Kirjoittaja Aihe: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)  (Luettu 6513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #15 : 31.08.2014, 00:22:54 »
Juurikin näin, omien merkintöjen tekemisessä on aina riskinsä että ei satu kohdalleen, tehtaan lukitusreiät taas ovat varmasti oikeassa kohdassa ja jako tulee varmasti oikein. Nokkapyörien ruuvit "löysälle" hihnan kiristys ja nokkapyörien lukitusruuvien kiristys niin tulee jako just eikä melkein, edellytyksenä että lukitustapit on paikallaan. Ilman lukitustappeja nokkapyörien pulttien löysäys on turhaa ja saattaa johtaa jaon pieleen menemiseen.

Jep, tämä on oikea tapa.

Ei hirveästi maksa valmistaa tai ostaa sopivat tapit ajoitusremonttia varten. Etenkin kun ottaa huomioon hihnapaketin hinnan. Maalimerkeillä voi tulla kohalleen tai olla tulematta, riippuen mikä on lähtötilanne. Aika usein on valmiiksi jo pieniä alle hampaan olevia ajoitusvirheitä huolimattoman hihnanvaihdon jäljiltä. Sittenhän se jännäksi meneekin jos ei ole lukitustappeja ja hihnan irrottamisen jälkeen nokka pääsee kääntymään.

Nokkapyörät löysättynä hihnan kireys jakautuu tasaisesti, ainakin kun tehdään tehtaan ohjeen mukaisesti 2. tai 3. vaiheessa. Jos on maalimerkit+lukitus jossain, niin kiristyminen tapahtuu vain esim. nokkapyörän ja kampiakselin välissä. Kaiken järjen mukaan kun lukituksen sitten aukaisee, niin jännitys vapautuu ja nokkapyörä siirtyy ja jako on hieman pielessä,.riippuen siitä kuinka paljon jännitystä on.

Edellisessä 406:ssa oli maalimerkeillä vaihdettu hihna, muistaakseni pakonokka oli puoli ajoitustapin halkaisijaa pielessä.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2014, 00:27:20 kirjoittanut PL »

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #16 : 01.09.2014, 17:20:12 »
No oikea tapa voi olla mikä tahansa jos lopputulos on kohdillaan. Laitoin kokemuksen tuomia vinkkejä mitä purkaa ennen kuin on remmillä. Kukin kiristäköön miten parhaaksi näkee.  ;D itse en koskaan nokkien lukituksia irtoita ja kun pyörät eivät ole tapeilla lukittu, niin kuormitus jakaantuu kyllä tasaisesti. Lähinnä lukitsen yläpyörät siten etteivät pääse pyörähtämään, mutta elämisvaraa on. Kuten sanoin niin maalimerkintä on varma silloin kun kyse ehjästä autosta ja merkinnät on huolellisesti tehty eli vanhan ja uuden remmin merkinnät ovat pykälälleen oikein kopioitu. Toki tässäkin on se huolimattomuuden mahdollisuus , mutta vaikka lukitustappeja käyttäisin niin silti varmentaisin merkeillä. Mielipiteitä ja tapoja on monia näissä kotipajoissa, mutta minusta tärkeää on se, että jos taitoa löytyy ja innokkuutta niin voi näitä autoja myös kotona huoltaa. Pösöjä ei korjata, niitä vain huolletaan!!! Sovitaan että lukitustapit on se oikea tapa ja vinkkejä voi jaella eri tavoista...

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #17 : 01.09.2014, 18:01:20 »
Ohessa vielä momentteja liitteenä.



[ylläpito on poistanut liitteen]

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #18 : 01.09.2014, 18:12:51 »
Miten tuossa on yksiköt? Outo ero kun kiristysmomentti nokkapyörille 8 Nm + 90 astetta, vastaavasti kiristimen 2.6 Nm vaikuttaa liian pieneltä. Molemmissa on kuitenkin M8 -kierre. Vaikuttaa, että tuossa on Nm ja daNm sekaisin, esim ohjurirullalle 4.5 daNm kuulostaa oikeammalta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #19 : 01.09.2014, 21:14:17 »
Aika outo yhdistelmä, daNm ja Nm ero on hyvä selvittää.
Meneekö se noin? 11.3 Nm = 1.13daNm = 8.33 lb/ft   ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #20 : 01.09.2014, 23:30:53 »
...kiristysmomentti nokkapyörille 8 Nm + 90 astetta.

Kyseinen momentti on nokkapyörän keskiön nokka-akseliin kiinittävälle pultille. Kehän keskiöön kiinnittävien kiristysmomentti on sen 2.3 Nm. Siihen keskipulttiin ei ole tarvetta hihnanvaihdon yhteydessä koskea.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2014, 23:34:26 kirjoittanut Benkku »

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #21 : 02.09.2014, 18:20:17 »
Ah joo, katsoin väärää numeroa. Silti tuo epäselvyys momenttien suhteen on sama, eli nokkapyörien M8 -pulttien kiristysmomentti pitäisi varmaan olla 23 Nm? Nehän ovat siis kierteeltään M8, vastaavassa kohteessa XU10J4R -moottorissa M6 -pulttien kiristysmomentti on 10 Nm. Ei taida 2.3 Nm:llä tulla juuri mitään esijännitystä M8 -pulttiin.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #22 : 02.09.2014, 19:11:42 »
Eiköhän nuo kaikki momentit ole ilmoitettu yksikössä daNm.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #23 : 02.09.2014, 22:30:21 »
Kyllä, hyvä huomio - momentit ilmoitettu dekanewtoneina. Hiukan riskaabeliä ilmoittaa kiristysarvoja ilman yksiköitä, mutta pulttien normi suositusmomentteihin kun vertaa, niin ovat tosiaankin daNm yksiköitä.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #24 : 04.12.2015, 14:23:45 »
Auto: 2006 607 2,7 V6 HDi (AM6-automaattivaihteisto).

Jakopääremppa tuli nyt vastaan samalla kun auto odottaa tallissa uutta laturin vapaapyörää. Voiko joku varmistaa että sisältääkö gatesin K015624XS paketti molemmat hihnat ja kaiken tarvittavan?  http://m.mister-auto.fi/fi/jakohihnasarja/gates-k015624xs_g307_a033K015624XS.html

Miksi ylläpito poistanut kiristysmomentti liitteen? Voisiko joku ystävällisesti lähettää sen minulle jos löytyy. Myös SB ohje kiinnostaisi vilasta.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #25 : 21.12.2015, 22:19:31 »
Tuossa linkki, josta voi ladata workshop manualin. Citikan versio ja ranskaksi, mutta kattavaa ohjetta useisiin koneisiin. Esim 2.7 hdi, 2,2 ja 1,6 hdi.

 http://service.citroen.com/dtt/CDP/d...II/2008_c5.zip

Vanha kone pimahti, jossa minulla oli englannin kieliset versiot usemmasta koneesta... Aussiefrogs.com sivuilta latasin nekin aikonaan, mutta en löytänyt enää linkkiä.  Tuo ranskan version kuitenkin äsken latasin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #26 : 21.12.2015, 23:40:55 »
Linkki ei toimi, käyttämäsi selain tms. on lyhentänyt sitä. Mutta löytyvät nuo tiedostot muutenkin esim. näiden ohjeiden avulla: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=71018.msg352126#msg352126

Tässä on toimiva linkki ilmeisesti siihen tiedostoon, jota käyttäjä "ritani" tarkoitti: http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/fr_FR/2008_C5_III/2008_c5.zip
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #27 : 22.12.2015, 08:06:18 »
Kiitos vihjeestä. Enpä ole hoksannutkaan citikan tarjoavan materiaalia suoraan, vaikka olisihan se pitänyt tajuta tuosta linkistä. Löytyykö sieltä myös lontoon murteella tehdyt versiot? Momentit näytti olevan ainakin 2,7 kohdalla daNm, eli esim eikö 1 daNm ole 10 Nm eli noin lähes  1 kilo jos joku kiloja käyttää. 9,81 ms2, joten sillä maininta lähes kilo. Noissa momenteissa on aika kovia eroja hihnan kiristimen yms muiden osalta, mutta kyllä yhdessä ohjeessa käytetään samoja arvoja. 2,7 hdi osiossa maininta käytettävästä momentista

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #28 : 22.12.2015, 09:42:39 »
Englanniksi: http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/en_US/index_vehicule.html
Ranskaksi: http://service.citroen.com/dtt/CDP/code/fr_FR/index_vehicule.html

Ranskaksi löytyy tosiaan enemmän materiaalia, esim. C5:een on ranskaksi ohjeita vuoteen 2008, kun taas englanniksi vain vuoteen 2005. PSA käyttää korjaamokirjallisuudessaan yksikköä daNm, joka on siis 10 Nm.

Itsekin olen huomannut, että valmistajan korjaamokirjallisuudessa on välillä ristiriitaista tietoa mm. kiristysmomenteista. Niistä pitää sitten osata valita oikea. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Vossikka

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (DT17)
« Vastaus #29 : 20.09.2020, 08:16:35 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi (DT17).

Niin, esim Kaasujalkalehdessä on ollut "aikoinaan" kiinteitä vaihtohintoja esim. pääkaupunki seudulla ei merkkeihin ja malleihin. Mikäs on tämän Peugeot 607 2,7 hdi:n tilanne, kuka vaihtaa ja mihin hintaan Tampereen ja Turun seutu olis mieluisin, mutta kehä III:kin käy jos homma pelaa.