Kirjoittaja Aihe: 406 - Lämmityslaitteesta ei puhallusta jalkatilaan  (Luettu 4325 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MutsisOn

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2000 406 2,0 HDi (automaatti-ilmastointi).

Automatiikka toimii, puhallusteho säätyy oikein, mutta jaloille ei tule lainkaan puhallusta. Kokeiltu on säätää manuaalisestikin puhallus alas ja täysille, mutta ei vaan puhalla. Vaikka paljaalla kädellä kokeilee, ei pienintäkään tuulenvirettä. Jotain vanhoja ketjuja luin asiaa sivuten, mutta ei taida tässä tapauksessa olla kyse puhaltimesta itsestään, vaan vika jossain muualla. Ei oo kiva ajella pitkää matkaa, kun pitää villasukat pakata jalkaan, ettei jalat jäädy.

Ratkaisu:

Ratkaisu ainakin oman auton kohdalla löytyi. Säätimet konehuoneen puolella rintapellissä - ohjautuvat alipaineella. Alipaineletkut olivat mikä rasvan/öljyn pilaamat, mitkä muuten löystyneitä. Kaikki kyseisten 3:en palikan liitokset käytiin läpi ja kas kun puhallukset pelaa ja muutenkin hämäävästi toiminut puhalluksen automatiikka toimii nyt hyvin.

MutsisOn

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteesta ei puhallusta jalkatilaan
« Vastaus #1 : 06.01.2009, 13:59:58 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37324.0

Jos ei johdu tuosta, niin sitten on lämppäristä joku säätömoottori viallinen.

Ei ole kiinni suuttimista. Niitä olen ropaillu vaikka kuinka ja paljon. Kun ongelma on juuri siinä, että jalkatilaan ei saa pienintäkään ilmanvirettä, vaikka säätäis kuinka.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Lämmityslaitteesta ei puhallusta jalkatilaan
« Vastaus #2 : 06.01.2009, 14:16:12 »
Missä/millaisia nämä säätömoottorit ovat? Toimiiko ne alipaineella, vai sähköllä? Pystyykö niitä jotenkin testaamaan, vaihtelemaan keskenään, jotta vois olla varma tietyn viallisuudesta?

406 (2. mallisarja), 4 DOOR SALOON AND AIR CONDITIONING

Sähköllä toimivia säätömoottoreita on kaksi ja ne ovat varaosanumeroiden mukaan samanlaisia, joten ne voinee vaihtaa keskenään. Säätömoottorin varaosanumero vaihtuu tuotantokoodin 08444 kohdalla (22.12.1999):

Lainaus
6447 EL, REDUCTION GEAR, - AIR CONDITIONING AND WITH REGULATION AIRCON/TEMP UNTIL RPO No. 08443
6447 HH, REDUCTION GEAR, - AIR CONDITIONING AND WITH REGULATION AIRCON/TEMP SINCE RPO No. 08444
« Viimeksi muokattu: 30.12.2010, 00:19:14 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteesta ei puhallusta jalkatilaan
« Vastaus #3 : 28.01.2009, 15:33:17 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 2,0 HDi (automaatti-ilmastointi).

Mulla ei tule jalkatilaan lainkaan puhallusta. Pystyykö tämän läppää ohjaavan osan vaihtamaan siitä jalkatilan kautta vai pitääkö purkaa koko keskikonsoli pois tieltä? Ja tiedättekö kummalla puolella oleva osa ohjaa jalkoihin tulevaa puhallusta?

Kävin kurkkimassa apukuskin jalkatilaan. Näytti tostä yllä olevasta kuvasta katottuna että tän puolen säädin on alempana joten vois olla jalkatilan vastaava. Ja kiinnitysruuvit on just sen verran konsolin reunan takana, että sen joutuu irrottamaan, jotta säätimen saa käteen.

Eli hanskalokeron kun irrottaa ja sen yhden laatikon oikeassa takakulmassakin olevan ruuvin (ilkeä paikka), niin sai säätimen ruuvit näkyviin ja selvisi, että tämä säädin hoitaa kylmän ja kuuman välisen säädön. Seuraavaksi kuskin puolen palikka irti, jolloin näkee, mitä se tekee. Huomasin muuten että sillon kun puhaltaa kylmää niin tuli ilmaa myös jalkatilaaan, se vähän seottaa pakkaa.

Ratkaisu:

Otin lämppärin puhaltimen käteen, oli hiilet jo aika vähissä ja toisen hiilen johdin oli kohti ankkuria, oli enää millin päässä kosketuksesta. Putsasin ankkurin kontaktien välit puhtaaksi ja väänsin hiilien johtimet poispäin ankkurista, pari tippaa öljyä koitin laittaa laakereihin mutta vähän ahdasta oli... Jossain vaiheessa huomasin että lattiallekin tuli puhallusta, en tiedä mikä siihen vaikutti, mutta nyt on toiminut. Ehkä siellä vain jumitti joku niin, että lähti liikkeelle, kun siinä kääntelin puhallusta ylös-alas moneen kertaan.

Tuli mieleen, että sen vasemman puoleisen moottorin liittimen käytin irti. Se on ainoa tekijä, joka voisi vaikuttaa sen toimintaan. Hapettunut kontakti ollut liittimen jossain pinnissä.
Sulaketaulun kannen kun irrottaa, niin saa just näkyviin sen pulikan ja liittimen sorkittua irti. Talttameisselillä lukitusklipua painaa ja toisella kädellä kiskoo.

MutsisOn

  • Vieras
Vs: 406 - Lämmityslaitteesta ei puhallusta jalkatilaan
« Vastaus #4 : 28.05.2009, 05:17:30 »
Ratkaisu ainakin oman auton kohdalla löytyi. Säätimet konehuoneen puolella rintapellissä - ohjautuvat alipaineella. Alipaineletkut olivat mikä rasvan/öljyn pilaamat, mitkä muuten löystyneitä. Kaikki kyseisten 3:en palikan liitokset käytiin läpi ja kas kun puhallukset pelaa ja muutenkin hämäävästi toiminut puhalluksen automatiikka toimii nyt kuin junan vessa. Jos jollain on vastaavaa stressiä, voin lähettää muutaman ottamani kuvan, mistä palikoista ja liitoksista kyse.

Tarkoitatko sä niitä sähköventtiilejä siinä moottorin takana rintapellissä? Siis jos olen käsittänyt oikein niin siinä on ainakin EGR:n, ahtimen hukkaposrtin (110 hv:n versio). Toimiiko sitten joku ilmastoinnissa alipaineella? Sisäilmankierron läppä?

Ropaillessani en enempää keskittynyt säätimistä sisälle lähteviin letkuihin, vaan tein kaikki liitokset uusiksi, mistä vaan löysiä löysin. Tosiaan jalkatilan puhallus heräsi, tosin on varmaankin juuri sellainen vaisu, mitä täällä näkyy muutkin purnanneen. En sitten tiedä, heräsikö juuri tehdyn työn takia, vai vaan sen takia että siinä tuli kolisteltua ja jotain jossain sen verran sitten heräsi. Pääasia kuitenkin, että alas sai edes jonkinlaisen puhalluksen. Oli tosi keljua ajella talvella, kun ei lattialle tullut pienintäkään virettä ilmaa.