Kirjoittaja Aihe: Boxer - Käynnistysongelmat lisälämmittimen käytön jälkeen (HDi)  (Luettu 4861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

korbimotors

  • Vieras
Auto: 2007 Jumper 2,2 HDi 120 (169 000 km).

Laitan tänne nyt kysymyksen jos täältä löytyisi apua. Sama autohan tämä on  kuin boxeri eri keulamerkillä vain, niin luulen että saan täältä joltain apua kyseiseen ongelmaan.

Nyt kun on kovia -30 yöpakkasia ja laitan webaston päälle esim. 20-30min ja menen sitten starttaamaan niin virrat kun kääntää päälle hehkuvalo vain vilahtaa ja sitten alkaa armoton starttaus ja lopulta loppuu jo akkukin. Hehkut vaihdettu n. 15tkm sitten.

Tänä aamuna kokeilinkin sitten raakasti, että en laita webastoa päälle ollenkaan vaikka yöllä oli pakkasta lähes -30, starttaus hetkellä oli vielä -20.  Virrat päälle ja kas kummaa hehkuvalo paloi n. 15.s ja sitten muutama pyöräytys koneella ja auto lähti käyntiin. Jos olisin webastoa käyttänyt ei olis lähtenyt käyntiin. Autossa on kuitenkin tehdas asenteinhan webasto niin luulis ettei se voisi sotkea tuota hehkutusta millään tavalla. Ihan kuin webasto lämmittäis jotain anturia ja luulee näin ollen  koneen olevan lämmin ja hehkutusta ei tapahtuisi tai jotain kylmäkäynnistys suihkutusya ei tapahtuisi ollenkaan.

Miettinyt että missä voisi olla vika kun ei anna edes mitään vikakoodeja ja kuitenkin -20 pakkasesta lähti tänä aamuna ilman mitään lämmitystä hyvin käyntiin kun hehkutus kesti tuon 15.s.
Olen myös miettinyt että pitäisikö asentaa tuo oikea Lohkolämmitin elementti 600w Tuohon jos se vaikka ei sotkia mitään anturi tms.. tietoja. Mutta kyllä kaikki autot joissa ollut webasto on lähtenyt kuin tyhjää vaan käyntiin kun  on lämmittänyt ensin webastolla esim. 30min.

Akussa ei ole vikaa kun se on vaihdettu ja olen asentanut myös defan 1204 ylläpitolaturin. Osaisko joku auttaa mikä tuohon ongelmaan voisi olla ratkaisu?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Tuosta samasta ongelmasta on sitikka foorumilla C5:en kohdalla kirjoitettu, eli lämmitys sotkee moottornohjausta(?) tms. Omassa C5:ssa ei ole vastaava kuitenkaan ilmennyt.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Minulla on samanlainen Jumpperi, mutta 2010. Pääsääntöisesti vain kesäisin harrastusten myötä käytössä, mutta välillä tulee talvellakin käytettyä. Tehdasasenteinen webasto on ilmeisesti aika tehokas ja 10-15min käytöllä on jo kone lämmin pakkasellakin. Ihan ongelmitta on lähtenyt tuolla lämmityksellä käyntiin. Liekö 30min jo liikaa?

korbimotors

  • Vieras
Pitääpä kokeilla huomenna että lämmittää vaan 10min. Tänään se kuitenkin lähti hyvin käyntiin vaikka yöllä oli liki 30 pakkasta ja en laittanut kokeen vuoksi webastoa ollenkaan päälle. Hehkutti tosi pitkään 15.s en tiedä kauanko näissä on tuo hehkutusaika normaalisti jos kone on oikeasti kylmä niinku se tänä aamuna oli. Jos auto seisoo päivällä useamman tunnin niin sillon hehkutusaika on ollut yleensä muutamia sekunteja arvio n.5s. Ja auto lähtee hyvin käyntiin.
Jos -30 pakkasella tuo webasto lämmittää 10-15min koneen sille mallille että kone on oikeasti lämmin ja valmis käynnistettäväksi niin on se kyllä sitten todella tehokas. Mulla toisena autona 2010 vuotinen 3.0 tdiq Audi ja siinä pidän kovilla pakkasilla aina vähintään sen 30min 5kw eberiä päällä ja kone lähtee kuin palmun alta aina käyntiin.
Eikö tuo citikan ja Pösön webastoki ole sen 5kw tehoiltaan?
Vaikea uskoa että olis jäähdytysnesteen anturikaan rikki koska ilman webastoa tuo hehkuttaa kylmän koneen kunnolla ja lähtee käyntiin ilman esilämmitystä muutamalla koneen pyörähdyksellä . Se vaan on aika raakaa diesel koneelle räjäyttää käyntiin ilman esilämmitystä kun bensakoneellekki se tekee jo pahaa..

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Se vaan on aika raakaa diesel koneelle räjäyttää käyntiin ilman esilämmitystä kun bensakoneellekki se tekee jo pahaa..
Ei se sen raakempaa ole, ääntä vaan tulee enemmän.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Ranskalainen GT

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 446
Mulla on 2012 Ducato 2.3 130hp diesel. Tehdas webastolla. Hienosti on käyntiin lähtenyt kovillakin pakkasilla.
Aloittajan auton oireet vaikuttavat kyllä akun ponnettomuudelta. Voisiko olla uudessakin akussa "vikaa"? Ainakaan ducato ei hehkuta koskaan 15 sec. Yleensä ilman lämmitystä n. 3-5sec. Mikä tuota hehkutuksen aikaa säätää?
Civic, Sportside 4,3l, Sportside 5,7l, Caprice Classic 5,0l, Suburban 6,5l, Chevy Van 6,5l, Chrysler 300M 3,5l -00, Citroen Berlingo 1,6l -03, Citroen C5 break 2,0l -06, Grand Picasso 2,0l -08, Chevrolet Silverado Duramax 6,6l -03, Citroen C5 Tourer 2,0l -10, Peugeot 508 GT 2,2l -11, Peugeot 3008 Allure BlueHdi 120 autom. 1,6l -18, Peugeot 508GT 2,0l -15, Opel Vivaro -20, Peugeot 3008 GT Hybrid 225 - 21.

korbimotors

  • Vieras
Sulla on kuitenkin ihan eri auto mikä tuo minulla oleva on ja eri koneellakin. Ei pysty vertailemaan tässä tapauksessa täysin eri autoihin webastoa ja kylmäkäynnistystä. Kyllä mullaki tuo 2010vm 3.0tdiq Audi lähtee niinku palmun alta käyntiin vaikka porais tunnin webastoa. Tuola citikka Forumin puolella on ollut parissa samanlaisessa autossa just samanlainen vika eli mitä enemmän webastolla lämmittää sitä huonommin lähtee käyntiin.
En oikein akkua ensimmäisenä alkais syyttämään koska auto lähtee yli -20 pakkasistakin käyntiin ilman esilämmitystä hyvin , mutta jos webastoa käyttää vaikka 20min niin pitää startata todella pitkään että saa käyntiin jos edes ehtii lähtemään kun loppuu virrat ennen sitä.  Ja siis Webasto käytön jälkeen jaksaa kyllä pyörittää starttia hyvin mutta kun auto ei vaan jää käymään niin loppuuhan se virta akusta väkisinkin.

estate

  • Vieras
Samallalailla käyttäytyy mun -07 Boxer. Puolituntia lämmitystä Webastolla, hehkun valo vain vilahtaa ja saa startata pitkään sekä startti/moottori pyörii laiskemman oloisesti kuin yleensä. Virran vähyyttä se ei kuitenkaan ole kun kokeilin laittaa apukaapelit kiinni virtaa toiseen autoon (se oli käynnissä ja latasi molempien akkuja) lämmityksen ja käynnistyksen ajaksi. Kolmea varttia pidempään en ole kokeillut lämmittää vaikuttaako. 15-20 min lämmityksellä hehkuttaa ja starttaa normaalisti. Ilman lämmitysta -35 pakkasessa kolme hehkutusta ja sitten täräytetään käyntiin.

Eli kyseessä ominaisuus, joka ilmenee kun Webastoa käyttää pidempään.

Se weban pakoputki osaa sitten jäätyä tukkoon. Itse olin viimetalvena työpaikan pihassa huulipyöreänä kun Boxerin konehuoneesta nousi sankka sauhu. Luulin jo, että se oli syttynyt palamaan. No ei ollut, mutta Webaston pakoputki oli jäätynyt tukkoon ja puhalsi pakokaasut äänenvaimentimen kyljessä olevasta pienestä reiästä konehuoneeseen.

korbimotors

  • Vieras
Tuossa omassa ei kyllä muutakuin vilahtaa hehkuvalo jo 15-20min lämmityksen jälkeenkin ja tuskallista saada vehe tulille. Sitäkin ihmettelin nyt kun autolla on ajanut vaikka useamman sata kilsaa ja sit jos heti ajon jälkeen sammutat ja kokeilet käynnistää niin aluksi jotenkin vaikeasti lähtee pyörittämään ja kuulostaa niinku akku olis huono mutta heti perään kun pari kertaa kaasuttaa vähän enempi ja sammuttaa ja kokeilee taas käyntiin lähtee niin nätisti pyörittämään. Startti vaihdettu vajava 20tkm sitten ja alussa palaa vihreä valo eli virtaa on. En tiedä mistä tuo ns. Laiska startin alku sit johtuisi??  En ole nyt -10 tai -15 pakkasilla lämmittänyt ollenkaan webastolla ja hyvin hyrähtää tulille aina.
Kauan sulla hehkuttaa se auto jos lämmität webastolla vaikka sen 20min?
Onko noissa ollut jotain maadoitus vikojakin? Että pitäiskö vetää koneen kyljestä uusi maadoitus johto runkoon jos se vaikuttaa tuohon starttauksen laiskuuteen välillä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Onkos tossa uudempi koppaisessa samaa tyyppivikaa kuin omassa -05:ssa, eli laatikosta runkoon menevä maajohto happanee ja alkaa ongelmat. Tuli uusittua akku ja laturi, ennen kuin maajohtoa aloin epäillä.
Ongelma voi ilmetä monin eri tavoin, pahimmillaan palaa koko auto.

Laitoin konehuoneeseen lattakaapeleilla lisämaita, koska maajohto on aika pahassa paikassa. Omassa se on ilmanputsarin alapuolella laatikon päältä runkoon.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

estate

  • Vieras
Ei se montaa sekuntia hehkuta vartin lämmityksen jälkeen, ehkä jonkun 2-3 sec. Hyvin tärähtää tulille ja iloisesti pyörittää. Tosin on tuosta lämmityksen pituudesta tarkka. Hivenen lyhyt lämmitys niin hehkuttaa kauemman, jos lämmittää liian pitkään niin startti laiskistuu ja sahuuttaa pidempään. En tiedä liioin mikä tuon laiskan startin alun aiheutaa. Jonkun kerran talven aikaan säikähdin, että nyt se on akku sippi kun oli joskus puolikin tuntia lämmityksessä ja pyöritti laiskasti. Silloin 35 asteen pakkasellakin starttasi laiskasti, mutta yhtään ei startin nopeus muuttunut, eli virran vähyyttä se ei ollut. Laturin uusin syksyllä kun entinen lakkasi lataamasta ja akkua latailin talvella c-tecillä. En liioin ole lämmittänyt alle 15 asteen pakkasilla, ei ohjaamokaan ehdi siinä 10-15 minuutissa lämpenemään tai lasi sulamaan.
Pitäis joskus lainata kaverilta kannettava ja diagnoosiohjelma ja katsoa livedatasta mitä jännite ja lämpöanturi näyttää silloin kun starttaa laiskasti. Jotenkin on kutina, että moottorinohjauksen saamaan lämpötilatietoon tuo liittyy.