sammuivat kun painoi jarrupoljinta. Vilkut olivat pimeinä, samoin jarru- ja peruutusvalot.

Seuraavana arkipäivänä ajoin auton pajalle, ja sähköt toimivat taas jotenkuten, aina jarrua painaessa pimeni, mutta palasivat aika nopeasti. Auto on ollut nyt toista viikkoa siellä, eivät ole löytäneet/paikallistaneet  vikaa koska kaikki taas vaihteeksi toimii. Kohta lähtee järki. Mitähän tässä kokeilisi? Maadoitusvika? Sain vinkin, että kannattaa uusia maakaapelit akun ja rungon sekä moottorin ja rungon välillä, olisikohan tuosta apua?

Ratkaisu:

Oli kuulemma akun kengästä löytynyt joku viritys joka aiheutti ongelmat.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vaikuttaa maadoitusvialta.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 01:24:03 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Ehjien kaapeleiden uusiminen todennäköisesti ei auta mitään. Kannattaa tarkistaa niiden puhtaus ja kireys. Muuten etsisin vikaa jostain valojen maadoituksista jos vika kerran koskee ainoastaa valoja. Toimivatko lasinpyyhkimet ja sähkölasit ym. virtaa vievät varusteet normaalisti? Auto starttaa normaalisti ym. ym. ei moottorin maadoitus kovin huonossa kunnossa voi olla jos startti pyörittää iloisesti.

pete605

  • Vieras
Jep. Lasinpyyhkimet toimii useimmiten, niitä ihmeteltiin pariinkin otteeseen kesällä -07. Nyt tossa viimeisessä rytäkässä ei toiminut aluksi yhtään mikään, ei lasinnostimet, ei pyyhkimet, ei valot, ei vilkut, ei siis tosiaan mikään (paitsi se akkuvalo), mutta käyntiin lähti ihan kiltisti. Mä luulen että se ongelma on jossain jarrupolkimen tienoilla (onko mahdollista?), toi on nimittäin joskus aiemmin ryppyillyt siten, että jos oli vilkku päällä oikealle ja jarrutti samaan aikaan, niin sammui sekä vilkku että jarruvalot. Sitten tuokin ongelma poistui ihan itsekseen, kunnes tuli tämä nykyinen.

Mutta kiitos vinkistä, pitää kertoa eteenpäin sinne pajalle missä jätkät ilmeisesti raapii päitään aika kovasti.

SEL

  • Vieras
Oikean etulokasuojan alla on yksi maadoituspiste (ainakin -91 mallissa ) joka pääsee kuraantumaan ja sen katkeaminen pistää pyyhkijät ja vilkut sekaisin. Kannattaa selvittää kaikki maadoituspisteet ja avata ja putsata ne kunnolla, sekä mitata johdot maadoituspisteestä lähimpään liittimeen. Joskus maadoitusruuvin heilauttaminen poistaa vian joka onkin katkennut johdin eikä hapettuma ruuvin alla.
Itse korjasin em. maadoituksen laittamalla lisäjohdon pyyhkijän maajohdosta etupalkin maadoituspisteeseen.
Voit hieman kartoittaa vikapaikkaa irroittamalla sulakkella eri toimintoja pois, esim. valoja, pyyhkijät jne. jolloin maadoitus ei korvaannu toisen laitteen kautta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Tuossa tapauksessa korin ja akun välinen maajohta pitää ainakin tarkistaa ja sitten nuo maapisteet.

Benkku

  • Vieras
Oikean etulokasuojan alla on yksi maadoituspiste (ainakin -91 mallissa ) joka pääsee kuraantumaan ja sen katkeaminen pistää pyyhkijät ja vilkut sekaisin.

Tämä koskettaa lähinnä kattoluukullisia malleja, alkupään malleissa kattokourun tyhjennysletkut ovat liian lyhyet - muissa tuohon ongelmaan en ole törmännyt.

Oireen perusteella, jokin johtosarjan liittimistä sulake/relerasiassa voisi olla huonosti vastakkeessaan kiinni.

SEL

  • Vieras
Tämä koskettaa lähinnä kattoluukullisia malleja, alkupään malleissa kattokourun tyhjennysletkut ovat liian lyhyet - muissa tuohon ongelmaan en ole törmännyt. Oireen perusteella, jokin johtosarjan liittimistä sulake/relerasiassa voisi olla huonosti vastakkeessaan kiinni.

Autossa ei ollut kattoluukkua vaan oli tavallinen 605 SRi automaatti. Se mutkaus pissapojan säiliön takana oli kuraa täynnä.

Aika monesta olen sisälokasuojia irroitellut (pesurin pumpun vaihtaakseni) ja melko puhtaalta (lukuunottamatta ohutta kerrosta hienojakoista pölyä) on aina a-pilarinkin seutu näyttänyt, että tiedä sitten...

En olisi vikaa löytänyt ilman Automaan työnjohtajan vinkkiä, kaippa noita oli ollut kun tiesi vinkata.

pete605

  • Vieras
Siellä se on pajalla edelleen - perjantaina tulee 3 viikkoa täyteen. Maanantaina viimeksi soittelin, oli ne jotain hapettumia ym. sieltä löytäneet ja kuntoonkin pitäisi tulla. Kerron sitten mikä oli.

Terve. Tuli kuntoon, mutta hermot meni. Olihan varsinainen episodi, ja varsinainen Mikko Mielevän autokorjaamo (Pösöpaja). Aikaa meni tasan kolme viikkoa, ekan viikon etsivät kuulemma vikaa huuli pyöreänä, tokan viikon olivat omien puheidensa mukaan vatsataudissa koko korjaamon väki, kolmannella viikolla ei sitten vastattu enää maanantain jälkeen puhelimeen tai sitten se oli vaihtoehtoisesti pois päältä.

Kolmannen viikon torstaina kävin paikan päällä, ei ketään paikalla. Auto kyllä oli hallissa, näkyi ikkunan läpi. Viereisestä autoliikkeestä sain ohjeet käydä katsomassa lähibaarista, "siellä ne aina istuu". Eivät istuneet sillä kertaa. Yritin soittaa, puhelin oli kyllä päällä mutta kukaan ei vastannut. Vaimo soitti omasta numerostaan, ja yllätys yllätys sitten vastattiinkin kun oli vieras numero. Pösö oli kuulemma kunnossa, seuraavana päivänä saisi noutaa.

Näin tapahtui. Oli kuulemma akun kengästä löytynyt joku viritys joka aiheutti ongelmat. Lisäksi liittimiä oli uusittu vähän sieltä sun täältä. 280e, sis. 8h työt, 30e varaosat ja 30e testaus. Ok, kaikki tuntuu toimivan ainakin vielä. Mutta mutta: alustasta oli kuulemma löytynyt joku mystinen kolina, jota minä ainakaan en ole havainnut. Herra korjaamopäällikkö oli sitä mieltä että varmasti olen huomannut. En vaan ole, vieläkään. Lisäksi kuskin puolen ovi ei enää tahdo mennä kiinni, radion irroitettava etupaneeli oli irroitettu niin huolella etten millään tahtonut saada sitä takaisin, auto oli järkyttävän kurainen ja sokerina pohjalla tankista oli hävinnyt vähintään 50 l bensaa.

Benkku

  • Vieras
...Oli kuulemma akun kengästä löytynyt joku viritys joka aiheutti ongelmat. Lisäksi liittimiä oli uusittu vähän sieltä sun täältä.

Niin, eli tosi-asiassa vaikuttaa siltä, että autossasi on ollut 'vain' yksi vika, akun kaapelikengän löystynyt puristusliitos.

Liittimiä lienee 'uusittu', vikaa etsiessä - jos ylipäätään uusittu, mitä kyllä mallin jossain määrin tuntien epäilen.