Kirjoittaja Aihe: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)  (Luettu 6701 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« : 05.08.2016, 11:25:10 »
Auto: 1995 605 3,0 V6 (ZPJ, 12-ventt.).

Missä mahtaa olla vika kun auto käy kokoajan liian rikkaalla? Auto on seissyt pari vuotta ja nyt vaihdoin siihen vaihtomoottorin, eli muuttujia on paljon. Eniten ihmetyttää kun pp2000 näyttää lambda-arvoksi 465mV riippumatta onko lambdan johto paikoillaan vai ei, tämä siis moottori sammuksissa. Ja moottorin käydessä en ihan heti voi testata kun starttimoottorin planeettapyörästö hajosi startatessa kun moottori potkaisi takaisin, uskon tämänkin johtuvan liian rikkaasta seoksesta? Kylmänä moottori käynnistyy välillä hienosti, mutta lämpöisenä tosiaan alkaa ongelmat ja lämpimänä startatessa pakoputkesta tulee musta savu niinkuin dieseliä käynnistäisi. Lambdavialta vaikuttaisi, mutta lambda on uusi bosch, olisiko vika kuitenkin siinä vai mahdollisesti johtosarjassa tai sitten jossain ihan muualla..?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

antsu

  • Vieras
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #1 : 05.08.2016, 12:36:41 »
Jos kylmänä on ok ja lämpimänä rikas, tulee mieleen, että on "ryyppy päällä". Rikastaa siis seosta ja minä selvittäisin lämpötila-anturin toiminnan ensimmäiseksi. Olikos se niin, että anturi on PTC-vastus, jolloin vastus on kylmänä pieni. Esim. oikosulku johdossa saa ECU:n luulemaan, että on pakkasta. Vastaavasti NTC:n tapauksessa katkos aiheuttaa saman.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #2 : 05.08.2016, 14:30:08 »
Unohtui tosiaan mainita että kaikki lämpötila-anturit on mitattu ja ne toimii ok, myös pp2000 näytti jonkinaikaa jäähtyneen koneen lämpötilaksi 69C joten sekin tukee tätä aiempaa mittausta. Myös imuilman lämpöanturi näyttää oikein.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

antsu

  • Vieras
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #3 : 05.08.2016, 15:52:17 »
En tunne asiaa, mutta joku varmaan osaa sanoa, että voiko lambda vaikuttaa niin paljon seokseen, että kone alkaa savuamaan. Olen aina käsittänyt, että sen toimintaikkuna on melko kapea.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #4 : 05.08.2016, 16:37:52 »
Samaa tässä olen itsekin pohtinut, toki sitten kun auton saa käyntiin se käy kyllä savuamatta mutta raskaan oloisesti. Toisinaan kun lämpöisen auton pakokaasua nuuhkaisee niin ei haise juuri miltään, aivan kuten kat-autossa kuuluukin, mutta välillä taas vahvasti haisee polttoaineelta ja tällöin auto myös "röpöttää". Toisinaan vastaa kaasuun hienosti, välillä taas pahasti "röpöttäen" ja silloin saattaa pöllähdys tulla putkesta kaasutettaessa. Pelkona myös se ettei vain ole ecu ottanut siipeensä tuossa parin vuoden seisomisen aikana, auto on ollut kylmässä tallissa sen ajan ja osan ajasta ecuata johdot irti, akku ei ole ollut paikoillaan.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ATS

  • Vieras
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #5 : 05.08.2016, 16:52:29 »
No samaahan tekee pösön "vanhemmissa" neloskoneisissakin jos vuotaa se pakosarjan ja downpipen liitos. Kyllä menee seokset ihan kuralle niinkin eli lambda sen aihuettaa.  Mitenkähän toimii sen lambdan lämmityspuoli?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #6 : 05.08.2016, 17:50:43 »
Hmm, täytyypä vielä tarkistaa, downpipen liitoksessa kyllä on uusi rautalangasta punottu tiiviste mutta mitään pakoputkikittiä en siihen kyllä laittanut kun ajattelin että se on kuitenkin joustoliitos. Onko tuo kuitenkin ihan normaalia että moottori sammuksissa pp2000 näyttää tuon 465mV riippumatta onko lambdan johto kiinni vai irrotettu? Tarkalleen ottaen arvo heittelee välillä 450mV-465mV. Pitää vielä tarkistaa tuo lambdan lämmitys, mutta muistelisin mitanneeni senkin että virta tulee liittimelle ja liittimestä mitattuna lambdan vastukselta sai käypäsen ohmi-arvon, mutta tarkistan vielä tämänkin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

ATS

  • Vieras
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #7 : 05.08.2016, 18:03:35 »
Se uusi liitos rautalanka syherö ei ole vielä tiivis ennenkuin jonkinverran ajelee kuumaksi tuon niin asettuu paikoilleen kun on takana jokunen kymmen kilometriä , pelkkä paikallaan käynti ei sitä liitosta vielä tiiviiksi tee vaan se liike mikä ajossa siihen liitokseen tulee kun heiluu hiukan se koko liitossysteemi. Ja mitään kittiä sinne ei saa laittaa kun on "elävä" liitos.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #8 : 05.08.2016, 18:07:02 »
Ok, tämäpä mukava tietää, toki nyt auto on poistettuna liikennekäytöstä ja odottaa että saan helmat korjattua niin täytyy tuota sitten vielä hetki jännittää. Kävin tosiaan nyt mittaamassa vielä lambdan ja vastus oli 2,3ohm eli kai ihan ok, lambdan liittimeltä mitattuna maa tulee ok, mutta plussaa ei tule. Kuuluisiko virran tulla lambdan liittimelle heti kun kytkee sytytysvirran avaimesta vai tuleeko virta vasta moottorin käynnistyttyä?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #9 : 05.08.2016, 20:28:21 »
Eikö se ole niin, että lambda-anturia ei käytetä startatessa, eikä täydellä kaasulla muutenkaan? Tämä siltä varalta, että se auttaisi vianhaussa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #10 : 05.08.2016, 20:54:09 »
Näin minäkin olen ymmärtänyt. Btw. Kävin mittaamassa oletetun lambdan lämmityksen sulakkeen (nro. 11, 15A) ja se oli jännitteetön kun autossa oli sytytysvirta kytkettynä, mutta auto ei ollut käynnissä eli tästä kai voi olettaa että lambdan lämmityksen kuuluu toimia vain moottorin käydessä? Pitää varmaan hommata uusi startti että pääsee tutkailemaan lisää pp2000 auton käydessä, jos siitä jotain apua saisi.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Käy rikkaalla (ZPJ)
« Vastaus #11 : 13.12.2020, 21:51:55 »
Vanha aihe, mutta päivitetään tänne kuulumiset. Nyt on taas muutaman vuoden jälkeen ollut aikaa harrastaa tämänkin auton parissa ja vika huonoon käyntiin ja käynnistymiseen lämpöisellä koneella selvisi. Vika oli täysin hapettunut virranjakaja ja pyörijä. Pelkkä teräsharjalla putsaus sai ihmeitä aikaan, ja nyt auto käy myös lämpimänä. Sen verran osat kuitenkin olivat jo huonossa hapessa että täytyy laittaa uudet sytytysosat tilaukseen koska käynti ei vieläkään ole virheetöntä mutta nyt autoa voi kuitenkin jo liikutella ajamalla.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’