Kirjoittaja Aihe: 309 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)  (Luettu 2145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AUTAP

  • Vieras
309 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« : 16.09.2007, 11:55:20 »
Auto: 309 1,6 1989.

Olisiko kellään seuraavasta kokemusta: minulla oli ko mallin virranjakaja pois pesästään (ajettu n 220tkm) ja näytti että öljyvuoto olisi tullut jakajan alapinnan hukkareijistä eikä jakajan kaulan ulkopinnan o-renkaan läpi (eli akselitiivistys vuotaa). Tässä voin olla väärässä joten kysynkin onko kukaan joutunut vaihtelemaan jakajan akselin stefaa (vai millainen tiivistys?) ja onko hankala homma? Vai onko o-rengas vain väsähtänyt. Olisin jo vaihtanut, jos olisi ollut käsillä. Mutta löytyykö kokeilemisen sijaan kokemustietoa? Kiitos.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 309 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #1 : 16.09.2007, 12:34:39 »
Jos öljy tulee hukkareijästä, akselin väljyys jo liian suuri. Kannattaa vaihtaa koko jakaja. Joskus noita korjailtiin sorvaamalla ja holkittamalla, mutt on melkoisen työläs homma. Siellä kun ei ole mitään erillisiä tiivisteitä. Sen sijaan, jos vuoto tapahtuu jakajan juuresta, riittää, kun vaihtaa sen o-renkaan, jonka asennuksessa kannattaa olla huolellinen, ettei riko tiivistettä jakajan paikalleen asennuksessa. Kannattaa sipaista hieman öljyä tms. asennuksen helpottamiseksi.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 309 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #2 : 16.09.2007, 16:01:56 »
Akselitiiviste (Stefa) kovettunut ja vuotaa, koko 10*16*4 Ducellierin jakajassa.

Vipe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
Vs: 309 - Virranjakajan öljyvuoto (XU)
« Vastaus #3 : 17.09.2007, 20:05:51 »
Joo. Ducellierin jakaja tässäkin. Kiitos. Oliko konstikas vaihtaa. En tutkinut meinaan vielä tarkemmin kun ajossa. Purkeentuuko sisäpäästä vai joutuuko "katkasemaan" noin keskellä olevista ruuveista aukasemalla, jos nyt oikein näkömuistini pelaa?

Keskipakosäädin on edessä, joten on purettava kokonaan osiksi. Samalla saa putsattua kunnolleen sisuskalut. Hankalin homma on irrottaa käyttöpyöränlukitustappi, on tiukasti kiinni. Kunnollinen 4mm lyöntituurna on tarpeen.