Kirjoittaja Aihe: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)  (Luettu 12515 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MOPPE

  • Vieras
605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« : 01.04.2006, 12:35:00 »
Ongelma:

Auto: 605 SRI 2,0 1991.

Ohjauspyörään tullut väljää, kun kääntelee rattia hieman molempiin suuntiin tuntuu kuin olisi tyhjää ennekuin vaikuttaa ryöriin, samalla kuluu kitinään ja narinaa ja ajossa jos on esim kuoppia tai muuten epätasaista kuuluu ratista ääniä ihan kuin joku olisi irti.

Ratkaisu:

Vika oli ristikkonivelessä, yhdestä kupista neulat kadonneet. Pösöltä olisi saanut vain koko helahoidon eli varsi n 30 cm, nivel laipassa valmiina rättinivelineen, hintaa osalla 138 e. Teetin kuitenkin korjauksen ostamalla kaksi ristikkoniveltä 15 mm ja 16 mm kupeilla a 8 e/kpl (GMB-merkkiset, tuotenumero 802-ST1639 ja -40), jotka vaihdettiin risan tilalle (työn osuus 40 e). Nyt ohjaus toimii loistavasti eli kyllä hyöty oli iso (yli 80 e).

Ps. rättinivel oli vaihdettu aiemmin siksi myös kannatti vaihtaa pelkkä ristikko (rättinivel Kai Nuuttila Oy:llä 49,80 e).

AngusYoung

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #1 : 04.05.2006, 10:53:01 »
Pösöön pitäisi vaihtaa nyt tuo otsikon mukainen kampe. Soittelin tuossa varaosaliikkeisiin ja noita löytyy kyllä ihan kivasti eikä hinnatkaan ole ihan hirveät, mutta ilmeisesti 605:sessa tuo ristikko täytyy yhdistää kahdesta eri osasta. Olenko ymmärtänyt oikein? Noiden osien mitat ja kuppien koot pitäisi myös tietää. Olisko jollakin tietoa noihin mittoihin ja tähän vaihtoon muutenkin liittyen.

SEL

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #2 : 04.05.2006, 10:59:24 »
Hain aikoinaan yhteisvarastolta koko akselin. Sen vaihto teetti hieman töitä. Akselia ei saa pois ennen kuin irroittaa hammastangon isot pultit joilla h-tanko on kiinni rungossa. Hammastanko irti ja etupyörät harittaan niin h-tanko siirtyy eteen niin paljon, että akseli lähtee pois kun irroittaa alapään h-tangosta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #3 : 04.05.2006, 15:27:19 »
Hammastankoa ei etu-apurungosta tarvitse irroittaa, ohjausakselin ristinivel akselin irroittaakseen. Ristinivel akselin mahtuu poistamaan ja uuden asentamaan purkamatta 'ylimäääräistä'.

Luonnollisesti ristinivel akselin kiinnitys - hammastangon pinioniin (kiinnitys alapäässä moottoritilan puolella) sekä ohjausakseliin kiinnitys yläpäästä - on irroitettava. Ohjausakseliin kiinnittävä liitos löytyy poistamalla kojelaudan alaverhoilu kuljettajan jalkatilasta sekä ohjauspylvään suojamuovit/verhoiluosat.

Akseli alkuperäisosana luokkaa n. 170 euroa.

AngusYoung

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #4 : 04.05.2006, 17:13:07 »
Merkkiliikkeestä varaosana 122 euroa. Voi olla, että jää itseltä vaihtamatta, sen verran on kuitenkin peukalo keskellä kämmentä. Jos nyt jostain saisi tuon osan niin korjaamo saa vaihtaa.  Alkuperäinen varaosanumero on ilmeisesti 4103 A5. Löytyykö tällaista osaa keneltäkään uutena tai ehyenä käytettynä?

Eli tuo yllä mainittu osa on sellainen, jossa on mukana pätkä tuota rattiakselia ja ilmeisesti alempi ristinivel. Olisko mahdollista vaihtaa tuo pelkkä ristinivel tuohon nykyiseen pätkään, vai onko 605:ssa tuo joku kokonainen mötikkä? Ainakin noita pelkkiä ristiniveliä ilman mitään akselin pätkiä on saatavana tarvikkeena. Voisitko Benkku vääntää rautalangasta tyhmälle tämän asian laidan?

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #5 : 04.05.2006, 19:44:48 »
Kyllä, osa on kokonaisuus jossa em. ristinivel kiinnitettynä.

Varaosa numerot.

4103 A5 / XU10J2 (pre FL), XU10J4 (FL) BVM, BVA (O 07608 asti)
4103 A6 / turbo, diesel, 3.0 BVM ja BVA ja mallit joissa muuttuvatehosteinen ohjaus (alkaen O 07609).

Mikäli aiot vaihtaa pelkän nivelen, niin huomioi että;

Ristinivelen laakerikuppien kiinnitys on varmistettu metallia muokanneilla muotosulkeilla, joiden poistossa joudutaan osaa hieman koneistamaan. Ohjauksen osia ei saa hitsata eli laakerikuppien varmistusta ei saa suorittaa hitsaamalla -> käytännössä pitäisi siis puristaa vastaavat laakerikupit asennusasemassaan pidättävät kynnet kuin alunperinkin.

Seikka jonka vuoksi en pelkän nivelen vaihtoa suosittele, jollet varmasti osaa/tiedä miten homma tehdään vaurioittamatta nivelhaarukkaa.

ps. Alkuperäinen vara-osa näköjään edullisempi kuin jokin aika sitten.


MOPPE

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #6 : 04.05.2006, 21:53:31 »
Ratissa väljää. Vika oli ristikkonivelessä, yhdestä kupista neulat kadonneet. Peugeotilta olisi saanut vain koko helahoidon eli varsi n 30 cm, nivel laipassa valmiina rättinivelineen (hinta 138 e).

Teetin kuitenkin korjauksen ostamalla kaksi ristikkoniveltä 15 mm ja 16 mm kupeilla a 8 e kpl  (GMB-merkkiset, tuotenumero 802-ST1639 ja -40) jotka vaihdettiin risan tilalle. Työn osuus 40e. Nyt ohjaus toimii loistavasti eli kyllä hyöty oli iso (yli 80 e). Rättinivel oli vaihdettu aiemmin, siksi myös kannatti vaihtaa pelkkä ristikko (rättinivel tarvikkeena 49,80 e).

AngusYoung

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #7 : 04.05.2006, 22:02:58 »
Juurikin tämä sama juttu on tässä itsellänikin pyörinyt mielessä. Minulla on tänään tuo rättinivel vaihdettu uuteen, koska vain siitä tuli katsastuksessa huomautus. Menisi paaaljon rahaa hukkaan jos maksaisin tuossa kalliissa osassa uuden rättinivelen ja uudet vaihtokustannukset. Siinä tosiaan säästäisi kivasti useammankin kympin jos tekisin myös noin.

Missä sinä teetit tuon ristikkohomman? Itse täällä Oulun suunnalla pyörin ja olisi kiva tietää miistä löytyisi sellainen ammattimies, jolta tuo onnistuisi.

MOPPE

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #8 : 04.05.2006, 23:12:58 »
Teetin homman ihan yksityisellä korjaamolla. Etsi sellainen korjaamo joka on ollut tekemissä pösöjen kanssa eli kauemmin alalla ollut. Olen ymmärtänyt että 405 toisissa olisi sama systeemi eli kyllä korjaajia pitäisi olla myös oulun seudulla. Työn tekee vaikka itse jos on välineet nosturi että pääsee alle ja Benkun ohjeilla osa ohjauspylväästä irti. Uskon että sinulla se on kaksiosinen (mulla ainakin on 605 sri 91 )  Osta kaksi ristikkoniveltä 15 ja 16 mm kupeilla ja vaihdat kupit keskenään että saat nivelen jossa on kaksi 15 ja kaksi 16 mm kuppia sitten vain ruuvipenkkiin ja nivel vaihtoon 

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #9 : 04.05.2006, 23:47:51 »
Uskon että sinulla se on kaksiosinen (mulla ainakin on 605 sri 91 )...

Ohjausakseli kaikissa 605 malleissa on kaksi-osainen.

AngusYoung

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #10 : 08.05.2006, 19:00:21 »
No niin, nyt on nuo 15mm ja 16mm ristikot ostettu. Aion siis viedä Pösön ja nuo nivelet pajalle ja antaa nivelet huoltojantterille käteen ja pyytää että vaihtas ne entisten tilalle. Edelleen kaipaisin avuttomana kaverina neuvoa siihen, että tarvitaanko vielä jotain tietoa tai osia?

SEL

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #11 : 16.11.2006, 11:24:27 »
Hammastankoa ei etu-apurungosta tarvitse irroittaa, ohjausakselin ristinivel akselin irroittaakseen. Ristinivel akselin mahtuu poistamaan ja uuden asentamaan purkamatta 'ylimäääräistä'.

Luonnollisesti ristinivel akselin kiinnitys - hammastangon pinioniin (kiinnitys alapäässä moottoritilan puolella) sekä ohjausakseliin kiinnitys yläpäästä - on irroitettava. Ohjausakseliin kiinnittävä liitos löytyy poistamalla kojelaudan alaverhoilu kuljettajan jalkatilasta sekä ohjauspylvään suojamuovit/verhoiluosat.

Akseli alkuperäisosana luokkaa n. 170 euroa.

Vaihdoin aikoinaan kyseisen akselinpätkän irroittamalla isot pultit joilla hammastanko on kiinni rungossa ja sitten etupyörät harittamaan jotta sai h-tankoa eteenpäin. Akseli tuli nätisti ulos teleskooppiosasta ja uusi meni nätisti takaisin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #12 : 17.11.2006, 01:14:49 »
Jep, voihan sen noinkin tehdä, mutta tarpeetonta hammastangon irroitus joka tapauksessa on.

Ohjausakselin ala-osan irroittaminen...

Ohjaamosta käsin tehtävät irroitustyöt
- irroita kojelaudan alla oleva verhoilulevy (l. käännä ne kaksi muovikiinnitintä auki -> 90 astetta)
- alaverhoilu on kiinni reunoistaan kahdella torx ruuvilla -> avaa nämä ja poista verhouslevy
- irroita ohjausakselin ala-osan ja yläosan liitoskohdasta osat toisiinsa kiinnittävä pultti

Auton alta käsin irroitettava

- ohjausakselin ala-osan hammastangon pinion akseliin kiinnittävä pultti

Ohjausakselin alaosan (jossa ristinivel ja kuminivel) voidaan nyt poistaa...

- kampeamalla ohjausakselin ala-osa irti pinionin hammastuksestaan
- työnnä akselia ohjaamoon päin hieman lisää
- käännä alapäätä (l. ristinivel/kuminivel päästä hieman ylöspäin) ja vedä irto-osaa keulaan päin hammastangon ylitse/ohitse kunnes akselin ylä-osa vapautuu läpivientikumista

voila' -> akselinpätkä on kätösissänne.

Tilaahan etu-akselin ympärillä on 'ruhtinaallisesti', joten osan irroittamisen ja asentamisen kanssa ei tarvitse kamppailla -> esim. irroittaa hammastankoa jne.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2006, 01:18:09 kirjoittanut Benkku »

SEL

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #13 : 17.11.2006, 09:14:24 »
Hammastanko on kahdella pultilla kiinni suoraan alhaaltapäin ja sitten vain kääntää etupyörät harittaan, ei tarvitse mennä ohjaamoon lainkaan.
On mielestäni helpompi homma kuin aukoa verhoiluja ja ryömiä kojetaulun alla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Ohjauksessä väljyyttä (ristikkonivel)
« Vastaus #14 : 17.11.2006, 14:31:00 »
Hammastanko on kahdella pultilla kiinni suoraan alhaaltapäin ja sitten vain kääntää etupyörät harittaan, ei tarvitse mennä ohjaamoon lainkaan.
On mielestäni helpompi homma kuin aukoa verhoiluja ja ryömiä kojetaulun alla.

No tuota - joudut kuitenkin sen alaverhoilun irroittamaan -> ohjausakselin ala-osa on kiinnitetty yläpäästään tuon verhoilun takaa. Verhoilun ja akselien liitoskohdan kiinnityksen/irroitukseen ei minuuttia kauempaa kulu. Mikäli näin ei ole (l. kiinnitys ollut löysällä/ola-osa liukunut muotosulkeesta jonka ylä-osa ja liitoskohdan kiinnitin muodostavat niin em. pätee kuitenkin tangon asennukseen, 'katsomatta liitosta' et saa ala-osaa menemään paikalleen - kuin ehkä todella hyvällä säkällä).

Hammastangon irroituksessa tietty myös enemmän varottavaa mm. etteivät hydrauliputket vaurioidu.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2006, 14:36:12 kirjoittanut Benkku »