Kirjoittaja Aihe: 406 - Ilmastointi ei toimi  (Luettu 3706 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
406 - Ilmastointi ei toimi
« : 14.06.2006, 06:42:12 »
Auto: 2000 406 2,0 ST.

Pitäiskö muuten jäähdyttimen puhaltimen pörähtää käyntiin aina, kun ilmastointi on päällä ja käynnistää auton? Sattaapi olla tyhmä kysymys, mutta mulla on alla ensimmänen ilmastoitu auto ja vieläpä automaatti-ilmastoitu...

Riippuu autosta ja vuosimallista, joissakin lähtee joissakin ei. Esim 406 -02 ja 307 -02, ei lähde, jos moottori on viileä. Jos moottori on lämmin, lähtee aika nopeasti, joskin pyörii ainakin alkuun aika hiljaa. Mtta on tullut nähtyä yksi saman vuosimallin 307, jossa lähtee heti päälle, mutta sen pelin sähköt tuntuvat olevan muutenkin sekaisin.

Entäs jos ei pyöri mutta puhaltaa kuitenkin kylmää sisään? Onko vika ja missähän mahdollisesti?

Pyörii, ei pyöri, pitäis pyöriä jne... Eli niin kauan, kun mulla tulee kylmää sisään ei kannata välittää flektistä?

Jos moottori on lämmin, samoin ulkoilma niin kyllä flektin pitäisi lähteä käyntiin. Ikävä kyllä toi systeemi ei vain toimi niin, että lämpöä ei voi siirtää vaan siihen ulkopuolen kennoon, vaan se on siirrettävä siitä ulkoilmaan, eikä lämpö siirry ilman flektiä, jos auto seisoo.

Uudemmissa on nk. älykäs jäähdyttimen puhallin.

Itselläni oli syynä ilmastoinnin toimimattomuuteen viime kesänä juuri se, että jäähdyttimen puhaltimet (2 kpl) eivät toimineet. Jäähdyttimen puhaltimien siis kuuluu pyöriä aina, kun ilmastointi on päällä.

Kun ne ei toimineet, teki järjestelmä sen, että kun auto kävi tyhjäkäyntiä, niin ilmastointi lopetti toimintansa ja kun lähti liikenteeseen, niin maantienopeuksissa rupesi taas kylmää tulemaan. Eli varmaan oli kyse siitä, että lauhdutin ei saanut tarpeeksi jäähdytystä tyhjäkäynnillä (olettaisin näin).

Ainakin vanhemmissa autoissa se menee noin. Joissakin uudemmissa ei jäähdyttimen puhallin enää pyöri aina, kun ilmastointi on päällä vaan se pyörii vain tarvittaessa.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2010, 00:20:05 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #1 : 20.06.2006, 00:58:00 »
Auto: 1999 406 2,0 (16-ventt.).

Hellettä on, vaan ei toimi ilmastointi. Ollaan mitattu paineet. Korkea- sekä matalapaine saman verran, eli 5,2 baria 24 asteen lämpötilassa. Näin ainakin näytti mittari. Ja yksikkönä oli varmaankin baari, vaan sillä väliä, kuulemma riittää.

Onko aivan varmaa (l. ylittääkö mainitsemasi painerajakatkaisimen kytkeytymisen)? 24 asteen lämpötilassa n. 5 kg/cm^2 on hiukan alakanttiin. Normitäytöllä järjestelmä paine lienee n. 7 kg/cm^2.

Ilmastoinnin kompressorista:

- lienee kunnossa, jos kytkimestä ei ole tullut sinistä savua.
- harvoin tuhoutuu muuten kuin kiinnileikkautumalla, minkä kyllä kuulee ja havaitsee.

Lauhdutinpuolen toiminnan (keulan jäähdytyspuhaltimet eivät pyöri, kenno likainen) toteat kokeilemalla esim. kuivaimen pintalämpötilaa, mikäli kuuma niin lauhduttimen lämmönvaihdossa ympäröivään ilmaan vikaa. Järjestelmän toimiessa normaalisti on kuivain pinnaltaan viileä.

Kylmäaineen jonkinasteinen vajaatäyttö havaittavissa (kompressorin ollessa kytkeytyneenä) kuivaimen lasisilmässä näkyvistä kaasukuplista. Kylmä-aineen täytön vajaantuessa liikaa, paine putoaa ja kompressori ei käynnisty. Kuivaimen yhteydessä oleva painekytkin katkaisee jännitteen.

Ilmastointijärjestelmään ei automaattitäytöllä saada sopivaa määrää nestettä, ellei järjestelmää ensin tyhjennetä (yleensä tehdään myös tyhjiö/tiiviyskoe) ennen täyttöä. Automaattinen täyttölaite ei 'tiedä' (ilman tyhjennystä), systeemissä kiertävän kylmä-aineen määrää. Lisätäyttöön on olemassa omat laitteet - mm. vaaka jolla mitataan ts. punnitaan järjestelmään laskettu kylmä-aineen määrä, sekä painemittarit (kompressorin imu- ja painepuolelle) ja luonnollisesti ammattitaito.

Tyypillisesti (luonnollisesti kompressorin ollessa kytkettynä) imupaine luokkaa 1.5-2 kg/cm^2 ja painepuolen paine 14,5-15 kg/cm^2. Paineiden ohjearvot vaihtelevat hieman käytetyn kylmä-aineen mukaan (vanhemmissa R12, uudemmissa R134a tai jokin muu freoniton).

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #2 : 30.06.2007, 21:06:52 »
kompuralle menevät putket on ihan kylmät mutta kuivaimella ihan lämpimät.

Kannattaa puhdistaa ilmastoinnin lämmönvaihdin kennon ulkopinta ajoneuvon keulalla. Kyseisen lämmönvaihtimen lämmönsiirtokyky selkeästi alentunut, joka yleisemmin johtuu kennon ulkopinnan likaisuudesta.

pugistix5

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #3 : 23.06.2008, 12:12:46 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 SV (automaatti).

Ilmastointi lakkasi toimimasta yhtäkkiä ja aloin jo melkein repimään BSI- boksia auki yms., kunnes tulin tarkastaneeksi jäähdytinnesteet. Vajausta oli jonkin verran, nestettä lisää ja ilmastointi lähti päälle.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #4 : 27.07.2008, 10:44:58 »
Käytin kans pösön ilmastoinnin "huollossa", toimi vajaan päivän. Jossain täytyy olla isohko vuoto, huomaako sitä itse mistä voisi vuotaa aineet pihalle?

Jos vuoto on näkyvällä paikalla, sen huomaa. Kun vuotoa epäillään, yleensä laitetaan väriainetta kylmäaineen sekaan vuotokohdan havaitsemiseksi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #5 : 30.07.2008, 16:50:07 »
Ketjun alussa Columbolla taisi olla sellainen vika että, a/c:n kun laittaa päälle, niin alkaa suhina/pihinä kojelaudasta. Ja auton kun sammutta niin suhina jatkuu vähän aikaa. Ja kylmää ei tule nimeksikään, mut kompura kyllä pyörii. Nyt tuo himputin oire iski meikäläisenkin hdi:hin. Enkä haulla löytänyt oikeen suoria ratkaisuja.

Ilmastoinnin huolto tehty kuukaus sitten ja kylmää työnti viikon verran. Varmaan tuo kuivain ainakii vaihettava, on jo 7v ikää. Se suhina kojelaudan sisältä vaan viittaa siihen paisuntaventiiliin.

Omassa autossani se sihinä johtui puhkisyöpyneestä ilmastoinnin putkesta. Oli rikki tulipellin läpiviennin kohdalta. Oli sen verran vielä kylmäainetta jäljellä, että kompressori kytkeytyi vielä päälle, joka nosti paineita järjestelmässä ja vaikka auton sammutti, kuului hetken aikaa sihinää, kun paineet karkasivat vuotokohdasta.

Mitä kyseinen korjaus maksoi. On nimittäin samaa vikaa omassa. Joskin kylmäaineet pysyy aika paljon kauemmin sisässä.

Aika-arvio merkkiliikkeen tiskiltä 4-6 tuntia putkiston vaihto edestä tulipeltiin, itse osa 75 e. Näin viime keväänä.

Maksoi 300 e kaikkineen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #6 : 30.01.2009, 16:18:45 »
Pitäsikö muuten jonkun releen napsahtamisen kuulla kylmilläkin ilmoilla (alle +3 C), kun A/C-napista painaa? Napista painaessa ei kuulu minkään näköistä napsadusta eikä muutakaan, ainoastaan ajotietokoneessa näkyy "A/C".

Se naksahdus, joka kuuluu lämpötilan ollessa esim. yli +4 C, tulee kompressorin magneettikytkimestä, joka taas käynnistää kompressorin. Tuota naksahdusta/kytkeytymistä ei tapahdu alemmilla lämpötiloilla. Huijaamalla saadaan kytkeytyminen tapahtumaan nostamalla sisätilan lämpötilaa ja lämmittämällä vaikkapa kädellä ulkolämpötilan anturia, jolloin kompressori saadaan kytkeytymään. Tämä sillä edellytyksellä, että laitteisto on kunnossa.

Ilmastoinnin kompuran saa päälle vaikka -20 asteen pakkasella kun lämmittää esim. sormilla apukuskin peilin anturia.

Onko tämä sama anturi joka näyttää lämpötilan ajotietokoneen näytöllä? Itsellä ulkolämpötila näyttää ainakin 5 asteella alakanttiin että onko anturi vika vai jotain muuta sompaa? 406 -02 kyseessä.

Kyllä, oikeanpuoleisen peilikotelon alapuolella oleva nystyrä on ulkolämpötilan anturi, lämpötila näkyy näytöllä. Virheellinen näyttämä voi johtua juuri anturista, enkä ole varma, saako jotenkin asetettua kohdilleen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #7 : 03.06.2009, 06:17:24 »
Tuota mistäs sen painekytkimen löytää?

Omassa -01 406 coupe 2,0 painekytkin löytyy akun edestä kuivaimen yläosassa aivan akkukotelossa kiinni.

Muistini mukaan paineanturi on lauhduttimen oik. alakulmassa, voin tietysti muistaa väärinkin. Kompressorin toiminnan testaaminen syöttämällä suoraan virtaa akulta. Lämpötila-anturin/antureiden oikea toiminta, etenkin ulkolämpötilaa osoittava anturi (oik. peilissä). Sulakkeiden tarkistus ja jos nuo kaikki edellämainitut jutut ovat kunnossa, niin vika saattaa olla juuri BSI-boksissa ja ilmastoinnin releessä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #8 : 04.06.2009, 09:14:07 »
Kuuluisiko a/c nappia painettaessa jompikumpi tuulettimista lähtee päälle?

Omassa autossani on vain yksi flekti ja se käynnistyy hitaalle nopeudelle siinä vaiheessa, kun kompressori kytkeytyy päälle, eli kun kylmäainetta aletaan kierrättämään järjestelmässä. Lämpötilat vaikuttavat tietenkin kompressorin kytkeytymiseen ja jos autossa on kaksi flektiä, pitää toisen kytkeytyä toimintaan kuten em. tilanteessa yhdellä flektillä varustetussa autossa.

Ne flektien etuvastukset kannattaa tsekata, että ovat kunnossa ja löytyvät melko varmasti sieltä releiden vierestä. Noissa on usein myös vikaa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

jvaisanen

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #9 : 04.06.2009, 09:39:26 »
Omalla kokemuksella ja vian etsinnällä kaikki kannattaa tarkistaa koko ketjusta eli:

1. Kylmäaineen määrä, ei saa olla liikaa ainetta.
2. Säleikön takana pitkulaisessa kotelossa oleva/olevat tuulettimen releet ja etuvastukset ja niitten liitännät, liitännät usein hapettuneet.
3. BSI-boksin rele (olen vaihtanut itse).
4. Painekytkin (yleismittarilla mittaamalla).

mstone

  • Vieras
Vs: 406 - Ilmastointi ei toimi
« Vastaus #10 : 07.07.2009, 22:45:10 »
Auto: 2000 406 GW 2,0 ST.

Ilmastointi ei toiminut autossani. Releet napsuivat ja kierrokset nousivat, kun ac-nappia painoi päälle ja pois. Kylmäaineet tyhjennettiin ja täytettiin, mutta ei vaan lähtenyt toimimaan. Kuukauden ajelin, kunnes sain aikaa uudelle ilmastointihuollolle ja vikadiagnoosina oli tuulettimen etuvastus rikki. Se vaihdettiin, ei vieläkään herännyt ja jatkotutkimuksena painekytkimen kimppuun ja painekytkimen liittimessä löytyikin kosketushäiriö. Nyt toimii taas.