Kirjoittaja Aihe: 607 - Takajarrut laahaa  (Luettu 5439 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urosleijona

  • Vieras
607 - Takajarrut laahaa
« : 29.05.2016, 11:45:00 »
Auto: 2003 607 2,0 HDi (320 000 km).

Vänkärin puolen takajarru laahaa. On vaihettu liukutapit ja mäntä käytetty auki ja samala tiivisteet siihen mutta vielä jää pääle. Onko kokemuksia/neuvoja kiitos?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #1 : 29.05.2016, 12:33:49 »
Liikkuu vinoon liukupinnoilla, kulunut tai mäntä ei pääse palautumaan. Avaa ilmausruuvi, kun jumissa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #2 : 29.05.2016, 13:04:43 »
Onko liukutapit pois linjasta? Jos toisen tapin vastinpinnassa on ruostetta, voi se vinouttaa tapin ja silloin liu'ut ei toimi. Tämä ongelma on ainakin 406:ssa, en tiedä onko 607:ssa sama rakenne.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #3 : 29.05.2016, 13:44:33 »
Mun muistaakseni 406 ja 607 takajarrut on samanlaiset jos takana on levyjarrut. Aikoinaan mulla 406ssa oli jo varsin pienillä kilsoilla toinen liukutappi jumissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benqqu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 120
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #4 : 29.05.2016, 14:06:35 »
Letkukin kannattaa katsoa,joskus letkun runko pettää ja turpoaa umpeen. Paine menee sylinterille päin muttei pääse takaisin.

micco

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #5 : 29.05.2016, 15:49:13 »
2003 mallisessa samanlainen rakenne kuin 406:ssa. Alempi liukutappi jumissa, tai kumi rikki niin menee jumiin kahden viikon päästä remontista.
Eihän vain käsijarru ole syypää?

urosleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #6 : 30.05.2016, 20:25:51 »
Tänään sen verran sain tutkittua,että liuku tapit liukuu hyvin.Mutta mäntä ei mene sisäle ko tiettyyn pisteeseen asti.Oisko se letkuissa jotaki vikkaa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #7 : 30.05.2016, 20:37:17 »
Meneekö loppuun asti jos avaa ilmaruuvin?

urosleijona

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #8 : 30.05.2016, 20:47:55 »
Ei menny.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #9 : 30.05.2016, 20:54:22 »
Jokuhan siellä nyt tökkii. Satula purkuun uudestaan.

micco

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #10 : 30.05.2016, 22:37:30 »
Laita satula vaikka sitruunahappoon vuorokaudeksi. Männänrenkaan uran puhdistus huolella.

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #11 : 01.06.2016, 14:29:26 »
Omassa ainoastaan oikea käsijarru lyö lukkoon. Käyttöjarrun kunnosta ei tietoa. Onko näissä jokin säätö levyn reiän läpi mensselillä, kuten jossakin kuvassa muistaakseni oli?  Paras tietysti näillä ilmoilla on purkaa koko systeemi, että oppisi ehkä jotain. Ne pienet kengät pitää ainakin tsekata.

ATS

  • Vieras
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #12 : 01.06.2016, 15:16:14 »
On , ihan lattapää meisseli joka menee rummussa olevaan reikään ja fikkarilla katsot missä se hammaspyörä on joka säätää niiden kenkien etäisyyttä. Eripaikoissa riippuen puolesta . oliskohan ollu klo 10 ja 2.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2016, 15:52:53 kirjoittanut ATS »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #13 : 27.04.2020, 11:21:28 »
Auto: 2005 607 2,2.

Auto 2005 facelift eli käsijarru yhdistetty levyjarrumekanismiin. Tuossa on takajarrut laahanneet ajoittain jo pidemmän aikaa ja ajoittain myös etujarrut, vaikka herkistelen niitä joka renkaanvaihdossa. Takajarrussa tuota en ole jaksanut joka vuosi tehdä, kun se vaatii satulan irrotuksen ja mäntien pyörittelyä samalla puristaen. 605:ssa ei tuollaista ongelmaa ole ollut vuosikymmeneen ja silloinkin riitti herkistely.

Tänä vuonna tein tuon takajarrunkin herkistelyn, mutta silti toinen takajarru laahaa. Ei kovin pahasti, mutta sen verran, että levy on kuuma ajon jälkeen. Vaikea huomata ajossa tai kulutusmittarissa, toisin kuin pahempi laahaaminen. Palat eivät ole juuri kuluneet, mutta pidempiaikaisesta kulutuslukemasta huomaa kyllä ~1 l/100 km ylimääräistä.

Mitä tuolle kannattaa tehdä? Herkistellä lisää, purkaa ja laittaa korjaussarja vai vaihtaa koko jarrusylinteri? Onhan nuo sylinterit nihkeästi liikkuvia. Saa vääntää kovaa, että pyörivät boxtongeilla. Menee 10 minuuttia saada sisään ruuvipuristimella ja boxtongeilla, kun on painanut polkimella sen verran ulos kuin uskaltaa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #14 : 27.04.2020, 12:21:52 »
Ehjän ja hyvin toimivan takajarrumännän saa pyöritettyä ja puristettua sisään kärkipihdeillä helposti. Omassa faceliftissä oli sama homma, että takajarru laahaili herkistelyistä huolimatta. Lopulta vaihdoin koko satulan uuteen, kun mäntää ei enää tuumannut saada sisään ollenkaan. Laahaamiset loppui siihen. Tietysti liukutapitkin kannattaa olla aina liikkuvat, ettei sieltä tuu kanitusta. Uusi satula oli jotain 120€ muistaakseni.