No niin, vuosien jälkeen uusi päivitys tähän ketjuun. Auto sama kuin edellä. Ilmastointi ei talven jälkeen enää puhalla kylmää kuin ehkä hieman ajon alussa. Muutenkin teho on alentunut vuosien varrella. Aineet täytetty vajaa vuosi sitten, koska ilmastointi piti ääntä, mutta toimi, silloin vajausta noin 30 %. Nyt konehuoneen puolelta tuleva putki on kylmä ja automaattisen ilmastoinnin puhallus tuntuisi toimivan ok lämpötilan mukaan.
Arvelin, että vika voisi olla viallisessa kompressorin magneettiventtiilissä. Vaihto vaikuttaa helpolta ja niinpä tilasin uuden saksalaiselta MW Live Kfz-Teile GmbH:lta (
www.ttk-ac.de), jolta näytti löytyvän autoni Denson kompressoriin 6SEL 16C sopiva magneettikytkin edullisesti. Jälkikäteen huomasin, että tuosta kauppiaasta löytyy netistä kielteisiä mainintoja.
Tilauksen jälkeen firmasta tuli pyyntö lähettää autoni vin-koodi, jonka jälkeen ilmoittivat, että tilaamani osa ei sovi autooni ja kysyivät, saavatko lähettää oikean. Vastasin enempää ajattelematta kyllä, ja niinpä minulle on tulossa magneettikytkin malliin 5SEL 12C.
Intin vielä vastaan ja lähetin kuvan kompressorin tyyppitarrasta, mutta he vakuuttivat, että osa sopii autooni. Osa on tulossa alkuviikosta. Asiakas on ilmeisesti väärässä todisteista huolimatta.
Kysymys onkin, sopiiko tuo magneettikytkin autooni. Mekaanisesti ei ole ongelmia, sillä ulkoiset mitat ovat samat kuin 6SEL 16C:ssä, mutta onko muussa tekniikassa eroa? Mallia 5SEL 12C käytetään lähinnä dieseleissä, joten onko sähköisessä puolessa eroa esimerkiksi pienemmän moottorin kierrosluvun takia?