Kirjoittaja Aihe: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus (kaasuläpän asentotunnistin)  (Luettu 7245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wiltsu888

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,0 ST.

Omassa autossa vaihdettu nyt 2 kertaa tyhjäkäyntimoottori, kun kierrokset jää aina 1800rpm roikkumaan valoissa. Samoin tyhjäkäynnin ollessa normaalissa, tapahtuu paljon vaeltelua. Tässä tapauksessa molemmilla kerroilla ollut sama juttu, että tyhjäkäyntimoottorin vaihdon jälkeen auto toiminut noin kuukauden moitteetta ja sen jälkeen alkaa vika ilmetä ensin vähän ja sitten parin viikon päästä aivan kroonisena.

Automaassa sanoivat ekalla takuuvaihdolla, että oli viallinen säätömoottori, että vaihdettiin takuuseen uusi. Tänään sitten kävin taas siellä, niin sanoivat että pitää tutkia. Mutta mikä ihme voi olla, että sama vika tulee tasan samanlailla aina suunnilleen samoin väliajoin?

Voisiko jossain olla jokin osa mikä aiheuttaa häiriöitä tyhjäkäyntimoottorille, joka puolestaan ottaa siitä itteensä ja "hajoaa", vai onko muita hyviä teorioita? Autoon on aikaisemmin vaihdettu jo MAP-anturi, jolloin oli sama, että vika poistui ja palasi. Sen jälkeen tuli tämä tyhjäkäyntimoottorien vaihto. Aika ärsyttävä vika juoksuttaa autoa koko ajan korjaamolla. Mutta ei viiti kuunnella koneen huutamista paikalla ollessakaan.

Ratkaisu:

Viimein se vika tuli sitten paikallistettua ja se oli siinä kaasuläpän potentiometrissä (asentotunnistimessa). Automaalla olivat laittaneet jonkun heiltä jossain autossa vähän aikaa kiinni olleen potentiometrin minun autooni ja tämä käytetty osa osoittautuikin sitten vialliseksi.

wiltsu888

  • Vieras
Tiedän, että aihetta on käsitelty foorumilla useampaankin otteeseen, mutta kysyisin silti vielä, mitä enään keksiä kyseiseen autoon. Kierrokset jää tyhjäkäynnillä päälle lähes koko ajan, aina joko 1600rpm tai 2400rpm. Auto käynyt Automaalla jo 5 kertaa saman vian vuoksi ja menossa kuudennen kerran, ja on vaihdettu tyhjäkäyntimoottori 2 kertaan, MAP-anturi, kaasuläpän asentotunnistin, päivitetty ohjelmisto uusimpaan mahdolliseen, tarkistettu aktiivihiilisuodatin. mutta ei tunnun auttavan.

Oudointa on se, että aina kun auto tulee huollosta, niin se kestää lähes päivälleen 2 viikkoa kun vika tulee takaisin. Onko vielä jotain paikkoja missä vika voisi piileä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Yhdistin aiemmin asiasta kirjoittamasi viestin tähän samaan viestiketjuun.

Onpa sitkeä vika. Vaikea uskoa, että tyhjäkäyntimoottori hajoaisi monta kertaa peräkkäin. Ovatkohan merkkihuollossa tarkkailleet testerillä moottorinohjausyksikön antamaa reaaliaikaista tietoa eri antureilta ja muilta komponenteilta vikatilanteen aikana? Siitä voisi saada hieman lisäviitteitä vian aiheuttajasta. Vikakoodit onkin varmasti tarkistettu jokaisella kerralla, mutta onko niitä löytynyt (ja mitä ovat olleet)?

Tyhjäkäyntinopeuden vaihtelu ja jääminen korkealle voisi aiheutua imuvuodosta (käyntinopeus nousee, kun moottori saa enemmän ilmaa esim. rikkinäisestä letkusta, haljenneesta osasta tai jonkin tiivisteen välistä). Alla olevassa viestissä on listattuna tarkistuskohteita:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21557.msg111034#msg111034

Merkkiliikkeessä pitäisi olla käytettävissä myös imuvuotojen tutkimiseen tarvittavat välineet (imusarja tulpataan ja paineistetaan, jolloin vuodot on helpompi havaita kuin ns. starttispraytä suihkimalla).

En osaa sanoa, miksi auto toimii aina huollosta saapumisen jälkeen sen pari viikkoa... Ehkä kannattaa kokeilla irrottaa akku n. 15-30 minuutiksi, jotta moottorinohjausjärjestelmän muisti nollaantuu (Huom! Samalla katoavat myös mahdollisesti muistiin tallentuneet vikakoodit, joten en suosittele tehtäväksi juuri ennen huoltokäyntiä tai koodien lukemista) ja mm. tyhjäkäynti "kalibroituu" uudelleen (irrota ja kytke akku oikeaoppisesti, ks. lisätietoa).

Merkkiliikkeessä on varmasti osattu vaihtaa autoon juuri oikea tyhjäkäyntimoottori. Tarvikeosissa on havaittu ongelmia, joita alkuperäisosissa ei tosin pitäisi olla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1573.0

Itse avaisin vian ilmetessä konepellin ja varmistaisin, ettei kaasuvaijeri tai kaasuläppä takertele:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26384.msg127594#msg127594
« Viimeksi muokattu: 07.07.2009, 01:16:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wiltsu888

  • Vieras
Kuulemma vikakoodeja tai mitään varsinaista vikaa ei löydy, eli viimeksi päivittivät ohjelmankin ihan randomilla. Olen myös avannut konepellin vian ollessa päällä ja katsonut ettei vaijeri tai kaasuläppä takertele. Niin ja en tiedä tosta letkuvuodosta, kun luulisi että se vika ilmenee sitten koko ajan eikä sillon tällön ja huollon jälkeen 2 viikon päästä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kokeile tuota akun irrottamista ja siten ohjausyksikön koneesta oppimien tietojen nollaamista. Kaukaa haettua tuokin, mutta olisipahan kokeiltu...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

joukos

  • Vieras
Seuraavan kerran, kun tulee se häiriö, avaa konepelti, ravista moottorinohjausyksikölle menevää isoa johtonippua ja sitä liitintä sen päässä. Kerrro mitä tapahtui. Itsellä putoaa tyhjäkäynti joka kerran mainitulla tempulla normaalilukemiin. (joku kontakti ongelma).

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Arvailua tämäkin, mutta miten on lämpötilan (valvonta) anturin kunnon laita?
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

wiltsu888

  • Vieras
Arvailua tämäkin, mutta miten on lämpötilan (valvonta) anturin kunnon laita?

Ei mitään hajua, luulis että olisvat sen kattoneet kun se auto on nyt 7 kertaa siellä Automaassa käynyt. Saa nähdä huomenna pitäs tulla tuomio niistä tänään otetuista parametreistä.

joukos

  • Vieras
Kauan meni täälläkin vian kanssa painiessa. Nyt, kun olen tuon vian paikantanut tuohon johtosarjaan ja liittimeen niin on ollut helppoa se vika poistaa. Käytin ohjausboksia sisällä ja laitoin tinaa jokaiseen pinniin, sen jälkeen tasoittelin tinapinnat kevyesti pienellä viilalla. Taas toimi pitkän aikaa, mutta sitten vika palasi. Avasin konepellin ja ravistin johtonippua, jolloin heti putosi tyhjäkäynti normaalilukemiin, eli tarvittavat tiedot kulkivat boksille. Pitäisiköhän vielä käydä kunnolla läpi itse liitin, purkaa, tinata ja kasata?

Täälläkin vaihdettiin tyhjäkäyntimoottori x 3, alipainetunnistin (MAP) x 2, kaasuläpänanturi x 2, onneksi kaikki lähes takuuseen. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, kun olen paikantanut vian. Suutinvika myös epätodellinen, toisaalta meikäläisen pelissä oli aikoinaan 1. suutin väärässä syvyydessä ja tod.näk. sai siitä ylimääräistä ilmaa, helppo on sekin itse tarkistaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vika vaikuttaa siltä, että jopa yhden johdon uusimisella pääset pulmasta. Melko todennäköistä, että tyhjäkäyntimoottorille menevä ohjauspiuha on poikki. Johtonippu auki ja kuvien perusteella hepistelemään oikeaa johtoa (siltä kohdin, mistä eniten taipuu "moottorin heiluessa"). Johtimen numeron voi ehkä luntata tyhjäkäyntimoottorin päästä. Tuurilla selviät helposti ja halvalla. Puretun johtonipun saamiseksi jälleen siistiksi voi olla suurin työosio.  
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

wiltsu888

  • Vieras
Kaskun kukaan ei ole ehdottanut kaasuläppäpotentiometriä. Aiheuttaa juurikin tuota kierrosten humppaamista tyhjäkäynnillä ja miksei muillakin kierroksilla. Ei muuten sen vikaantuminen näy testerillä.

Sekin on vaihdettu jo, ettei ollut siinäkään. Ovat nyt sen kannalla, että se on ohjausboksin liittimissä tai sitten tankkiin tulee alipaine, mutta se on katsottu korkki aukaisemalla, ettei se siinä tankissa ollut. Katsotaan nyt, kun saavat liittimet vaihdettua.