Auto: 1999 406 2,0 (16-ventt.).
Hellettä on, vaan ei toimi ilmastointi. Ollaan mitattu paineet. Korkea- sekä matalapaine saman verran, eli 5,2 baria 24 asteen lämpötilassa. Näin ainakin näytti mittari. Ja yksikkönä oli varmaankin baari, vaan sillä väliä, kuulemma riittää.
Onko aivan varmaa (l. ylittääkö mainitsemasi painerajakatkaisimen kytkeytymisen)? 24 asteen lämpötilassa n. 5 kg/cm^2 on hiukan alakanttiin. Normitäytöllä järjestelmä paine lienee n. 7 kg/cm^2.
Ilmastoinnin kompressorista:
- lienee kunnossa, jos kytkimestä ei ole tullut sinistä savua.
- harvoin tuhoutuu muuten kuin kiinnileikkautumalla, minkä kyllä kuulee ja havaitsee.
Lauhdutinpuolen toiminnan (keulan jäähdytyspuhaltimet eivät pyöri, kenno likainen) toteat kokeilemalla esim. kuivaimen pintalämpötilaa, mikäli kuuma niin lauhduttimen lämmönvaihdossa ympäröivään ilmaan vikaa. Järjestelmän toimiessa normaalisti on kuivain pinnaltaan viileä.
Kylmäaineen jonkinasteinen vajaatäyttö havaittavissa (kompressorin ollessa kytkeytyneenä) kuivaimen lasisilmässä näkyvistä kaasukuplista. Kylmä-aineen täytön vajaantuessa liikaa, paine putoaa ja kompressori ei käynnisty. Kuivaimen yhteydessä oleva painekytkin katkaisee jännitteen.
Ilmastointijärjestelmään ei automaattitäytöllä saada sopivaa määrää nestettä, ellei järjestelmää ensin tyhjennetä (yleensä tehdään myös tyhjiö/tiiviyskoe) ennen täyttöä. Automaattinen täyttölaite ei 'tiedä' (ilman tyhjennystä), systeemissä kiertävän kylmä-aineen määrää. Lisätäyttöön on olemassa omat laitteet - mm. vaaka jolla mitataan ts. punnitaan järjestelmään laskettu kylmä-aineen määrä, sekä painemittarit (kompressorin imu- ja painepuolelle) ja luonnollisesti ammattitaito.
Tyypillisesti (luonnollisesti kompressorin ollessa kytkettynä) imupaine luokkaa 1.5-2 kg/cm^2 ja painepuolen paine 14,5-15 kg/cm^2. Paineiden ohjearvot vaihtelevat hieman käytetyn kylmä-aineen mukaan (vanhemmissa R12, uudemmissa R134a tai jokin muu freoniton).