Kirjoittaja Aihe: 309 - Etuovi ei avaudu  (Luettu 4123 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Osku77

  • Vieras
309 - Etuovi ei avaudu
« : 07.10.2010, 22:49:32 »
Auto: 1991 309 1,4 GL Profil (katalysaattori, 5-ovinen, 242 000 km, 15.08.1991).

Täällä oli jo aiemmin juttua 309:n takaoven kahvaongelmasta. Tässä tapauksessa ongelma on erilainen kuin tuossa aiemmassa viestiketjussa.

Siskoni 309 oikea etuovi on lopettanut toimintansa kesän aikana. Aluksi lukko tuntui kankealta ja lukkopesää on voideltu WD40:sellä ja CRC:llä, samoin lukkomekanismia oven päässä. Autossa ei ole keskuslukitusta.

Nyt tilanne on surkea: oikea etuovi on täysin jumissa. Avain menee lukkoon, mutta kääntyy vain hieman "väärään suuntaan", avaussuuntaan ei ollenkaan. Kokeiltu kaikilla eri kolmella auton avaimella, jotka avaavat takaluukun- ja kuskinlukon ilman ongelmia. Sisänuppi panttaa vastaan, kun yrittää vetää ylöspäin, sisäkahva liikkuu ja " naksahtaa " liikeradan lopussa, mekanismi tuntuu olevan kiinni ja yrittää avata ovea. Ulkokahva ei ole veltto. Olen myös kokeillut nostaa ovea samalla ylöspäin, kun ronkkinut lukkoa tai nuppia, joskus talvisin auttoi kuskin oven lukon kiukutellessa.

Ovipahvin otin jo kerran auki ja yritin roiskia WD:40:stä ja Wurthin ruosteenirroittajaa, mutta ei apua. Tuntuu kuin lukkomekanismi olisi jollain tapaa täysin jumissa.

Onko jollakulla muulla ollut vastaavaa ongelmaa matkan varrella? Haluaisin saada tuon oven auki, kun nyt syksyllä teen autoon talvisuojausta, eli tyhjennän lokarin takapään kotelon töhnästä ja vahaisin kynnykset sekä käsittelisin tiivisteet, mutta kun tuo pirun ovi jumissa ja kahvastakaan ei uskalla nostaa ylöspäin. Ja en oikein mielelläni käyttäisi vanhukseen kovin rankkaa väkivaltaa sorkkimalla ruuvimeisselillä lukkomekanismia ovenaukosta.

Mielelläni en tuota veisi paikalliseen autohuoltoon ja auton aiempi koko historian aikainen huoltopiste Heiran Auto Loimaalla lopetti valitettavasti toimintansa jo 2008 kesällä. Viimeinen keino on viedä tuo merkkiliikkeessä käymään sitten, jos ei kotikonstein saa auki ilman sorkkarautaa.

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #1 : 08.10.2010, 17:06:48 »
Jatkoa tähän ongelmaan, koska tapaus saa jatkoa.

Kävin tänään kysymässä paikalliselta korjaamolta / autohuollolta apua tuohon Pököttiinan oven ongelmaan (virhe, virhe! ) ja heidän "ratkaisunsa" / ehdotuksensa oli, että poraisivat vänkärin oven lukkopesä rikki ja irrottaisivat sekä sisältä ovipahvi, että ulkoa ovenkahva (kuusiokolo ja pultti toisella puolen). Sitten ujuttaa lukkopesä irti ja vääntää lukitusmekanismi auki.

Lohdutuksena sanottiin, että esim. Motonetista saa uuden lukon muutamalla kympillä, samoin lukkomekanismin osat. Kiitos EI. Kun tulee se lukkopesän sarjoittaminen! Ei enää lisäavainta tuohon sotkemaan toimintaa. Lukkopesässä tuo vika ei mielestäni kyllä tunnu olevan, vaan oven sisällä mekanismissa, joten lukkopesän poraaminen kuulostaa vian korjaamiselta väärästä paikasta.

Tuli myös uusi ongelma tähän lisäksi, kun asentaja sähläsi oven kimpussa, niin ulkokahvasta kuului naksrynkyttäessä ylöspäin sekä avainta samalla käännellessä seurauksena ulkokahva on nyt lerppu - eli mekanismi nyt sitten ulkopuolelta irti.

Pakko tässä nyt on uskoa, että lukkomekanismissa on jotain todella pahasti jumissa oven sisällä, liekö ruostunut kiinni koko höskä. Sisäkahva onneksi toimii, mutta harmittaa silti, oli tosiaan turha vaiva kyläpajalla käydä tuota "arvotuttamassa". Kiitin vaivannäöstä ja sovittiin tuon porailu- ja rusikointisession jäävän viimeiseksi vaihtoehdoksi. Voin olla todella väärässäkin ja he oikeassa, mutta varsin " raaka peli Ranualla" -meiningiltä kuulostaa omaan korvaan.
 
Pitääkin vielä ensi viikolla kysyä jotain tiirikkamiestä kokeilemaan, saako tuota ronkittua auki vai onko tuo ovi nyt isompien pösöjen tapaan "murtolukittu" tiirikointia vastaan. ;D Jos on, niin tuli Raision Automaan keikka sitten ja asiantuntevammat keinot käyttöön.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #2 : 08.10.2010, 19:07:59 »
No siis jos sä et saa sitä sisäpuolen nuppia edes nousemaan niin aika hankala sitä ovea on auki saada. Joskus oli omasta 309:stä palasina melkein kaikki lukon sisukalut, aika suolesta on tuo paikka, korvakuulolta voi koittaa jotain, mitäänhän sinne ei näe (tai sitten muistan 405:n systeemeitä).

309, etuovien lukot
« Viimeksi muokattu: 08.10.2010, 20:43:42 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #3 : 08.10.2010, 19:56:59 »
KIITOKSIA!

Tuo kaavakuva selvitti paljon tuon lukkosysteemin olemusta - valitettavasti. :'(  Ei tuonne sisälle näe pahvi irtikään juuri mitään (aika akrobatiaa jo taiteilla kojelaudan ja penkin kanssa kikkailemalla tilaa edes yrittää sörkkiä oven sisälle mitään ), se aukko on ahdas, joten muistikuvasi on oikea. Pitää pyytää kaverilta tiirikointiapua ja kokeilla, jos hämärähankinnan menetelmillä saisi vielä auki. Muuten sitten on väkivaltaiset porailu- ja hajoitussessiot edessä.

KIITOS AVUSTA, tietää ainakin nyt, että tuskin omat rasvailu- ja ruuvimeisselillä sörkkimissessiot olisi tuota avanneet. Pitänee hankkia vihdoin tuollekin korjaamokäsikirja, kun tässä lähipiirissä tuo hameväki muorista emäntään noita omia pösöjään mulle lykkäävät "hoidettaviksi", kun ei osu isoja määräaikaishuoltoja kohdalle ja auto ole menossa huoltoon. Ja heillä omat taidot lähes rajoittuvat siihen, että varoitusvaloja vain seurataan ja pissapoikaan saadaan vettä, tai omaa emäntää lainaten: " kun ne autokoulussa sano, ettei sinne konepellin alle tarvitse katsoa, ennen kuin joku merkkivalo syttyy", joten tässä sitä sitten ollaan epävirallisena " omamekaanikkona". + vedotaan Pököttiinan tapauksessa, että olihan se mun ensimmäinen autoni 95 - 98 ja pitää tietää kaikki tämän "yksilön" metkut ja temput... ;) - Juu, on varsin persoonallinen ja temperamenttinen "tapaus". Hox! Tunnen monia hyviä ja taitavia naisautoilijoita, nämä vain totutettu siihen, että miesväki toimii mekaanikkoina.

En muuten kiitä tuota turkulaisen autokoulun opettajaa, joka moista uusien autojen myyntiä edistävää puppua kertonut emännälle. >:(

proffa

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #4 : 11.10.2010, 11:53:18 »
Pösölleni (309 GR '89 n. 250 tkm) kävi samoin ja tässäkin tapauksessa oikea etuovi. Lukko jumiutui täysin ja varoittamatta. Ei auttanut avain eikä nupin hetkuttelu. Ei auennut sisä- eikä ulkokahvasta. Sain purettua sivupahvin, vaikka olikin hieman hankala homma tehdä ovi kiinni. Aikani lukkomekanismia ronkittuani sain oven auki. Sen jälkeen lukkomekanismi irti ja lähes täydellinen purku, niin paljon kuin ilman rautasahaa on mahdollista. Kunnollinen puhdistus ja osien tarkistus. Sitten kaikkien liikkuvien osien ja nivelten voitelu ja lukon kasaus. Saman operaation tein myös vasemmalle etuovelle, vaikka se ei oireillutkaan. Täytyy todeta, että kyllä muuttui lukkojen herkkyys ja toiminta huollon jälkeen. Toimenpiteestä on nyt vuoden verran eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt. Koko homman pahin vaihe oli saada lukko aukeamaan, mutta ainakin minulla kärsivällisyys ja ilmeisesti tuuri tuottivat tuloksen. Vieläkään en tiedä varmaksi, mikä lukkomekanismin sisällä aiheutti vian, lukon purkamisen yhteydessä en selvää syytä löytänyt. Sen tiedän, että lukon avainpesä ei ollut syyllinen kuten ei myöskään sisä- tai ulkokahva. Vika oli jossakin lukkomekanismin sisällä. Näin ollen ainakaan minun tapauksessani lukkopesän poraamisesta tai kahvan irrottamisesta ei olisi ollut mitään hyötyä.

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #5 : 11.10.2010, 14:34:49 »
KIITOKSIA TAAS!

On tämä mahtava merkkifoorumi täytyy myöntää kumartaen, harmi että löysin vasta tässä kesän lopulla, kun niin monta kertaa ennen olisi ollut avuille tarvetta eikä luottaa "pajojen" ajoittain hieman enemmän kuin kyseenalaiseen "ammattitaitoon" pesosten suhteen.
Täällä tosiaan autetaan toisia hädässä ja jaetaan tietoa, kiitos siitä vielä kerran.

Kerron täällä heti lisää, kun tuo oviprobleema saadaan ratkaistuksi, joko itse sörkkimällä, kaverien avustuksella tai liikkeen / korjaamon toimesta. Tein autolle nyt viikonloppuna muuten talvisuojauksen, mutta tuo oikea puoli jäi vähän vaiheeseen.
Hommaa hidastaa, että auto on siskoni ja vaikka asumme samassa kaupungissa, tosin eri puolilla ja koska auto on hänellä päivittäisessä ajossa, niin harvoin sattuu aikatauluihin yhteen tuota fiksailla enempiä.
Mutta parin viikon kuluttua viimeistään tuon saa viikonlopun yli itselle talliin " pajalle", jolloin voi rauhassa puuhastella ja söhrätä itse, sitten vasta keinojen loppuessa viedä pesosista enemmän tietävään korjaamoon.
Tuo nyrkkipuulaaki vain on lähellä siskoa ja hänelle kätevin, mutta jatkossa paikka vaihtuu.

ISO KIITOS vielä proffalle - vahvistit omakohtaisella kokemuksellasi, että vika voi olla oven sisällä, eikä tuo lukkopesän rikkominen välttämättä auttaisi. Epäilenpähän vain, että jos sisko olisi tuon vienyt tuonne "pajalle", niin olisi porattu ja hajoitettu tuo mekanismi. Ei olisi ensimmäinen kerta valitettavasti, kun puhelin soi ja tulee itkuista soperrusta, että Pökottiina on hajonnut tielle - HUOLLOSTA TULLESSA!  >:( Ja minä sitten farkkuvolvolla töistä toiselta puolen kaupunkia hinaamaan autoa huoltoon rip-rap -tahtiin tai sitten hinausyhtiön pojat.
Hakatkoot jatkossakin pajavasaralla Hajotia pajavasaralla lohkon kylkeen, kun siihen tuntuvat ainoastaan taidot riittävän ainakin tuossa "puulaakissa".  >:(

Siksi tässä itse on vähän alkanut toimimaan autojen huoltoon viejänä sekä asiamiehenä äitini ja siskoni sekä etenkin emännän tapauksessa + vääntänyt ja "neuvotellut"  tiskillä, esim. että miten ihmeessä juuri vaihdettu nokkahihna voi jo tien päässä kadottaa autosta vedot ja huolto menossa kiinni - ei tulla edes kysymään ovelle, kun äskeinen naisasiakas yrittää viittoa siinä lasin takana, että hänellä on asiaa juuri "huolletusta" autosta - jolla EI VOI AJAA! + paljon muita turhia rahastuksia ja kahdesti on eri perheen pösöjä tässä hinailtu huoltokämmien johdosta kolmen vuoden sisään + neljät hylyt " katsastushuollon " jälkeen.  >:(
Eikä pahoitteluja, vaan seuraavana päivänä sitten auto sisälle joskus ehtiessä, ei hyvitystä, ei mitään, taas päivä ilman autoa, siksi tuokin saa ruveta käymään samassa paikassa kuin emännän 206:n, hyvää jälkeä ja ei valittamista.

Se OT:istä, pahoittelut tästä, miksi kerron tätä omaa viime aikojen menneisyyttä tämän merkin ei-merkkihuollosta, etenkin naispösöilijöitä tunnutaan vedättävän turhan herkästi turhia " huoltamalla" ja tekemällä autoille ihan kummallisia "huoltotoimenpiteitä".
Kerron täällä lisää taas, kun saadaan homma etenemään ja selviää, miten tuo ovi saadaan auki ja mitä kaikkea kivaa sitä pääsee vielä tekemään tai teetättämään.


Tonto

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #6 : 12.10.2010, 10:51:01 »
En usko, että lukkopesässä olisi mitään vikaa, vaan varsinainen lukkomekanismi taitaa jumittaa. Itselläni on myös ollut samanlaista ongelmaa 205:n kanssa, jossa siis on käytännössä sama ovi.

Lukkopesän poraamisesta ei ainakaan ole mitään apua. Tuon lukkopesän toimivuuden saa tarkastettua, jos saat ovipahvin irti ja saat pihdeillä vedettyä tuon lukkopesää paikallaan pitävän sokan pois. Tällöin lukkopesän saa vedettyä ulospäin ja siinä kiinni olevan tangon ujutettua irti. Tuolla lukkopesän tarkastuksella vältät ainakin sen, että jos joudut viemään sen korjaamolle niin eivät turhaan hajota sitä lukkopesää. Lisätilaa toiminnalle saa irroittamalla penkin siitä edestä pois. Se on muistaakseni 4-6 torxilla kiinni. Jos saat käden mahtumaan oven sisään, kannattaa noita kuvissakin näkyviä lukkomekanismin vipuja yrittää väännellä ja mikäli ne saa liikkumaan niin sitten ainoaksi mahdollisuudeksi jää jonkin asteinen jumitus lukkomekanismin sisällä.

Omassa autossani lukkomekanismin "kieli" tuntui jumittavan, eli vaikka ovenkahvasta veti, niin lukko ei auennut. Syyksi epäilin erittäin paksua rasvaa (kenties vaseliinia + likaa), jota lukkomekanismissa vaikutti olevan "riittävästi". Tämä aiheutti sen, että lukon kieli ei päässyt vapaasti liikkumaan auki asentoon vaan jumitti ylhäällä. Omien muistikuvien mukaan sain loppujen lopuksi oven auki vetämällä sisäpuolelta oven kahvasta ja rynkyttämällä ovea.

Eli jos saat lukon väänneltyä siten, ettei mekanismi ole "lukossa", eikä ovi silti aukene niin suosittelen lämpöä, tärinää ja WD40 tai vastaavaa ainetta oven sisäpuolelta roiskittuna, jotta sen mahdollisen rasvan saa notkistumaan.

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #7 : 12.10.2010, 14:40:55 »
KIITOKSET TAAS hyvistä vinkeistä schanille ja tontolle.

Hienoa, että "asevelihenkeä" löytyy tämän merkin osalta, tuossa kun auto on pari kertaa aiemmin kiukutellut, niin on tullut "oman merkin" edustajia katsomaan ja auttamaan hädässä olevaa nuorta neitiä vanhalla pösöllä, missä vika voisi piillä ( yleensä ilmanottoputki hyppää pois paikaltaan ja silloin sammuilee startin yhteydessä ollen kuin kengurukeppi ja kerran ollut elämänsä ehtoossa ollut akku). Pajakeikkojahan noista on tullut, mutta ensiapu on saatu, ennen kuin itse ehtinyt paikalle pahasti myöhässä.

Ja apuja on löytynyt. Toivottavasti voin itse auttaa joskus hädässä olevia, muutakin kuin apuvirtojen antamista, ei ole suuri vaiva nimittäin kaivella kaapeleita takaa ja varmistaa käsikirjasta oikeat kytkennät. Kiitetään tässä nyt kaikkia tuntemattomaksi jääneitä leijonakeulojen omistajia, jotka ovat auttaneet siskoa ja valkoista 309:iä hädässä, - MAHTAVAA toimintaa.
Lähiaikoina tarkoitus kyllä jo siirtää 309 siskon kesäautoksi ja hänelle käyttöautoksi emännän 206:n ( hän kun meillä 607:lla eniten ajaa ja oma auto lähinnä tallissa ), jos saataisiin nuo luotettavuusasiat kuntoon jatkossakin..  ;)
Ainakin omalla kohdallani on varmaa, että kun toinen leijonakeula näkyy pelti pystyssä, niin tulen kysymään, jos voin auttaa, vaikken mekaanikko olekaan.

Ongelmaan taas OT:ista.
Saan auton näillä näkymin talliin tutkittavaksi tuossa parin viikon kuluttua ja on aikaa puuhailla. Tuo oven pahvin irrotus edessä joka tapauksessa ja yritän hyvien vinkkien perusteella taiteilla tuota, josko mokoma suostuisi toivon mukaan avautumaankin.
Painelua lukkopesän kohdalta avainta käännellessä on jo kokeiltu, siinä lukosta eteenpäin on " pehmeä" kohta, joka joustaa - tuosta painamalla voimalla hieman avain kääntyy avaussuuntaan, mutta vain hieman. Enempää ei uskalla painella, kun pelti joustaa niin paljon, että seuraavaksi siinä onkin sitten jo varmasti lommo.
Kaverikin lupasi tulla tiirikoiden kanssa apuun tallilla käymään, kun saadaan tuo tutkittavaksi, joten ainakin yritetään.
Ostoslistallani on 309:n korjaamokäsikirja, on vain sen verran vanhempi malli, ettei esim. Salon Motonetissä ollut tarjolla lauantaina käydessäni, mutta on jo tilattu ja katsotaan, milloin tulee laatikkoon.

Vielä kerran, KIITOS Pököttiinan ja sen epätietoisen omistajan puolesta, itse en ole moista toimintaa volvolla ajaessani saanut, muuta kuin kehoitukset soittaa tiepalveluun tai vaihtaa mallia ( ns. isojen volvojen omistajia ), mutta toisaalta tuskin kukaan heistä mitään osaisikaan tehdä edes, mekaanikkojen kestopäänsärkyjähän nuo "tulppaanipuimurit" sekä länsi-Göötanmaan seisojat taitavat aika pitkälti olla.

Ja tuo ovi avataan, vaikka henki ja terveys menisi, penkki tosiaan paras ottaa tieltä pois, niin saa vähän tilaa konttailla siinä lattialla ja tähyillä oven sisään.

T: Osku


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #8 : 18.10.2010, 23:40:00 »
Mahdollisesti juuri kirjoittamani 309:n lukkosarjan vaihtoa käsittelevän artikkelin kuvista voisi olla apua jumittuneen oven tapauksessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50664.0

Valaisin, peili ja digikamera ovat hyviä apuvälineitä oven sisällä olevia osia tarkasteltaessa.

Mikäli ovilukko tuntuu olevan jumittunut lukitusasentoon, yrittäisin liikuttaa suoraan vastaavaa vipua lukkolaitteesta avaten näin oven lukituksen (jollei itse lukkolaite ole jumissa). Mikäli jumittunut ovilukko estää lukkolaitteen vivun liikkumisen tangon välityksellä, kannattaa yrittää irrottaa ovilukko. Oven sisältä voi seurata, mitä tapahtuu, kun ovilukkoa ja oven sisä- ja ulkopuolisia avauskahvoja yrittää käyttää. Oven avaavaa vipua voi yrittää liikuttaa myös suoraan lukkolaitteesta.

Lisätilaa työskentelyyn saanee, kun penkin siirtää taakse ja sen selkänojan kallistaa makuuasentoon.
« Viimeksi muokattu: 18.10.2010, 23:48:11 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #9 : 21.10.2010, 22:36:56 »
TODELLA HYVÄ JA HYÖDYLLINEN SIVUSTO!

Ei voi sanoa muuta, kuin kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa ja kaaviokuvat manuaalista.

Tähän väliaikatietoja, että autoa yritettiin eilen tiirikoida "lätkällä" ulkopäin tiivisteen välistä, mutta ei auennut ja kaveri epäili kalastellessaan osuneensa jo johonkin mekanismin tankoon, muttei saanut siitä kärjellä kiinni. Hommaa kesti ehkä kymmenisen minuuttia, mutta lopetettiin vilun ja pimeän tulon takia = todellinen syy: kun kadunvarressa parkissa olevaa autoa touhuttiin niin eikös tullut valtion miekkataksi siihen kysymään, että milläs asioilla herrat siinä touhuavat. Noh, sisko vieressä ja rekisteriote autosta, asiallisia virkamiehiä olivat ja toivottivat onnea yritykseen, jos saisitte oven aukikin, ammattilaisen työkalut teillä näkyykin jo olevan....  :D

Tämän auton osalta kiire nyt onneksi lakkaa viikonloppuna, tulee huomenna meille talliin talveksi ja 206 lähtee vaihdossa ajoon. Nyt sitten koko talvi aikaa tuota ovea räklätä ja sörkkiä, jos saisin aukikin näiden kuvien voimalla, vai puretaanko ensin koko auto ympäriltä. Sehän pitäisi olla jokaisen omistajan perusedellytys, että purkaa ja kasaa auton ensin, jos ei saa kasaan, niin osoittaa sitten, ettei ole jatkossakaan huoltamaan sitä.

Se huumorista, keväällä ratkeaa auton jatkokohtalo, koneessa kun ollut luotettavuusongelmia kiitos tuon kirotun yksipisteruiskun, niin katsotaan sitten ajan kanssa, että harsitaanko tuo kuntoon kesäksi, vai jääkö talliin odottamaan inspiraatiota ja rahoitusta täysremonttiin, eli siis omaksi puuhaprojektiksi tuleviksi talviksi. Samalla katsoa tuo taka-akselisto ja tekniikka muutenkin läpi. Taidan itse ottaa tuon takaisin ja tehdä ikuisuusprojektina, jolla ei kiirettä ajoon. Pitää vain käydä luetuttamassa tuon vikakoodit ja vähän kysellä mahdollisia suurempien remonttien hintoja valmiiksi.
Kori ei ole onneksi pahassa kunnossa, vain pari ruostekukkaa valojen alla olevassa helmassa takana ja pohja hyväkuntoinen, mutta kone kärsii nykimisestä ja ajoittaisesta sammuilusta sekä moottorivalon hetkellisestä vilkkumisesta tai palamisesta milloin sattuu, joka nyt pahentunut niin, ettei sisko tuolla paljoa uskalla ajella kylmillä keleillä. Siksi uudempi Pökö-Petteri korvaa siskon käyttöautona Pököttiinan ( juu, meillä hameväki anopista muoriin on nimennyt kaikki lähipiirin yksilöt hyvin persoonallisesti, - niillä kaikilla on nimet).

Kiitos avusta kaikille vinkanneille ja hengessä mukana olleille, kerron kyllä sitten, KUN tuo ovi aukeaa.
Eikä vanhus mihinkään unohdu, on se vain uskomattoman kestävä " kevyt-Talbot" tai Horizon II ja kestänyt niin hyvin, ettei paaliin mennä, vaan laitetaan kuntoon taas....  ;)

Pidetään hyvää henkeä yllä,

T: Osku
« Viimeksi muokattu: 21.10.2010, 23:28:35 kirjoittanut Osku77 »

Osku77

  • Vieras
Vs: 309 - Etuovi ei avaudu
« Vastaus #10 : 25.08.2011, 22:36:36 »
Vanhan aiheen nostan ylös, koska ongelma ratkesi pitkällä viiveellä kiitos allekirjoittaneen muiden työkiireiden. (terveiset aurinkoisesta Kandaharista kaikille, sielläkin on pösöjä, etenkin 504:sia avolavoja, lavoilla yleensä kylläkin kulkee valitettavasti vihanpitovälineitä).
Auto: 309 1,4 Gl Profil Kat 91.

Otin viime viikonloppuna auton talliin työn alle ja purin verhoilut pois kuten etupenkitkin tieltä ( sai mukavasti työtilaa ), kuten täällä ihan oikein arveltiinkiin, ei tuo oven jumittaminen johtunut itse lukkosylinteristä, vaan ruostuneesta mekanismista oven sisällä. Ei oikein luottamusta herättynyt tuo vilkaisu oven sisälle (käytössä moottoripyörän sivupeili sekä lainattu hammaslääkärin peili, jolla ei valitettavasti oven sisälle näe, kuin käyttämällä voimakasta työvaloa).

Kiitos linkitetyistä rakennekuvista, pelkäsin jo valmiiksi pahinta ja kyllä oven sisällä oli surkea tilanne, rasvaa ei tuonne mekanismiin ole koskaan lukkosulaa sylinteriin lukuunottamatta laitettu, ja sen näki). Kaikki jumissa sisällä ja itse tuo mekanismi varsin heiveröinen. Mutta, ovi saatiin auki ulkoa ronkkimalla, kun kaverin tuoma j-lätkä (herra on poliisi ja tämä on takavarikoitu "asiakkaalta") ronkkimalla sai väänneltyä ja sörkittyä nupin nousemaan puoleen väliin, tämän jälkeen voimakasta sisältä hakkaamista nyrkillä (allekirjoittanut), niin saatiin nuppi ylös vetämällä sisältä nuppia ja samalla kaveri lätkällä ronkki ylöspäin. Lukkosylinteri on kunnossa, mutta mekanismi sisältä on jumissa kuin itänaapurin kehitys ennen Glasnostia. Ovea ronkittiin sen auki ollessa ja verhoilupaneelit irti ja WD-40:stä ja CRC:tä ruiskuteltiin niin että valumasauma ovessa tulvi pahimmillaan.

Löytyi samalla "kiva" havunneulasten jemmapaikka oven alaosasta, ja samalla otettiin etulokaritkin irti ja puhdisteltiin vastaavat kamat pois, menee OT:ksi mutta auto on joskus ollut selvästi havupuun alla ja noita päätynyt myös koteloihin...

Kaverini on VAG-miehiä ja totesi lukon sisärakenteen olevan "mikki hiiri"-tasoa, mutta kuitenkin piti sisäovenkahvan kiinnitysmekanismia parempana, kuin omassa passatissaan, jossa on ns. " siima kiinni ja talvella ovet jää auki. Se OT:ista.

Kiitos kaikille avusta ja neuvoista, ovi saatiin auki ilman isompia vahinkoja, työtä se kyllä vaati ja tuli Ranskan insinöörit sadateltua alimpaan mahdolliseen paikkaan. Kyseinen auto on nyt itselläni tallissa perällä projektina ( työnnetty volvo edestä häpeämään naapurien morkattavaksi ja kuulemaan kommetteja, että vieläkö sulla toikin romu on ) ja tarkoitus kunnostaa pikkuhiljaa kuntoon kesäautoksi, kun siskokin tuosta luopui nimellistä korvausta vastaan...
Valitettavasti merkki vaihtui hänellä erääseen r-alkuiseen toiseen Gallian ihmeeseen kiitos hänen ns. merkkiuskoivaisen poikaystävänsä, enemmän siinä on ollut vikoja nyt kolmen viikon aikana, jotka olen taas itse Härmlandiassa ollut paikalla ja kahdesti on 607:n keula osoittanut tyyliin tv-sarjan Thunderbirdsien: " To the rescue"... Miten niin muka uusi auto on parempi ja mitä on muka ns. ranskalainen luotettavuus.
Se OT:ista ja ei ole tarkoitus morkata toista Fransmannia, kun on käynnistyksenesto sekaisin, niin se on ja eihän se ole mekaanisesti auton itsensä syy. Blanc Meije "vanha rouva" on turvassa ja projektina tallin perällä lämpimässä pukeilla, ensi kesänä alkaa massojen kuoriminen pohjasta ja koneen kunnostus.

Pahoittelut huumorin viljelemisestä, se on ollut oma elinehto töissä selvitä päivästä toiseen.

Kiitos, Osku ja 309:n entinen blondi naiskuski Turusta

Vielä kerran ISO KIITOS kaikille JELLONAKEULOJEN omistajille, apunne ja auttavaisuutenne toista epätietoista patonkikuskia kohtaan on ollut korvaamatonta.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011, 22:55:06 kirjoittanut Osku77 »