Kirjoittaja Aihe: 407 - Automaattivaihteiston talviajo-ohjelman käyttö kuorman kanssa (HDi)  (Luettu 1373 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

abel

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi (6-vaihteinen automaattivaihteisto, käyttöönotto 12/2005).

Saako tätä nappulaa käyttää raskaan kuorman kanssa, vai vaikuttaako mihinkään? PItäisi vene nostaa liuskalta ja ajella noin 20 km..

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Minulla ei ole varsinaisesti tietoa tarjota. Kokemuksia kyllä siltä osin että minulla on 308SW:ssä tuo sama vaihteisto enkä ole tähän mennessä tarvinnut talviajo nappulaa.

Luulisi kyllä että auton käyttöohjekirjassa kiellettäisiin jollei ole sallittua käyttää kuorman kanssa. En tiedä tekeekö muuta kuin lähtee liikkeelle kakkosvaihteella. Ehkä myös vaihtaa suurempaa aikaisemmin.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

antsu

  • Vieras
Eikös lähtö tapahdu talvimoodissa jollakin isommalla vaihteella, jota en osaa pitää järkevänä luiskalla, jossa ykkönenkin on liian pitkä.

Luistoa talvimoodissa tapahtuu pidempään ja öljyn lämpenemistä. Epäilen jopa, että mikäli paatissa on jonkun verran massaa, ei yhdistelmä lähde edes liikkeelle luiskalta muilla kuin ykkösvaihteella. Jos luiska on jäässä, kannattaa heti hommata hinausapua tai vinssi paikalle ;)

Mulla ei ole talvimoodia ollut muissa autoissa kuin 406, enkä siinäkään sitä koskaan käyttänyt. Maltillisella kaasun käytöllä päästään ykkösellä ihan hyvin liikkeelle.

SEL

  • Vieras
En tunne kyseisen laatikon toimintaa mutta AL-4 laatikossa liikkeelle lähdetään aina ykkösellä valinnoista riippumatta sillä ykkönen on mekaaninen ja muut vaihteet kytketään sähköisesti ja ovat hydrauliikan takana. Tämä tuli tutuksi kun kyseinen "ykkösen panta" katkesi,  liikkeellelähtö oli työläs (senverran panta toimi että tasaiselta lähti mutta tosi hitaasti) mutta kun loota sai kakkosen pesään toimi kaikki aivan normaalisti. Tuolloin tuli kokeiltua kaikki moodit eikä niissä ollut eroa liikkeellelähdössä. Talvimoodi muuttaa laatikon vaihtamisen joukeammaksi ja todella liukkaalla seitä kannattaa käyttää, vaihtaa maltillisemmin jos luistonesto puuttuu peliin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Tollanen 6 pykäläinen lähtee talvimoodissa 2-vaihteella ykkösen sijaan, vähentää sutimista aika paljon kun käyttää talvimoodia. Normimoodissa ykköstä käytetään vain kun auto on paikallaan tai liikkuu todella hiljaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.