Nyt mennään taas niin paljon öljykeskuteluun, mutta menkööt.
0w30 ja 5w30 öljyillä ei ole samaa luokitusta.
PSA:n hyväksymä 5w30 öljy on luokitukseltaan, B71 2290. Se on ns. low-SAPS eli suunniteltu euro 5 dieselkoneille tuhkaamattomana öljynä.
Uudempi 0w30 täyttää luokituksen PSA B71 2312, Se on myös ns low-SAPS öljy. On suunniteltu euro 6 normimoottoreille, mukaan lukien urea järjestelmien käyttö, täyttää siis vaativammat luokitukset.
Lainaus jostain öljyesitteestä:
"the standard also requires improved cold flow properties to reduce hydrodynamic friction of the oil, in order to obtain fuel economy benefits especially when the oil is cold. This extra requirement for cold flow properties allows excellent oil flow at start up, faster oil pressure build up, faster revs raisings and faster operating temperature reach. This type of low viscosity lubricant allows fuel consumption reduction and therefore reduces greenhouse gases (CO2) emissions."
Ihan esimerkkinä öljynpaineella toimiva jakoketjunkiristin. Kun lyöt auton käyntiin -30 pakkasesta niin öljy ei paljon liiku, no mitä tapahtuu kun kiristin ei toimi... Ajotus menee pieleen, ainakin. 0w öljyllä parempi kylmäjuoksevuus -> jakopäänkiristin toimii paremmin pakkasella
Lopputulema: 5w30, B71 2290 ei täytä enää nykyään THP:n (tehtaan) öljyvaatimuksia, 0w30 nimenomaan kehitetty vähentämään tiedossa olleita ongelmia.
Mitä termi "longlife" tarkottaa? Se on vain VW konsernin nimitys pitkälle vaihtovälille...