Tuossa, kun lataus alkoi hiipumaan jo 12.5V lukemaan, niin piti toimia.
Tilasin lopulta saksan ebaysta samanlaisen Valeon 150A laturin mallia FG15T072 mikä 1.6 THP 156 koneessa on. Hintaa tuli rahteineen 195e ja rahti toi kotiovelle 2 päivässä. Posti voisi vähän ottaa mallia. Halvemmallakin olisi saanut eri merkkisiä, mutta olisi pitänyt lähettää vanha saksaan paluuna saadakseen joskus 4 viikon viiveellä 50e panttiraha takaisin. Aika säätämistä ja rahti saksaan varmasti jo kallis. Siispä tilasin sellaisen, ettei tarvitse vanhaa lähettää tilalle.
Vaihtamiseen meni noin 2 tuntia, kun se oli kotipihassa vaihdettu autoon. Ajoin auton pukeille ja alakautta vaihto siten, että laturin alla olevaa ilmastoinnin kompuraa siirrettiin letkujen varassa pois tieltä.
Hyvin onnistui näiden kahden about saman koneen omaavan minin videoiden avulla löytämään miten on kiinni mikäkin pultti ja johto. Pösössä vaan enemmän tilaa touhuta, mitä noissa Mineissä.
https://youtu.be/lsaErwmIVYUhttps://youtu.be/Rjrrpot0QjINormi hylsysarjojen ym lisäksi piti hakea yksi E10 torx hylsy (2€) laturin pultteja varten. Muutoin pärjäsi hyvällä lenkkisarjalla koot 7, 8, 10, 13 ja 30mm. Tuo suurin laturin hihnan kiristimen löysäämiseen.
Nyt lataa tyhjäkäynnilläkin 14.54V
Vanhaan voisi hakea 2 eurolla motonetista hiilet ja vaihtaa ne ja penkittää sen jossain autosähköliikkeessä. Ehkä siitä saa vielä hyvän varaosan.
Tämän viestin tarkoitus oli puhtaasti kannustaa muita, että laturin vaihto onnistuu aika helposti kotioloissa ensikertalaiseltakin.