Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu  (Luettu 20444 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samup

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #15 : 08.04.2009, 08:55:34 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 ST.

Flekti jää koneen jäähdytyksen myötä pyörimään, ilmastoinnin kanssa käynnistyy ja sammuu niinkuin pitää. Nämä 3 relettä löytyy siis sen etumaskin takanta. Alimmainen naksuu ilmastoinnin käytön myötä, ymmärtääkseni keskimmäinen (sininen) on moottorin lämpötilan nousun myötä toimiva. Pari kertaa olen sammuttanut flektin kopauttamalla tuota. Rele on ranskalainen Cartier.

Releen kupeessa olevan kytkentäkaavion mukaan ei ole suojadiodia, mutta tuo 45 A virrankesto tekee siitä harvinaisemman. Onko todellakin ainut vaihtoehto kokeilla tuota pösön alkuperäistä 17-40 euron relettä? Löytyy todellakin tuo 6555HL rele pösöltä hintaan 44 e ja citikalta 24 e (katsoin netistä). Onko tuo nyt suojadiodilla? Jos paikallaan olleessa ei ole ollut ja on toiminut minun ajossa 2 vuotta niin laitan sinne motonetin 70 A releen hintaan 12 e.

Onneksi se hirttää vielä niin harvoin kiinni että tässä ehtii selvittää vaihtoehdot.
 


Näyttää aditalta löytyvän B-kytkennällä 40 A ja diodilla, mutta pitääkin varmistaa tuon releen kytkentä:

http://www.adita.fi/?file=320

Ratkaisu:

Vaihdoin tilalle kokeeksi 40 A releen, maksoi 6 e. Ei ollut hyllyssä 70 A. Hyvin se nyt toimii, katsoo nyt sitten kesällä kun kaupugilla ajelee.

attepatte

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #16 : 09.06.2009, 08:33:35 »
Jeps, sama vika täälläkin. Pienen rele- ja sulakeleikin päätteeksi päädyin vaihtamaan nuo kaksi vihreää relettä (12V35A) Motonetin hyllykamaan (12V40A). Nyt vikaa ei ole ainakaan päivään ilmennyt, mutta tätä foorumia lukiessa hiipi mieleen, että se on vain hyvää tuuria. Pitää siis vissiin vaihtaa se keskimmäinen rele yhtä lailla.

mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdyttimen puhallin ei sammu
« Vastaus #17 : 10.06.2009, 18:16:57 »
Ongelma:

Auto: 2000 406 GW 2,0.

Nyt kävi itselläkin noin, että aina kun laitto virrat päälle niin flekti rupes huutaa täysillä, eikä sammunut vasta kun otti akun -kaapelin irti. Tämän viestiketjun opastamana jouduin ottamaan ton sinisen releen pois kokonaan jotta selvisin viikonlopun reissusta kotiin. Kysymys kuuluukin että mikä functio tolla sinisellä releellä on. (auto toimi täysin normaalisti ilman sitä).

Josko jollain tietoa ko. asiasta niin kertokaa koska ymmärrän etteivä auton suunnitteliat ole sitä relettä sinne huvikseen laittanu.Nyt kun olen autolla ajellut se toimii täysin normaalisti, mutta pelkään jonkun kohteen siitä huolimatta kilahtavan. Laitan toki uuden releen heti kun sen vaan saan.

Ratkaisu:

Kyllä ne releet on siellä sitä puhallinta varten. Jos autossa on ilmastointi, oletko tarkistanut releen poisottamisen  jälkeen, toimiiko hidas nopeus kun ilmastoinnin kompressori on kytkeytynyt. Jos ei, niin tuo poisottamasi rele on juuri tuolle hitaalle nopeudelle. Auto saattaa toimia silti eikä lämmöt nouse, koska isompi nopeus vielä toimii. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että jompi kumpi nopeuksista on pois toiminnasta.

Nyt on rele vaihdettu uuteen, osan hinta automaalla 44,00 e , siis aivan käsittämätön hinta kun tarvikeliikkeissä vastaavat on 8 e. No, nyt tuntuis siltä että toimii. Lexa uskoi sinisen releen vaikuttavan puhaltimen nopeuksiin ja niin varmaan onkin koska toi rele ilmeisesti meni jumiin ja antoi virtaa kokoajan, silloin puhallin huusi todella kovaa ja ilman relettä puhallin pyöri lähes äänettä (hitaammin). Ja ainakin näillä keleillä riitti pitämään lämmöt normaalina.