Auto: 2005 607 2,2.
Auto 2005 facelift eli käsijarru yhdistetty levyjarrumekanismiin. Tuossa on takajarrut laahanneet ajoittain jo pidemmän aikaa ja ajoittain myös etujarrut, vaikka herkistelen niitä joka renkaanvaihdossa. Takajarrussa tuota en ole jaksanut joka vuosi tehdä, kun se vaatii satulan irrotuksen ja mäntien pyörittelyä samalla puristaen. 605:ssa ei tuollaista ongelmaa ole ollut vuosikymmeneen ja silloinkin riitti herkistely.
Tänä vuonna tein tuon takajarrunkin herkistelyn, mutta silti toinen takajarru laahaa. Ei kovin pahasti, mutta sen verran, että levy on kuuma ajon jälkeen. Vaikea huomata ajossa tai kulutusmittarissa, toisin kuin pahempi laahaaminen. Palat eivät ole juuri kuluneet, mutta pidempiaikaisesta kulutuslukemasta huomaa kyllä ~1 l/100 km ylimääräistä.
Mitä tuolle kannattaa tehdä? Herkistellä lisää, purkaa ja laittaa korjaussarja vai vaihtaa koko jarrusylinteri? Onhan nuo sylinterit nihkeästi liikkuvia. Saa vääntää kovaa, että pyörivät boxtongeilla. Menee 10 minuuttia saada sisään ruuvipuristimella ja boxtongeilla, kun on painanut polkimella sen verran ulos kuin uskaltaa.