Kirjoittaja Aihe: 205 - Jarrupoljin painuu pohjaan (nestevuoto)  (Luettu 5533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VPesonen

  • Vieras
205 - Jarrupoljin painuu pohjaan (nestevuoto)
« : 22.08.2009, 13:08:37 »
Ongelma:

Auto: 1991 205 1,1 (TU1, yksipisteruisku).

Jarrupoljinta painettaessa poljin painuu pohjaan ja suhahtaa voimakkaasti joka polkaisulla. Suhahdus tuntuu tulevan polkimen tienoilta, ei niinkään tehostimesta (?). Edellispäivänä toimi OK, tänään sitten ei. Nestepinta alentunut, muttei aivan tyhjäksi. Letkut näyttäisivät olevan OK eikä nestevuotojakaan havaittavissa.

Alipainetehostin sökö (kalvo puhki tms. )? Jokin muu? Nopeasti polkiessa vaikuttaa koneen käyntiääneen, tokikin varmaan kun saadaan aikaiseksi tehostimella tehtyä "imuvuotoa".

Kävin hiukan uudelleen asiaa tutkimassa, se suhahdus on nimenomaan ilman suhahdus ja tulee sieltä polkimen yläpäässä olevasta haitarikumista, jonka läpi varsi menee tehostimelle/pääsylinterille. Muutaman polkaisun jälkeen poljin kovenee kyllä, kunnes sitten auton käyntiin laittaessa löystyy aika tavalla. Jarrut kuitenkin toimivat aika hyvin, poljin tosin on pehmeä ja ottaa alempana.

Nestettä ei näy ulkopuolella missään, eikä pinta ongelman havaitsemisen jälkeisen täyttämisen jälkeen ole vajentunut.

Ratkaisu:

Vasen takajarrusylinterihän se siellä vuosi. Uusi vuotamaton paikalleen ja taas alkoi jarrutella.

antsu

  • Vieras
Vs: 205 - Jarrupoljin painuu pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #1 : 22.08.2009, 19:12:26 »
Tuo on melkoisella varmuudella jarrujen pääsylinterin vika eli jarruneste virtaa männän kumien ohi.

Se, että nestettä oli alunperin hävinnyt, viittaisi kyllä vuotoon jossakin. Esim. takajarrun sylinteri on varsin yleinen vuotopaikka. Vaikuttaisi, että systeemissä on ilmaa jos pumppaamalla kovettuu.

temezz

  • Vieras
Vs: 205 - Jarrupoljin painuu pohjaan (nestevuoto)
« Vastaus #2 : 23.08.2009, 11:04:18 »
Näinpä, ilmaa varmasti on, kun kerran aika vajaaksi pääsi. Mutta miksi nestettä ei mene enää? Ja mikä se suhina on? Oliko muuten tuo sylinterveikkaus oikein?

Suhina tulee tehostimesta eikä sen tarvitse olla rikki. Jarrunesteen pinta pienissä vuototapauksissa laskee pikku hiljaa ja kun pinta laskee tarpeeksi, pääsee pääjarrusylinterin kautta ilmaa järjestelmään ja sen jälkeen vaikka nestesäiliön täyttää, joutuu jarrua polkemaan useamman kerran paineen saamiseksi. Melko yleinen vuotokohta on jo aiemmin todettu takajarrusylinterit, josta syystä nestepinta jarrunestesäiliössä laskee.

Minulla pääsi 405:ssä, takajarrusylinterin vuotaessa, nestepinta käymään niin alhaalla, että järjestelmään pääsi ilmaa. Samalla tavalla käyttäytyi ja pelkkä nesteen lisääminen ei riittänyt. Tässä ainakin ilma meni etujarrujen puolelle eli pelkkä etujarrujen ilmaaminen riitti ilman poistamiseen. Takajarrusylinterit kannattaa tarkistaa käyttämällä rummut pois. Vuoto ei välttämättä näy "ulospäin".