Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 58014 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #60 : 14.07.2013, 17:28:57 »
Eihän tuo ollut kovin hankala vaihtaa. Tuli juuri vaihdettua ensimmäistä kertaa itse. Hieman yli 98tkm ajettu ja nyt oli neljäs kerta kun vaihtui vaihteistoöljyt. Edellinen kerta oli pari vuotta sitten kun kytkin piti vaihdattaa uuteen, mutta kun ei enää niin hyvin vaihtunu vaihteet niin päätin kokeilla vaihtaa itse. Ainakin liukkaasti vaihtu vaihteet kun pihalla siirsin autoa. Ja öljyksi tuli Redlinen MT-90 (2 purkkia).

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #61 : 15.07.2013, 16:28:05 »
Kaikissa ei edes ole tuota tarkastusproppua vaan lasketaan öljyt ulos ja laitetaa oikea määrä öljyä huohottimen propusta.

Laakkosella sanottiin, että propusta öölit ulos ja 2l huohottimesta sisään, Minun tapauksessa ainakin.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #62 : 16.07.2013, 15:59:02 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 (16-ventt., RFR, EW10J4, 99 kW, 177 000 km).

Eli tässä autossa tosiaankin se tasontarkastusmutteri on se 19mm joka on renkaan vieressä, kuva (006).  Laatikosta tuli vanhaa öljyä vain 1 litra, kuva (009). Vanha öljy cokispullossa. Tämä tiedoksi niille, jotka meinaavat ajaa auton korjaamolle olettaen, että siellä on tarpeeksi. Niin minullekkin neuvottiin, että aja vaan kyllä siellä tarpeeksi on. Öljy on tummenpaa kuin cocacola, vaikka autoon tehty alle 2 v sitten kytkinremontti. Uutta öljyä laatikkoon sain menemään vain 1,7-1,8 litraa ennekuin osa valui jo tarkistusreiästä pihalle. Olin katsonun vatupassilla, että auton pitäisi olla vaakasuorassa sivuttaisuunnassa. Laitoin vatupassin syylärin pellille, kuva (008) kun renkaat olivat maassa. Ja renkaat olivat maassa myös täytön aikana. Lopuksi vielä kuva niille jotka eivät tyhjennysroppua löydä autosta, tuossa siitä kuva (007), siitä ei voi ainakaan tässä autossa erehtyä. Se on 21 mm, jossa neliö sisällä.

Eli nyt laatikossa on 1-1,5 dl liian vähän öljyä. Eli mitäs nyt, kaadanko sen desin sinne varmuuden vuoksi, kun mutteri on kiinni? 1.9 litraa sanoo tosiaan auton ohjekirja eli nyt olisi 1 dl liian vähän vielä.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #63 : 16.07.2013, 22:06:11 »
Superveskulla on kyllä aivan oikea määrä öljyä, jos se tarkastuspropusta on valunut ulos. Osa vanhasta öljystä jää kuitenkin laatikkoon sisälle. Enpä ole moottoriinkaan saanut menemään ohjekirjan mukaista määrää, kun ollaan oltu jo ylämerkissä. :)

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #64 : 07.05.2014, 17:22:10 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 (RFR, EW10J4, 99 kW, 186 000 km).

Autolla on nyt ajettu kohta vuosi ja hyvin pelaa. Lisäsin sinne vielä sen viimeisen desin 1.8dl -> 1.9dl, koska olin katsovinani, että moottori olisi hieman kallellaan auton kehikossa(?). Pituussuunnassa auto oli noin suunnilleen vaakatasossa, ehkä muutaman sentin sisään. Mutta jos se olisi kovin herkkä pituussuunnassa, pitäis vaihteistoöljynvaihto speksata sitten tietyllä kuormalla? Koska jos takakontissa painavaa roinaa, se vääntää jo monta senttiä.

Vaihdon jälkeen olin huomaavinani, että pikkuvaihteet menevät paremmin päälle. Oli aika rasittavakin välillä kun ykköstä ei meinannu saada joskus minkäänlaisessa liikkeessä päälle. Vaihdelaatikossa on kuulemma jotkut tefloniset synkronirenkaat, jonka takia tarkalleen vain ne vaihdelaatikkoöljyt, jotka ovat huoltokirjassa merkitty, käy.


Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #65 : 08.05.2014, 00:49:47 »
Vaihdelaatikossa on kuulemma jotkut tefloniset synkronirenkaat...

'Kuulemma' - niinpä niin, no ei ole teflonisia synkroelimiä.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #66 : 27.12.2017, 01:28:51 »
Auto: 1997 406 Coupe 2,0 (XU10).

Coupessa on 5-lovinen manuaalilaatikko, ja kilometrejä alkaa olla sen verran että voisi vaihteistoöljyt vaihtaa, varsinkin kun ei tiedä onko niitä koskaan vaihdettu. Viime aikoina on ehkä muutaman kerran tuntunut että kolmonen menee hieman huonosti päälle.

En tiedä tuon laatikon tarkempaa tyyppiä, onko se ML5T vai BVM5 vai tarkoittavatko nuo samaa? Jossain luki että coupessa on käytetty BE3R-laatikkoa, mikä se on?

Mikä laatikko tuossa siis mahtaa olla ja mitä öljyä sinne tulisi laittaa?

Olisiko esim. Motonetin myymä Total Gear8 75W-80 GL4+ oikeaa tavaraa?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2017, 01:53:44 kirjoittanut 406Coupe »
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #67 : 27.12.2017, 08:50:15 »
Total Gear 8 on oikea öljy manuaalilaatikkoon, autosi vaihteiston tyyppi selviää serviceboxista alustanumerolla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #68 : 27.12.2017, 13:46:59 »
Vaihteisto on joku BE3-tyyppi. Edellisen viestin vihjeellä pääsee selvittämään tarkempia tietoja, jos niitä johonkin tarvitsee.

jomasipi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #69 : 25.02.2018, 21:40:44 »
Auto: 2003 406 3,0 V6.

Osaatteko neuvoa, mikä standardi sopii tyhjennyspropun neliönmuotoiseen reikään? Luulin että se olisi suoraan pienen hylsysarjan pää ilman mitään hylsyä muttei ollutkaan. Öjlypropussa on myös ulkopuolella normaali 24mm lenkkiavaimelle sopiva mutteri mutta vaihteiston tyhjennysproppu on ulkopuolelta pyöreä.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #70 : 25.02.2018, 22:08:18 »
Se on 8mm neliökanta jos en ihan väärin muista.  3/8 vääntimen pää on noin 9mm. Itte sain knipeksin siirtoleukapihdeillä sen verta kii, että lähti. Yritin ihan samaa konstia ensin. Sitten väänsin ikkunan vääntimen vihtakselle. Ei kestä. Naapuri on tehnyt kuusiokolosta mirkelillä sopivan
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

jomasipi

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #71 : 25.02.2018, 22:11:13 »
Kiitos nopeasta vastauksesta! Yritin myös Billnäsin putkipihdeillä mutta ote lipsuu. Yritän löytää paikallisesta liikkeestä kyseisen työkalun

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #72 : 27.02.2018, 00:47:28 »
Minä pyyhkäisin rälläkällä 3/8" lyhyestä Bilteman jatkovarresta sopivan avaimen. Hiukan pyyhkäisin joka sivulta ainetta pois, niin tuli sopiva. Sen "lukituspallon" kohdalta meinasi sitten ohennettuna antautua, mutta ajaa laikalla sen pallon jälkeisen kärjenkin pois, niin tulee hyvä. Ja käy suoraan räikkään tai vastaavaan vääntimeen kiinni.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #73 : 05.09.2018, 23:28:00 »
Tuota tuli mullakin ajankohtiaseksi kun hinattiin autolavettia ja alapallon vaihdossa oli lurahtanut pihalle vähän niin vaihoin koko öljyt vaikka niillä oli vain neljäkymmentä tuhatta ajettu. Valitsin Comma MVMTF+ 75W-80 ölyt jotka oli 9,9€ ja havlimmat täysynteettiset näin talvea vasten kun onhan meillä useastikkin kelejä jolloin laatikko on aika tahmea. Mutta vieressä oli saman valmistajan 11,90€ ölyä joka oli 75W-90 eli meninkö minä töpeksimään taas. Oliskohan tuo ollut kuitenkin peräkärryhommiin parempi ja yleisestikkin. Kun onhan se paksumpaa kuumempana. Olen joskus laatikkoa kokeillut vetorupeaman jälkeen niin onhan se aika kuuma. Arvioisin kahdekasnkymmetä asteiseksi. Mutta onko tuo nyt liiottelua tuo luokitus. Ainakin Rovaniemellä tuo Comma MVMTF+ 75W-80 ammotti tyhjyyttään kun taas tuo Comma MVMTF+ 75W-90 hylly oli reunoja myöten täynnä että se ainakin siellä kaupassa tuntui että tuolle kahdelle eurolle ei katetta ole löytynyt. Ja tuota minä ihmettelen että mitä sitä tarkastusaukkoa tarvii eed aukoa? Kun laittaa laatikon päältä pari litraa niin eikait sitä liian vaikeaa kannata öljynvaihostakaan sentään tehä.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #74 : 06.09.2018, 08:14:11 »
75W-80 on oikea viskositeetti.
Tämä valmistajankin suosittelema ei kelvannut?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590013/TOTAL-75W-80-vaihteistooljy-GL4-1l