Kirjoittaja Aihe: Kytkimen osien voitelu  (Luettu 36118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kytkimen osien voitelu
« : 09.02.2011, 16:42:58 »
Mitä ainetta pitäisi käyttää kytkimen osien voiteluun? Mieluiten vaikka jotain Motonetista löytyvää, jottei tarvitse etsiä kauempaa. Peugeotin korjaamokirjallisuuden suosittelemia tuotteita tuskin löytyy kovin helposti tarvikeliikkeistä ilman tilaamista? Joskus kytkinsarjojen mukanakin tulee pieni tuubi rasvaa.

Tuotteet Molykote BR2 Plus, toinen aine viitteellä G10 ja Molykote Spray G Rapid on mainittu ohjeissa. Listan (suomeksi) mukaan:

Grease for surfaces: viite G12, tuote Molykote BR2+, varaosanumero 9731 89 (6,20 e).
Molykote G. Rapid plus grease (grease to be used when fitting cylinder head bolts): viite G10, tuote Molykote G, varaosanumero 9732 05.

Molykote BR2 Plus:

Lainaus
Molykote BR2 Plus
KIINTEITÄ VOITELUAINEITA SISÄLTÄVÄ MONITOIMIRASVA
Käyttökohteet: korkeasti kuormitetuille metalli/metalli pinnoille, hitaasta-nopeille liikkeille esim. vierintä- ja liukulaakerit, liuku- ja rullaohjaimet, pallonivelet, kiilaura-akselit, kierrekarat.
Ominaisuudet: korkea kuormituksen kestokyky 3600N, pitkäaikainen voitelu, hyvä hapettumisen estokyky, hätävoiteluominaisuus kiinteillä voiteluaineilla ja korkeanpaineen lisäaineistuksella, hyvä vesihuuhtelunestokyky, erittäin hyvä korroosiosuoja 0, hyvä hankauskorroosiosuoja, lämpötila-alue -30…+130°C, lyhytaikaisesti +150°C, tippumispiste +175°C, NLGI 2, DN-arvo 450.000, väri/musta.
Koostumus: mineraaliöljy, saostin/litium saippua, kiinteät voiteluaineet, korkeanpaineen lisäaineistus, korroosionestoaine.

http://www.dowcorning.com/applications/search/products/Details.aspx?prod=01512854&type=PROD&country=FIN
http://www2.dowcorning.com/DataFiles/090007c880002d48.pdf
http://www3.dowcorning.com/DataFiles/090007c880003d47.pdf
http://www3.dowcorning.com/DataFiles/090007b28124b4b3.pdf
http://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit_voiteluaineet/molykote_erikoisvoiteluaineet/rasvat/mineraalioljyrasvat/
http://www.ytm.fi/files/ytm//pdf/YTM_TEOLLISUUSKEMIKAALIT_SUOSITUSHINNASTO_2010.pdf

Peugeotin korjaamokirjallisuudesta löytyy ristiriitaista tietoa voitelukohteista liittyen kytkinakselin uritetun pään voiteluun. Vanhempien ohjeiden mukaan kytkinakselin pään uria ei saisi voidella lainkaan, mutta joissakin uudemmissa ohjeissa puolestaan käsketään voitelemaan. Samaa voitelua suosittaa Haynesin korjausopas. Erityisesti Service Boxin dokumentti B2CM40K1 (Improvement of gear changing on cold starting with all types of manual gearbox) kehottaa voitelemaan, koska muuten mahdolliset hapettumat ja lika kytkinakselin ja kytkinlevyn keskiön välissä saattavat aiheuttaa vaikeuksia vaihteiden vaihtamisessa, erityisesti vaihdettaessa vapaalta 1. vaihteelle kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

Voitelu tulee kuitenkin suorittaa maltillisesti käyttäen siihen soveltuvaa hyvin tarttuvaa rasvaa, jotta se ei pääsisi missään nimessä leviämään kitkapinnoille aiheuttaen seuraavia oireita: ääntä vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen luistamista tai ravistamista. Koko voideltava akseli pitää puhdistaa huolellisesti hapettumista ja liasta teräsharjalla ja voidella hyvin ohuelti. Ylimääräinen rasva poistetaan rätillä urien päältä ja akselin päästä. Lisäksi netistä löytyneiden yleisten ohjeiden mukaan kytkinlevyä voidaan käyttää voitelun jälkeen väliaikaisesti paikallaan, jonka jälkeen ylimääräiset rasvat pyyhitään pois.

Myös kytkinakselilla sijaitseva painelaakerin ohjainholkki ja kytkinhaarukan nokat sekä sen muoviholkkeihin laakeroidut päät pitäisi voidella ohuesti.
« Viimeksi muokattu: 11.02.2011, 02:02:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #1 : 11.02.2011, 01:46:09 »
Peugeotilla ei ainakaan Suomessa ollut em. Molykotea varaosanumerolla 9731 89 toimitettavissa, vaikka kenties tehtaalta olisi saanut tilattua. Kukaan ei siis osaa sanoa, mikä olisi vastaavaa voiteluainetta? Tuli mieleeni, että minulta löytyisi valmiina CRC:n tuotetta Mos2-rasva / Super longterm grease + mos2, josta keskusteltiin jo aiemmin, mutta tässä vielä vertailun helpottamiseksi tuotetiedot:

CRC: http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCI3%20SUPADHGR.PDF
Molykote: http://www2.dowcorning.com/DataFiles/090007c880002d48.pdf
Molykote: http://pms.nebula.fi/kuvasto/ktt/BR2%20Plus-2.pdf

Kummatkin sisältävät mm. mineraaliöljyä, litiumsaippuaa, molybdeenidisulfidia, EP-lisäaineita ja korroosionestoaineita ja muutenkin vaikuttaisivat käyttökohdesuosituksiltaan melko vastaavilta? Joku noita voiteluaineiden ominaisuuksia tarkemmin tunteva voinee antaa tarkemman lausunnon, mutta näin maallikosta tuo CRC:n tuotekin vaikuttaisi sopivalta.

Tänään tosin selviää myös, tuleeko Peugeotin (Valeon) kytkinpaketissakin rasvatuubi mukana.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2012, 14:09:59 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #2 : 12.02.2011, 03:11:43 »
Ei tullut kytkinpaketissa rasvaa mukana. Laitan siis tuota CRC:n Mos2-rasvaa, kunnei vastalauseita(kaan) ole esitetty. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #3 : 11.04.2012, 17:36:49 »
Vajaa kuukausi ja n. 2000 km on nyt ajettu tuolla 306:lla kytkinremontin jälkeen ja ainakaan vielä ei ole ollut ko. CRC:n rasvan soveltuvuudesta tähän käyttökohteeseen valittamista eli kytkin toimii ja pitää hyvin. Mutta eipä näin lyhyellä käyttökokemuksella ongelmia kai pitäisikään ilmetä. Rasvaa laitoin hyvin maltillisesti kuten aiemmassa viestissäni ennalta suunnittelinkin.

Asia kuitenkin kiinnostaa varmasti muitakin, joten olisi hyvä, jos tähän viestiketjuun saisi listattua yleisesti autotarvikeliikkeistä saatavilla olevia rasvoja, jotka sopivat kytkimen osien voiteluun. CRC:n tuotteen sopivuudelle ei kukaan esittänyt ainakaan aiemmin vastalauseita.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #4 : 12.04.2012, 06:21:48 »
Ei sillä suurta merkitystä ole kun siellä ei kuitenkaan vuoden päästä ole tippaakaan rasvaa missään ja silti se kytkin toimii vaikka 10 vuotta ihan kuivanakin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #5 : 12.04.2012, 08:14:30 »
Varmaan tärkeintä siinä rasvassa on se, ettei se lämmettyäänkään pääse kulkeutumaan kitkapinnoille. Tietysti olisi mukavaa, jos se siellä vähän pidempäänkin voitelisi ja suojaisi ruostumiselta ja sen mahdollisesti aiheuttamilta ongelmilta.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nemo

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 614
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #6 : 15.08.2013, 18:27:57 »
Auto: 2009 308 SW 1,6 VTi 120.

Kytkin ilmeisesti kaipaisi voitelua. Kesällä kuuntelin konepelti auki kun poika paineli kytkintä moottori sammutettuna. Ajattelin ensin että olisi työsylinterin muovi/kumi joka ääntelee mutta kyllä ääni tulee syvemmältä..ehkä kytkinhaarukasta vai mikä se on nimeltään? Voiko sitä voidella?

Kytkin poljin tuntuu myös ajoittain menevän pykälittäin sekä poljinta painettaessa että poljinta nostettaessa. Eli kytkintä nostettaessa se ei nouse tasaisesti vaan esim. puolivälissä sentin sitten pysyy paikallaan ja taas nousee puolisenttiä. Ei siis missään nimessä takerru mutta tasainen nostaminen/painaminen on haastavaa ajoittain. Tämä ihmettelin konehuoneen puolella kun itse poljinmekanismi ei vaikuttanut kaipaavan voitelua.
Peugeot 308 ll SW Allure Puretech 130 EAT8 -18
Entiset:
Peugeot 308 II SW Allure Puretech 130 EAT6 -17 Facelift
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Kartaani

  • Vieras
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #7 : 17.10.2015, 20:30:48 »
Vajaa kuukausi ja n. 2000 km on nyt ajettu tuolla 306:lla kytkinremontin jälkeen ja ainakaan vielä ei ole ollut ko. CRC:n rasvan soveltuvuudesta tähän käyttökohteeseen valittamista eli kytkin toimii ja pitää hyvin. Mutta eipä näin lyhyellä käyttökokemuksella ongelmia kai pitäisikään ilmetä. Rasvaa laitoin hyvin maltillisesti kuten aiemmassa viestissäni ennalta suunnittelinkin.

Asia kuitenkin kiinnostaa varmasti muitakin, joten olisi hyvä, jos tähän viestiketjuun saisi listattua yleisesti autotarvikeliikkeistä saatavilla olevia rasvoja, jotka sopivat kytkimen osien voiteluun. CRC:n tuotteen sopivuudelle ei kukaan esittänyt ainakaan aiemmin vastalauseita.

Lueskelin vanhaa keskustelua, mutta vastaan kuitenkin. Osaset ketjulta ainakin on saanut ihan virallista Luk:in rasvaa
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41sQOVhQX9L.jpg

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #8 : 17.10.2015, 21:52:27 »
Hyödyllinen tieto, kiitos.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mmik

  • Vieras
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #9 : 18.10.2015, 05:57:47 »
Itse sipaisin kuparitahnaa. 10 kk aikana ei ole ollut ongelmia. En silti uskalla pelkästään tuon perusteella suositella muille. Onko jotain syitä miksi kuparitahnaa ei pitäisi missään tapauksessa laittaa noihin kohteisiin?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #10 : 18.10.2015, 15:44:33 »
Kuparitahna lienee ei-synteettistä joten se jähmettyy pakkasella enemmän kuin synteettinen vaseliini. Toiseksi kupari on aika kovaa jauhetta jonka kitka on suurempi kuin rasvan. Itselläni on synteettistä NLG-2 paksuista rasvaa jonka ei pitäisi haihtua vuosien kuluessa. Niin ne ainakin väittää, tosin saattaa olla kotiinpäin vetämistä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #11 : 18.10.2015, 18:52:34 »
Mitä varten kuparitahna on tehty?. Kaikki sitä tuntuu käyttävän joka paikassa mutta ikinä se ei ole oikeaa tahnaa mihinkään.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #12 : 18.10.2015, 19:40:46 »
Eivät käytä - eikä käytetä. Jotkut jopa kieltävät kuparirasvan käytön mm. jarruosien voitelussa.

https://www.google.fi/search?q=do+not+use+copper+grease

Esimerkiksi aiheen voitelukohteessa, NLGI2 rasva olkoon mitä vaan (ts. seosaineena kuparipohjaista tai ilman), voi pakkasella aiheuttaa levyn huonon liikkuvuuden kytkinakselilla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #13 : 18.10.2015, 22:40:22 »
Mitä varten kuparitahna on tehty?.

Korrosiopaikkoihin kierteisiin, auttaa avaamaan pultit. Myös kierteisiin jossa alumiinia, esim tulpat, hehkutulpat.

antsu

  • Vieras
Vs: Kytkimen osien voitelu
« Vastaus #14 : 18.10.2015, 23:20:31 »
Benkku unohti, että sarkasmi ei aina onnistu tekstissä, mutta onhan noita syövyttämättömiäkin tahnoja olemassa. Esim.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/CRC-Metallivapaa-keraaminen-tahna