Jarrujen vinkuna johtuu mekanismin (jarrupalojen/jarrumännän ja/tai satularungon/liukumekanismin) korkeataajuisesta värähtelystä.
Yleensä kuitenkin satularungon selkäkappaleen kiinnitys olka-akseliin lienee kiristysmomentissaan eikä tässä (605:n Bendix system 5) tapauksessa ainakaan ns. 'elä' - joten värähtely yleisimmin tapahtuu jarrupalojen/männän vastinpintojen välissä.
Mikäli jarrupalat autossanne eivät kulu kartioiksi ts. toiselta puolelta ohuemmaksi niin vinkuminen (ts. värähtely) 'ainoastaan' peruutettaessa johtunee kevyen poljinvoiman käytöstä, joka hyvinkin mahdollistaa kunnossa(kin) olevan systeemin värähtelyn.
Jos taas jarrupalat kuluvat/ovat kuluneet kartiokkaiksi niin vinkuminen johtuu jarrupalan värähtelemisestä jarrumäntää sekä jarrulevyä vasten.
Toispuoleista jarrupalojen kulumista esiintyy;
- mekanismin jäyhyyden ollessa liian heikko ts. satularunko ja/tai selkäkappale eivät ole tarpeeksi 'jäykkiä', jolloin jarrumomentti vääntää satulaa vinoon, sillä tukipiste/momentti on 'sivukiinnitteisissä' jarrusatuloissa sivussa vrt. kilpakäyttöön suunnitellut etu/otsapinta kiinnitteiset satulat.
- liukumekanismin liiallinen välys ja/tai liukutapin ja sen kiinnityksen mahdollinen jousto johtaa myöskin jarrusatulan sivuttaiseen kääntymiseen, sillä momentti (l. tuki)piste (=liukutapin kiinnitys) sijaitsee jarrupalojen/levyn pintojen välisiin momentteihin nähden sivussa (ns. 'ulkopuolella').
Toispuoleista kulumista esiintyy myös, mikäli;
- jarrulevyssä esiintyy aksiaaliheittoa satulan/pala-asennelman suhteen.
- kiinnityslaippa heitollinen (ts. pyörännapa kiero).
- pyörän navan kiinnityspinnan ja jarrulevyn vastinpinnan välissä likaa.
- pyöränpulttien kiristysmomentti liian suuri tai kiristysmomenteissa liiaksi eroa (mikäli pyöränlaippa ns. 'suunnitteluperusteisesti ohut').
- jarrulevy kiero tai ns. palaväli radiaalisesti epäessentrinen = jarrusatulan radiaalinen kiinnitys vinossa jarrulevyn radiaaliseen keskiöön nähden.
Viimeksi mainittua esiintyy yleisemmin itsetehdyissä satulakiinnikkeissä ja ilmenee käytössä ns. polkimen 'pehmeytenä' sillä jarrupalat ns. 'palautuvat liikaa'.