Kirjoittaja Aihe: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen  (Luettu 10185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

arit

  • Vieras
Auto: 2004 307 CC 2,0 (automaatti).

Vaihdoin juuri tällä viikolla 206CC:n tähän isompaan cabrioon, ja otsikossa mainittu ongelma piti olla korjattu autoa luovutettaessa, vaan eipä ole korjaus näköjään onnistunut. Akku oli vaihdettu uuteen, mutta se ei näköjään ollut ongelman ydin. Kaduttaa jo nyt vähän että vaihdoin hyvin toimivan auton pois... :'(

Reklamoin jo tänä aamuna autoliikkeelle ongelmasta, mutta vaikuttaa siis hieman siltä että ko. putiikki ei osaa autoa korjata. Kyseessä ei ole peugeotin merkkiliike, vaan toisen brändin edustaja. Ehkä täältä foorumilta löytyy viisaampia :) Täällä on useastikin käsitelty kylmäkäyntiasioita, mutta ihan tällaisia oireita en ainakaan huomannut kenelläkään olleen:

Yön yli seistyään auto käynnistyy suht helposti, mutta tuntuu käyvän aluksi kolmella pytyllä - tai muusta syystä hyvin epätasaisesti. Näitä murheita on ilmeisesti ollut muillakin, mutta tässä yksilössä homman lisämausteena on voimakas bensiinin katku, myös sisällä autossa. Auto on kylmässä tallissa, ja haju on sen verran voimakas että kiire tulee peruuttaa tallista ulos. Selkeitä vuotoja ei kuitenkaan ole havaitavissa. 1-2 minuutin jälkeen käynti tasaantuu, eikä bensiinin hajuakaan enää tunnu (tallissa toki haisee pitempään). En tiedä onko lämpötilalla vaikutusta, kun viime aikoina ollut koko ajan yli 10 astetta pakkasta. Moottorilämmittimen käyttö ei ainakaan tunnu vaikuttavan asiaan, tänään se oli n. 50min päällä ennen käynnistystä, aiempina aamuina ei.

Työpäivän jälkeen käynnistettäessä ja lämpimänä oireita ei ole, moottori käynnistyy, käy ja vetää hyvin.  

Onko kenelläkään mitään ajatuksia mistä voisi olla kyse? Liittyisiköhän jotenkin 307:n polttoainejärjestelmään?

Meillä on perheessä kokemusta tästä EW10-koneesta kolmen 406:n verran (joista 2 automaattivaihteisia kuten tämä 307), eikä yhdessäkään ollut ikinä minkäänlaisa käyntiongelmia. Ja taisi vuoden 2005 C5 citikassakin vielä olla tämä sama kone? Ei siinäkään ollut näitä murheita, muunlaisia vikoja kyllä...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #1 : 23.02.2010, 11:19:56 »
Tuleeko monitoiminäytölle mitään virheilmoitusta, palaako vikavalo ?
Peugeot 3008 hybrid

arit

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #2 : 23.02.2010, 11:36:37 »
Ei tule mitään ilmoituksia, eikä vikavalokaan pala.

Vika siis tällä lyhyellä kokemuksella tuntuu ilmenevän tasan kerran vuorokaudessa, aamuisin ekan käynnistyksen yhteydessä. Muuten pelaa loistavasti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #3 : 23.02.2010, 11:38:42 »
Kokeilisin aluksi uudella moot. ohj. yksikön ohjelmalla. Merkkihuoltoon.
Peugeot 3008 hybrid

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #4 : 23.02.2010, 12:42:52 »
Itselläni kävi kerran samanlainen ilmio 406 kanssa, jossa siis sama moottori, mutta tilavuus on 1,8.

Auto oli seissyt viileässä tallissa viikon, kun löin tulille kävi kolmella pytyllä, koko kori vatkasi ja värisi voimakkaasti, pakoputkesta tuli hirveästi savua ja bensiini haisi uskomattoman voimakkaasti.

Avasin tulpat tarkistusmielessä ja kasasin, oli vika poissa, tämä saattoi olla vain hetkellinen häiriö, tosin ei auttanu vaikka käynnisti uudelleen.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

arit

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #5 : 23.02.2010, 12:58:05 »
Niin, varmaan tuo ohjaimen päivitys olisi hyvä alku, täytyy katsoa suostuuko liike sen tekemään. Itse en haluaisi hommaa maksaa kun auto kuitenkin myytiin minulle tämä vika korjattuna, ja muutenkin siinä on joku 12kk käyttöturvatakuu joka onneksi kattaa tämäntyyppiset jutut.

Itse epäilin ihan ensimmäiseksi akkua, koska ekalla kerralla starttikin vaikutti laiskalta. Sen liike vaihtoikin mukisematta ennen luovutusta todettuaan ettei se enää ole parhaassa vedossa.

Seuraavana epäilyslistalla on tulpat, mutta auto on juuri huollettu, ja huolto-ohjelman mukaan tulpat olisivat olleet vaihtolistalla. Pyysinkin jo liikkeeltä listaa tehdyistä huoltotöistä mutta ei ole vielä näkynyt. Ainakin ilmansuodatin oli vaihdettu, mutta toisaalta raitisilmasuodatin oli aivan tukossa... Pitäisi varmaan katsoa itse ne tulpat, mutta eipä ole tarvetta moiseen hommaan ennen ollut, joten ensimmäiseksi pitää keksiä miten niihin pääsee käsiksi.

3072.03D

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #6 : 23.02.2010, 13:18:42 »
Hydraulinen ventiilinsäätö ei pelitä, koska öljy on tahmeaa.

PL

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #7 : 23.02.2010, 13:24:35 »
Voisi hyvinkin olla puolayksikössä vikaa. Itsellä oli juurikin vastaavaa käytöstä kylmällä koneella yli 10C pakkasilla XU10J4R -koneessa ja viaksi paljastui puolakannen halkeillut ja kutistunut epoksivalu. Löi mahdollisesti läpi halkeamakohdasta ja raoista pääsi kosteutta kytkentään. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42390.0

Haulla löytyy myös muita tapauksia, joissa kolmella käymisen syynä on ollut viallinen puolakansi. En tosin ole varma, antavatko EW-moottorit näissä tapauksissa Antipollution Faulttia tai muuta virheilmoitusta.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2010, 13:29:05 kirjoittanut PL »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #8 : 23.02.2010, 14:34:05 »
Puola vikoja on ollut näissä ew koneissa. Hetkellisiä sytytyskatkoksia.
Peugeot 3008 hybrid

arit

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #9 : 23.02.2010, 15:26:52 »
Kiitos vinkeistä.

Epäilen ettei tuo venttiilinostaja kuitenkaan ole syy, autoon on juuri vaihdettu öljyt eikä nykyaikaiset sopat muutenkaan enää ole kylmänäkään kovin tehmeita. Sen sijaan tuo puolajuttu voisi olla hyvinkin järkeenkäypä: Päivän aikana se ei ehkä ehdi jäähtyä ihan niin perusteellisesti kuin yön aikana. Myös lyhyt oireiluaika puhuisi kenties tuon tyyppisen ongelman puolesta. Ja voihan olla ettei kone varsinaisesti käykään kolmella, vaan sytytys pätkii niin vähän ja satunnaisesti eri sylintereissä ettei varsinainen vikatila mene päälle eikä ilmoitustakaan sitten tule.

Mutta kertokaapa miksi vasta tämä 4. EW-kone temppuilee? Noilla edellisilläkin tuli sentään yhteensä yli 250tkm ajettua eikä niissä puolat, tulpat, öljyt tai mitkään muutkaan moottorin osat kertaakaan aiheuttaneet harmaita hiuksia :D

pezi

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #10 : 23.02.2010, 18:34:39 »
Itse en kyllä turhia tätä miettisi vaan palauttaisin auton kauppaan. Jos eivät saa sitä kuntoon, niin kaupan voi perua koska olivat sen kerran myyneet niin että oli jo muka korjattu. Ja kun kerran siinä takuu on kaupan puolelta luvattu niin sinne vaan.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #11 : 23.02.2010, 22:03:02 »
Vika voi olla myös jonkin sytytystulpan johdin, joka lyö läpi esim kanteen.
Teeppä huomenna aamulla seuraavasti: Avaa konepelti, sammuta valot tallista ja katso näkyykö tulpanjohtimien... Jaaa... Olikos tää muuten Direct Ignition mylly? Eipä taida tulpanjohtoja tällöin olla? Kuvaus viittaa kyllä kovasti sytkäpuolelle. Yksi syy ettei vikakoodia tule, voi olla se että Lamda-anturien lämmityksen ollessa päällä käynnistyksen jälkeen ei arvoja noteerata.(yleensä) Jos kiukutteleva komponentti alkaa toimimaan tuon lämmitysjakson sisällä (vaihtelee merkeittäin 45-120sek), niin vika livahtaa kuin koira veräjästä. :-\ Vilkaise vielä kuitenkin itse niiden tulppien kunto, ja katso että tulppien kärkivälit on oikein. Ei olisi eka kerta kun juuri huolletun auton pääsee korjaamaan sillä että taivuttaa lattialle pudonneen tulpan kärkivälin 0.2mm:stä oikeaksi.  :P

3072.03D

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #12 : 24.02.2010, 10:35:03 »
Kiitos vinkeistä.

Epäilen ettei tuo venttiilinostaja kuitenkaan ole syy, autoon on juuri vaihdettu öljyt eikä nykyaikaiset sopat muutenkaan enää ole kylmänäkään kovin tehmeita. Sen sijaan tuo puolajuttu voisi olla hyvinkin järkeenkäypä: Päivän aikana se ei ehkä ehdi jäähtyä ihan niin perusteellisesti kuin yön aikana. Myös lyhyt oireiluaika puhuisi kenties tuon tyyppisen ongelman puolesta. Ja voihan olla ettei kone varsinaisesti käykään kolmella, vaan sytytys pätkii niin vähän ja satunnaisesti eri sylintereissä ettei varsinainen vikatila mene päälle eikä ilmoitustakaan sitten tule.

Mutta kertokaapa miksi vasta tämä 4. EW-kone temppuilee? Noilla edellisilläkin tuli sentään yhteensä yli 250tkm ajettua eikä niissä puolat, tulpat, öljyt tai mitkään muutkaan moottorin osat kertaakaan aiheuttaneet harmaita hiuksia :D

Okei, niin oli mullakin, mutta vaihtoon menivät nostajat tms. Saavat varmaan kipeetä ja ei pidemmän päälle enää uusi öljykään auta.

arit

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #13 : 24.02.2010, 16:15:02 »
Höh. Tänään ei mitään oireita ja olosuhteet lähes täsmälleen samat kuin eilen, lämpötilakin samaa luokkaa, tai ehkä pari astetta vähemmän pakkasta. Lämmitin tosin ehti olla ½ tuntia pidempään päällä.

Onneksi tämä vikakorjaus oli kaupanteon ehtona, niin ehkä liikkeelläkin on intoa selvittää asiaa. En nyt sitten edes uteliaisuudesta ala itse tutkia mitään, vaan vien auton takaisin liikkeeseen korjattavaksi.

Kaivelin vähän tuota puolajuttua ja autossa on ilmeisesti 4 puolaa. Voisi siis hyvinkin olla mahdollista että yhdessä niistä on pieni toimintahäiriö, joka ilmenee vain kun on tarpeeksi kylmä (ts. auto seissyt yön yli pakkasessa). Eipä tuota venttiilijuttuakaan voi kokonaan ohittaa, vaikka se vähän oudolta tuntuukin. Usein vikojen syyt ovat aivan uskomattomia ::)

Pienenä ongelmana tässä on kelien lämpiäminen, voi olla että oireet katoaa ja palaa vasta ensi talvena...onneksi takuun pituus on 12kk. Mikä ei tietenkään sekään lohduta jos vikaa ei silloinkaan löydetä.

arit

  • Vieras
Vs: 307 - Käy huonosti kylmäkäynnistyksen jälkeen
« Vastaus #14 : 05.03.2010, 13:09:18 »
No niin, eilen lopultakin sain vietyä auton takaisin liikkeeseen korjattavaksi. Vapaata aikaa ei kovin helposti tuntunut löytyvän ja kun lopulta vähän aloin hermostua - auto kun piti olla korjattu luovutettaessa ja nyt on siitä ja reklamaatiostakin kulunut melkein 2 viikkoa - niin sitten aikaa yllättäen löytyikin melkein heti. eli nyt näyttää vähän paremmalta kuin alkuviikosta.

Oireet on tietenkin kadonneet tällä viikolla kun kelit on on olleet nollan vaiheilla. Toivottavasti vika kuitenkin löytyy. Liikkeessä arveltiinkin että voi olla että täytyy viedä merkkiliikkeeseen jos liikkeen omat testerit ei löydä mitään. Ensi viikolle kuulemma menee joka tapauksessa, ja sain sijaisautoksi oman entisen 206:n. Mielenkiintoista nähdä selviääkö ongelman lähde ja kuinka kauan auto lopulta huollossa viipyy. Vähän jännittää kun korjauksen onnistumista ei voi verifioida ellei kelit taas kylmene uudelleen.