Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)  (Luettu 5566 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lartsa

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1994 405 1,6 (XU5JP, monipistesuihkutus).

Yksi aamu auto ei vain lähtenyt käyntiin. Startti kyllä pyörittää ja kone saattaa hörähtää käyntiin vähäksi aikaa, mutta jos ei anna kaasua niin sammuu heti. Auton käyntiääntä voisi kuvailla perämoottorin tapaiseksi. Vikakoodit luin ja sieltä tuli koodi 57 Ignition Coil 2(-3). Noh, hain tänään uuden puolan ja kokeilin sillä. Ei vaikutusta. Bensaa pitäisi kyllä tulla koska välillä kone käy juuri tuolleen epätasaisesti pätkien kuten äsken kuvailin. Mitä ehdotuksia kuinka etsiä vikaa?

Ratkaisu:

Joo nyt on kone aukastu ja tultu siihen tulokseen että istukkarengas oli irronnut kannesta. Kannessa ja männässä naarmut. Luultavasti kansi koitetaan koneistamolla laittaa kuntoon ja mäntä jätetään tuohon kuntoon missä on. Pari kuvaa tapahtuneesta:

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


Lartsa

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #1 : 15.01.2009, 15:29:45 »
Puola on kaksoiskipinäpuola eli se antaa 2-pytylle kipinän yhtä aikaa. Puolan päällä on todennäköisesti merkinnät 14 41 23 32. Eli 14 voit laittaa 1 tai 4 pytyn tulpanjohdon ja vastaavasti 41 sen jäljelle jäävän. Sama juttu 23 ja 32. Moottorin sytytysjärjestelmä on 1-3-4-2 ja ykköspytty on tässä koneessa vaihteiston päässä.

Joo johdotukset on tarkistettu mutta vika edelleen säilyy. Mitä pitäisi seuraavaksi yrittää? Voiko rikkinäinen ykk-anturi aiheuttaa tuollaista vikaa jos se antaa pulssin vain sattumanvaraisesti tai jotain? Entä tulpanjohdot, voiko nekään noin yllättäen mennä kerralla rikki?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #2 : 15.01.2009, 15:50:27 »
Voiko rikkinäinen ykk-anturi aiheuttaa tuollaista vikaa jos se antaa pulssin vain sattumanvaraisesti tai jotain?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6227.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lartsa

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #3 : 16.01.2009, 18:56:01 »
MAP-anturivika oireilee noin. Tarkasta, että anturin ja imusarjan välinen ohut letku on ehjä. Itse anturin voit tarkastaa ottamalla anturin johdon irti, josika on anturissa, käynnin pitäisi johto irti olla liki normaalia.

Otin anturin liittimen irti ja itseasiassa auto tuntui pysyvän nyt vähän pidempään käynnissä ilman kaasun painamista. Silti yksi pytty tuntuu olevan edelleen pois pelistä. Onko ehdotuksia mitä seuraavaksi?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2009, 19:07:50 kirjoittanut Lartsa »

Nuudeli

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #4 : 18.01.2009, 02:20:03 »
Jos vika ilmenee kylmemmällä ilmalla voimakkaammin, voi viallinen moottorin lämpöanturi aiheuttaa ko oireet.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #5 : 30.01.2009, 16:27:30 »
Onko jollain samantapaista käynyt, miten pahalle näyttää teidän mielestä? Koneistamolla sanoivat juuri että tuommoisia mäntä naarmuja on nähty ja usein ne on toiminu ihan tuommoisinakin kun hioo metallipiikit jne siitä pinnasta irti. Tänään neljään mennessä tai ens viikolla tietää mikä on kannen kohtalo. Miten itse korjaisitte?

Kyllä tuon renkaan asennushommeli on koneistamohommia. Männän päällä olevat kolot tuskin menoa haittaavat. Tuollaiseen vikaan en ole itse koskaan törmännyt, mutta näkyypä tuollaistakin tapahtuvan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #6 : 30.01.2009, 16:36:52 »
Ekaa kertaa kuulen, ja näen, että vakiokoneessa on seeti irronnut? Kaikkea voi sattua. Mäntä ei tarvi mitään sen kummempia toimenpiteitä, suurimmat irto huiput pyyhkäsee pois ja kovaa ajoa. Uuden seetin joutuu tietysti asentamaan koneistamo. Konetta ei parane pyörittää ellei sylinterinputket ole lukittuna, muuten ne saattaa irrota alapäästään ja sitten joutuu vaihtamaan ne alapään tiivisteetkin eli käytännössä purkamaan myös alakerran.

temezz

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #7 : 01.02.2009, 14:13:23 »
Onko jollain samantapaista käynyt, miten pahalle näyttää teidän mielestä? Koneistamolla sanoivat juuri että tuommoisia mäntä naarmuja on nähty ja usein ne on toiminu ihan tuommoisinakin kun hioo metallipiikit jne siitä pinnasta irti. Tänään neljään mennessä tai ens viikolla tietää mikä on kannen kohtalo. Miten itse korjaisitte?

On käynyt just samanlainen homma tuossa XU7:ssa (1.8 ) Paremmin tietävät sanoivat minulle ettei kannata yrittää korjata kantta, koska saattaa helposti irrota uudestaan tai sitten joku toinen seeti irtoaa heti kohta. Lisäksi korjaus tulee melko varmasti kalliimmaksi kuin koko kansi purkuosana.

Itse ostin tuohon vanhemman sitikan xu5 koneen kannen 150€:lla. Samaan hintaan myyjä oikaisi kannen, hioi ja sääti venttiilit yms. Nokka-akseli laitettiin entisestä kannesta. Ja tietysti kaikki tiivisteet uusittiin. En tehnyt männälle mitään vaikka samanlaisia jälkiä löytyi. Eikä tullut lukittua sylinteriputkiakaan, mut onneksi pysyivät paikallaan.

Remontin jälkeen on ajettu jo n.100 tuhatta eli ilmeisesti korjaus onnistui hyvin.

Lartsa

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #8 : 02.02.2009, 16:10:04 »
Joo samanlainen tieto tuli tänää koneistamolta mulle myös et 160e ois ylikoko istukan asennus ja venttiilien säätö, mut mitään takeita ei ole että miten pitkään se pysyy siellä kun ei isompaa istukkaa ollut laittaa ja se entinen oli hakannut turhan suuren naarmun siihe venttiilien väliin. Eli sanoin suoraan että jätetään korjaamatta..

Nyt on sitte uuden kannen metsästys käynnissä. Tuntuisi olevan että toimivia moottoreita, jopa koko auto löytyy tuohon korjauksen hintaan, joten pelkkä kansi taitaa melko kivuttomasti löytyä. Samahan se on vaikka koko pirssi ottaa pihaan ja loput sitte myyntiin osina tai romikselle viedä..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #9 : 02.02.2009, 18:16:03 »
Eli ilmeisesti kaikissa xu5 ja xu7 moottoreissa on samanlainen kansi. Vai onko jollakulla parempaa tietoa?

Kannattaa tarkistaa asia vertaamalla osien varaosanumeroita Peugeot Service Box:sta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

Muistaakseni ainakin XU5-koneiden kansissa on eroja vuosimallista riippuen (nokka-akselin lukituksen toteutustapa):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6403.msg47888#msg47888
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (venttiilin istukkarengas irronnut)
« Vastaus #10 : 03.02.2009, 13:37:32 »
Tänään löytyi ihan tuosta lähikorjaamolta sopiva samanlainen pösö kuin itellä, lupasivat nyt tässä iltapäivällä purkaa kannen siitä pois. Hinnaksi ehdottivat 100€. Takuun antavat ettei ole halki ja istukat paikoillaan. Katsotaan nyt vielä mikä sieltä sitten löytyy, edellinenkin osa mitä hain oli vähän rikki kun sitten menin katsomaan.

Joutuuko sen käyttämään sitten jossain "hionnassa" tai vastaavassa kun semmosta vähän puhuivat? Ilmeisesti katsovat että on suora ja hiooko ne sitten sen tason siitä tai jotai.. Koneistamolla sanoivat että suunnilleen 80€ maksaisi joku semmoinen käsittely, onko kallis vai halpa tuosta toimenpiteestä?

Ei sitä välttämättä tarvitse plaanata, mikäli ei aikaisemmin ole tarvinnut kannentiivistettä vaihtaa eikä nesteet ole päässeet öljyjen sekaan. Siitä vanhasta tiivisteestäkin voi päätellä, jos tiiviste on vuotanut, jättää yleensä merkit. Jos ei muuta tarvitse tehdä, niin ainakin ennen paikalleen laittoa kannattaa venttiilit hioa ja laittaa uudet kunnolliset venttiilinvarren tiivisteet, ei mitään halpahallin tiivisteitä vaan alkuperäisiä vastaavat tiivisteet. Niiden tiivisteiden asennuksessa kannattaa ne ohjurin yläosat puhdistaa huolellisesti rasvasta, että uudet tiivisteet istuvat napakasti ja pysyvät paikallaan. Itse laitoin tipan pikaliimaa varmistamaan paikallaan pysymisen, koska eräällä korjaamolla kun olivat muutama kuukausi aiemmin laittaneet uudet alkuperäiset tiivisteet, oli muutama irronnut.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,