Kirjoittaja Aihe: 308 - Keskikulutusnäyttö  (Luettu 8242 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #15 : 09.11.2010, 10:46:48 »
Itsellä 120 VTi:n (SW) edellisen 10tkm keskikulutus (20tkm->30tkm) jäi 6,8 litraan ajotietokoneen mukaan. Hassusti se 3-4 viimeisellä tankkauksella vaihteli 6,6 ja 6,8 välillä edes takas. Ei siis näyttänyt noiden välillä 6,7 ollenkaan.

Sama toteamus kuin Penguinilla, tasaisella tiellä n.90km/h mittarinodeudella pääsee aika alhaisiin 'sen hetkisiin' kulutuslukemiin.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #16 : 09.11.2010, 12:11:42 »
Jonkin kilometrimäärän jälkeen se keskikulutusmittari ei näytä enää parittomia desimaaleja lainkaan. Ei ole tullut huomattua missä vaiheessa tuo vaihtuu. Omassa tällä hetkellä toisessa mittarissa 1500 km ja näyttää 8,1 l/100 km, mutta jossain vaiheessa ennen(?) 5000 kilometriä tuo vaihtuu niin että näyttää vain parillisia desimaaleja. Näin oli myös 307:ssa jo vuonna 2001 ja edelleen 2005.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #17 : 10.11.2010, 23:54:29 »
Nyt se alko yhtäkkiä kulkee vähän rauhallisemmin? Kai sit opin käyttää ton bemarikoneen kummallista, kapeaa pintakaasun rajaa paremmin mut nyt sain sen kovalla työllä ja tuskalla sekalaisessa ajossa menee 7,0..

Benkku

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #18 : 11.11.2010, 01:22:01 »
Mut en kyllä käsitä miten esim. 80km/h vauhdissa lämpimällä koneella tasaisella tiellä kulutusmittari voi näyttää 6,5-7,5 väliä (yleensä kuitenkin 7 ja yli), jos valmistaja ilmoittaa 6,7 keskikuluksi? Sillon matkakulutuksen pitäisi olla paljon alempi jos sellaisiin haluaa päästä, kuluuhan kiihdytyksiin paljon bensaa.

No - eivät tuota seikkaa, varmasti muutkaan autoilijat hevin voi ymmärtää - NEDC syklin mukaiset 'viralliset kulutuslukemat' ja käytäntö elävät ihan omaa elämäänsä.

Käytännössä tasaisella nopeudella kulutukseen vaikuttaa eniten ajoneuvon massa ja ilmanvastus ts. kokonaisvastuksien voittamiseen tarvittavasta tehontarpeesta - kontra hyötysuhde, poltto-aineen lämpöarvo jne. Omien (erittäin epävirallisten) mittausten mukaan, kyseiselle vekottimelle luokkaa 6.7-6.9 on melko todenmukainen 80 km/h (+/- 2 km/h) tasaisen nopeuden kulutusarvo.

Käytännössä tuolla pitäisi pyrkiä ajamaan maantiellä, moottorin kierrosnopeuden pyöriessä 2200-2400 alueella -> pienin kulutus vs. ominaiskulutus vs. ajovastukset.
http://www.peugeot-citroen-moteurs.fr/cache/docs_public/6666cd76f96956469e7be39d750cc7d9/21_en-gb_main_data_sheet.pdf
« Viimeksi muokattu: 11.11.2010, 01:38:03 kirjoittanut Benkku »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #19 : 11.11.2010, 01:23:06 »
Itselleni normaalin moottoritieloikottelun ja 10 km:n taajamapyörittelyn yhteistulos:


Niistä parillisista ja parittomista desimaaleista tuossa keskikulutusmittarissa sen verran, että 2457 km nollauksesta ja keskikulutusta näyttää 8,1 l/100 km eli ainakin vielä tuo pariton desimaali on pelissä.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #20 : 12.11.2010, 23:34:26 »
Kyllä ne mulla menee ihan 0,1 välein ne desimaalit. Oon harjaantunut pösö-kitsastelussa ja nyt keskikulu näyttää 7,4 tällä tankillisella ja pihistely-yrittelyn alkaessa näytti 8,1 ja pihistely-yrittelytrippi näyttää 6,9 eli eeeei paha :) Ihan kiva että nousee tankillisen range yli 800km :)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #21 : 13.11.2010, 00:53:26 »
Puhe ei ollut tankillisesta, vaan siitä että parittomat desimaalit katoaa johonkin kun ajettu matka ajotietokoneen osamatkamittarissa lähestyy 10 000 km:ä. Olen useamman kerran nähnyt omin silmin kun desimaali vaihtuu toiseksi ja hyppää kerran 0,2 l/100 km keskikulutus ja mittarissa oli viimeisellä kerralla yli 7000 km.

Ihan kiva että nousee tankillisen range yli 800km :)

Toi nyt on ihan vakiorange. Tonnia olen yrittänyt rikki, mutta toistaiseksi pohjat on 967 km, sitten ei enää kestänyt hermo ja piti mennä tankille. 61 litraa meni, että ei olis tainnut tonni rikkoutua. Ilmeisesti tuo vaparikone vaatii jo noihin lukemiin pääsemiseksi pihistelyä, kun THP:lla tuo on vielä aika normi kamaa, jos nyt ei tarvitse iltapäivällä kehä I:llä ruuhkassa madella.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2010, 00:57:16 kirjoittanut Penguin »

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #22 : 13.11.2010, 12:31:51 »
Kyllä VTI kone vie alle 5l satasella matka-ajossa, jos pihistelemään aletaan. Kokemusta on.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #23 : 13.11.2010, 15:03:47 »
Jarruja virittelemällä saa kulutusta laskettua. Liukutapit on uusissa autoissa kovin vähäisessä voitelussa joten toimivuus ei ole ihan 100% vaikka niin luulis uudelta autolta... Toimivat kyllä mutta ei täydellisesti. Rengaspaineet vaikuttaa, käsijarru laahustaa kaikissa uusissa pösöissä jo tehtaalta lähtiessä.

Peugeot 3008 hybrid

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #24 : 13.11.2010, 15:48:26 »
En usko tuohon enää, että siis laahustaa. Joissakin voi olla muttei todellakaan kaikissa. Tämä 4 autoyksilön otannalla etelä Suomessa.  ;D

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #25 : 15.11.2010, 21:12:43 »
Jarruja virittelemällä saa kulutusta laskettua. Liukutapit on uusissa autoissa kovin vähäisessä voitelussa joten toimivuus ei ole ihan 100% vaikka niin luulis uudelta autolta... Toimivat kyllä mutta ei täydellisesti. Rengaspaineet vaikuttaa, käsijarru laahustaa kaikissa uusissa pösöissä jo tehtaalta lähtiessä.

Jaa ok, ei taida olla mitään helppoa vanteen välistä -voitelu & irrottelutapaa noille tapeille ym? :)

ilpo

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #26 : 16.11.2010, 07:54:46 »
En usko tuohon enää, että siis laahustaa. Joissakin voi olla muttei todellakaan kaikissa. Tämä 4 autoyksilön otannalla etelä Suomessa.  ;D

Samoin, viides uusi menossa eikä niistä missään ole jarrut laahannut.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #27 : 16.11.2010, 09:32:24 »
^ Joo mutta niissä on luovutustarkistuksen tehnyt hlö sen löysännyt. Kaikki korjaamot ei sitä tee. Esim. Jyväskylän Laakkoselta ostetussa sai löysätä neljä kierrosta käsijarrua. Mäkelän Koneesta ostetussa sai löysätä kolme kierrosta. Ja sama juttu ollut muissakin mitä olen testaillut ja nähnyt. Vuosimallit 2008...2010 (eri malleja 308,3008, 5008 jne.)
« Viimeksi muokattu: 16.11.2010, 09:35:29 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

ilpo

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #28 : 16.11.2010, 11:49:51 »
Minä olen ostanut kaikki Jyväskylän Laakkoselta. Mulla on ollut joka kerta sama asentaja.

Gilran

  • Vieras
Vs: 308 - Keskikulutusnäyttö
« Vastaus #29 : 18.11.2010, 22:59:18 »
Ei meillä tunnu mikään laahustavan.
Jännä juttu muuten, ihan kuin tarttis painavamman koneen keulille kun on eturenkaan ja loksun välissä kaksinkertainen rako takaosastoon verrattuna ;) Mut vähän orpon näköinen :(
Mmm jännä juttu toinenkin, kun laittelin tonne tankkaus.comiin pösön kulutuksia ni VTi on syöny nyt 3 tankillista 7,7l/100km, ekalla välillä oli aika tarkka auton mittari 7,9l/100km kun todellinen oli 7,89 mutta toka väli jo vähän heittikin, mittari näytti 7,3 ja todellinen 7,45.. Nyt taas lumi- ja kurakelin myötä näyttelee 7,5 eli jonnekin noihin maastoihin se sitten asettuu.. Mut 5 litraa satasella? Alamäessä ehkä.. jos kone ei käy?