Kirjoittaja Aihe: 407 - Sulanut ajovalopolttimon kanta (virheilmoitus "Dipped beam light failure")  (Luettu 13240 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lion-o

  • Vieras
Auto: 2005 407 (porrasperä).

Ajotietokone heitti herjaa etupolttimosta, joka todellakin oli pimeänä. Kun polttimo piti vaihtaa selvisi, että polttimon kanta oli sulanut vanhan polttimon ympärille. Voimaa käyttämällä vanha polttimo irtosi, mutta uusi polttimo ei edelleenkään toiminut. Eli polttimon kanta on hajalla. Onko tämä yleinenkin vika?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ei liene mikään ihan tyypillinen vika. Kerran aiemmin olen vastaavan sulaneen kannan tavannut uudehkossa Hyundai Getz:ssä ja vanhassa Fiat Ducatossa. Joku osannee selittää tarkemmin, mistä syystä kanta voi sulaa.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2010, 15:36:13 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

josiban

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Minulla 2004 HDI 110 114tkm ja noin 1,5 kuukautta sitten kanta suli polttimoon kiinni, mutta mitään virheilmoitusta ei tullut. Valo ei vaan toiminut ja luulin, että polttimo oli palanut. Vein auton paikalliseen auto-sähköön kun kanta oli niin tiukasti tinannut itsensä kiinni, että en viitsinyt omilla huonoilla pihdeillä hajoittaa osia. Liikkeessä saivat polttimon vaihdettua ja valo tuli kuntoon. Yleisesti ottaen tässä minun mallissa on ollut melkein kaikki tälläkin palstalla aiheena olleet viat/ominaisuudet. Joku toinen olisi varmaan jo kyllästynyt ja vaihtanut autoa.  :-\

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
H1 korjausliittimen saa tarvikeliikkeestä tai merkkihuollosta varaosanumerolla 949001.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Jos polttimon kanta normi tehoisella (55 W) polttimolla sulaa, niin kyllä mielestäni kyseessä on takuu-asia.

Kantamateriaali kenties valittu väärin eli materiaalin sulamispiste liian matala termiseen rasitukseen nähden.

Raikka

  • Vieras
Kannattaa katsoa, että liitin tulee kunnolla polttimon kantaan, eikä niin, että liittimen leuat on vain siinä huulilla. Ittellä oli näin ja oli räpsiny lampun kantaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Lampun lämpö itsessään tuskin kuumentaa kantaa noin paljoa, joten lämpö lienee syntynyt liittimen ja lampun kannan välisen sähköisen vastuksen takia. Teho P lasketaan jännitteen (U) ja virran (I) tulona, eli P = U*I. Siis jos liittimen yli syntyy jännite U aiheutuu siitä lämmittävä teho P (wattia). Jännite taas syntyy vastuksesta (R) sen läpi kulkevan virran vaikutuksesta, eli U = R*I.

Tuosta, kun sijoitetaan jälkimmäinen lauseke ensimmäiseen, voidaan johtaa lauseke P = R*I*I. Normaalisti 60W lampulla ja 14V jännitteellä virta on I= P/U = 60W/14V = 4,3A, mutta liittimessä oleva vastus tietty pienentää tuota virtaa. Jos kuitenkin arvataan virraksi 4A, saadaan esimerkiksi puolen ohmiin vastuksella tehoksi P = 0,5ohm*4A*4A = 8W. En osaa sanoa olisiko tuo liittimen kosketuspinnassa suuri teho, mutta jos vastus olisi 2 ohmia, tulee tehoksi jo 32W.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Benkku

  • Vieras
Puolenkin ohmin (ts. 0.5 ohmin) vastus kantaliittimen ylitse taitaa olla reilusti yläkanttiin.

IceLi

  • Vieras
Auto: 2005 407 1,6 HDi Confort.

"Dipped beam light failure" minullakin autossani. Alkuperäinen varaosa n. 10 e tai sitten kaapelit poikki ja abiko-liittimellä yhteen, niin hinta taitaa jäädä 20 senttiin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Puolenkin ohmin (ts. 0.5 ohmin) vastus kantaliittimen ylitse taitaa olla reilusti yläkanttiin.

Tarkoitat ilmeisesti normaalitapausta. Jos liittimessä tehohäviö kuitenkin nousee niin suureksi että se alkaa normaalisti poikkeavasti kuumentua, lienee vastusta normaalia enemmän (mömmöä välissä tai liian "kevyt" kontakti). Lisäksi, jos tuossa välissä syntyy kipinöintiä, kasvaa vastus nopeasti lisää, kipinöinnin synnyttämän karstan tms. takia.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

digitalpotato

  • Vieras
Itselläni sama vika. Autona 207 110 HDi.

Mielestäni tälläinen pitäisi mennä takuuseen, vaikka onkin tarvikepolttimo (Phillips BlueVision), mutta tehoiltaan oikea.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Jos liitin kuumenee, niin johtimen/liittimen kosketuspinta on liian pieni kuumenevassa kohdassa. Esim. liitin ei ole tarpeeksi syvällä vastakappaleessaan tai johdin puristettu huonosti liittimeen. Voihan kyseessä olla suunnitteluvirhekin (alimitoitetut liittimet), mutta tuskinpa näin on. Siihenhän se sulakekin perustuu, ohennettu kohta sulakkeessa kuumenee ja palaa poikki kun virta kasvaa liian suureksi.

Benkku

  • Vieras
Tuli itsellä vastaan sama ongelma. Ajotietokone tosin hälytti vain sammuneesta polttimosta.

En saa vanhaa polttimoa edes irti kannasta. Pitää vielä pihdeillä kokeilla.

Älä otakaan, ennen kuin olet katsonut oliko polttimo kunnolla liittimessä (siis pinnit fyysisesti liitin vastakkeissa), eikä vain ns. huulilla. Pinnit pääsevät elämään (ts. painuvat hieman 'karkuun) kantaliittimen muovi-osassa, joten on mahdollista että kontakti jää puutteelliseksi, ellei asiaan polttimoa vaihdettaessa kiinnitä erityistä huomiota.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vähän huono kontakti kuumentaa aika rajusti, kun takana on 55W lamppu. Vanhanaikaiset autosulakkeet (ja releetkin) kuumenivat aika usein, kun kosketuspinta oli hieman hapettunut. Asiaan auttoi paineen lisääminen pidikettä taivuttamalla ja sulakkeen pyörittely. Abikotyyppisen liitimen pitäisi kyllä ongelmitta kestää tuo lampun tehom, sillä niitä käytetään kymmenien amppeerienkin virroilla. Hiukan auennut tai hapettunut voi nähtävästi kuumentuakin liikaa 4 A virrallakin.

Tuo lampun kanta on yleensä aika ahtaassa tilassa muovikuoren alla, joten kovin tehokasta ei ole jäähtyminen eli pienikin hukkateho kuumentaa liikaa. Lampun kantahan on jo valmiiksikin varsin kuuma hehkulangan aiheuttamasta kuumuudesta, mutta sillä puolella on paljon isompi ilmatila ja hyvin lämpöä johtava lasi ulos.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

konari

  • Vieras
Sain nitkutettua sulaneen muovin seasta vanhan polttimon pois. Ruiskutin vähän CRC:tä ja kokeilin uudella polttimolla. Ei eloa. Taitaa olla kosketuspinnat sen verran hapartuneet ja sulaneet, että pitää uusia liitäntä.

Nyt vasta alkoi ajotietokonekin hälyttelemään Dipped beam light failure -ilmoa.

11e maksoi uusi kanta piuhanpätkineen Peugeotin tiskillä. AD-varaosamyymälästä ei löytynyt kyseistä osaa. Helppo vaihtaa ja nyt taas futaa.
Varmistin kiinnityksen tällä kertaa kunnolla.