Kirjoittaja Aihe: 407 - Etupyörän tuenta rikki  (Luettu 2106 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alejandro

  • Vieras
407 - Etupyörän tuenta rikki
« : 12.11.2015, 19:33:19 »
Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport (EW12).

Tänään kävikin ekaa kertaa niin että auto päätti missä huolletaan/korjataan eikä omistaja. Ja eikös paikkana ollut kallein paikka eli Laakkonen.

Lähdin ajamaan bilteman pihasta jolloin kuului rusahdus ennen risteystä tielle, en kiinnittänyt huomiota kun luulin että jää narskuu. Suoralle tielle päästyä huomasin että ei ollu jään narsketta kun auto kampeaa vasemmalle, (ratti siis kääntyy itsestään) ja laahustava ääni kuuluu. Kuinkas sattuukin että piti tehdä nopea mutta aika selvä päätös eli kääntyä vasemmalle jonne auto kampesi ja missä Laakkosen piha olikin, auto ruutuun ja katsomaan auton alle missä vika? Alle ei tarvinnut mennä kun huomasin heti ulos astuttua aika järkyn näyn kun rengas sojotti ihan kunnolla vinossa.

Onneks oli vielä liike auki, nopean arvion sanoivat että joko alapallo tai laakeri on pettänyt. Johon vastasin että kummallekkin puolelle eteen on vaihdettu edellä mainitut osat 7000 km sitten. Tutkiivat huomenna sitten.

Auton keulasta kuului jonkin aikaa ennen hajoamista rahinaa kääntyessä edestä ja kurveissa saattoi nykäistä aina oikeaan päin.

Onko muita vaihtoehtoja mikä on voinut pettää?

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #1 : 12.11.2015, 20:49:50 »
Sinulla kävi ainakin tuuri ettei motarilla tms sattunut!?  :o

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #2 : 12.11.2015, 21:51:34 »
Samaa mietin koska siitä hetkestä 30 sekuntia eteempäin niin vauhtia olisi ollut jo 80 km/h kun 6 tielle oisin kääntynyt

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #3 : 12.11.2015, 21:54:33 »
Pakko olla asennusvirhe?

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #4 : 12.11.2015, 22:05:54 »
Jos ois niin voisi vaatia korvausta liikkeestä jossa osat vaihdettiin. Mutta sekin että nepä ei hevillä myönnä virhettään ja millään et sitä melkeinpä todista.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #5 : 12.11.2015, 22:45:39 »
Otatko fotot. Ei kannattane spekuloida sitä, että jos olisi ollut vauhtia enemmän. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #6 : 13.11.2015, 15:53:19 »
Ratkaisu:

Alapallonivelen 2/3 pulttia oli pudonnut tielle ja pallo vääntynyt.
7000 km sitten liikkeessä asennettu osa jäänyt löysälle ja pudonnut lopulta, eli 250 euron lasku sinne.

Linjan päässä oltiin kyllä vakavia ja hiljaisia kun soitin sinne asiasta, ensi viikolla sitten autoo sinne näyttämään että kattoovat myös toisen puolen

artsi

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #7 : 13.11.2015, 15:55:35 »
Missäs kyseinen asennus tehtiin?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #8 : 13.11.2015, 15:57:18 »
Tuskin löysälle jäänyt vaan sen alapallon kauluksen krymppaus aka talttaus mutterin avautumisen estämiseksi jäänyt vaan tekemättä. Itselle käynyt kerran samoin mutta onneksi laukesi pihassa...
Audi A4 Tdi Q

Alejandro

  • Vieras
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #9 : 13.11.2015, 16:11:45 »
Auto-France Joensuu

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #10 : 13.11.2015, 16:47:45 »
Tuskin löysälle jäänyt vaan sen alapallon kauluksen krymppaus aka talttaus mutterin avautumisen estämiseksi jäänyt vaan tekemättä.

407 alapalloa, grip-niveltä ei voi lukita, vaan torx-pultit. Uusissa on lukitusaine valmiina. Plus momenttiin veto.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #11 : 13.11.2015, 18:05:49 »
Tuskin löysälle jäänyt vaan sen alapallon kauluksen krymppaus aka talttaus mutterin avautumisen estämiseksi jäänyt vaan tekemättä. Itselle käynyt kerran samoin mutta onneksi laukesi pihassa...

Alapalloissa käytety nyloc muttereita, ei tule mitään autoa mieleen missä olisi alapallossa muita menetelmiä käytetty kuin nyloc tai sokka.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Etupyörän tuenta rikki
« Vastaus #12 : 13.11.2015, 18:36:51 »
407:n alapallonivelen kiinnitys on erilainen, mutta esim. 405:ssä ja 406:ssa alapallonivel kierretään kiinni olkatukeen ja kiinnitys varmistetaan lyömällä alapalloniveltä kiertävä kaulus olkatuessa oleviin koloihin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24946.msg121633#msg121633
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44206.0

Toki noidenkin kahden automallin tapauksessa alapallonivel on sitten alatukivarressa kiinni lukkomutterilla.

407: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=15179.0
« Viimeksi muokattu: 13.11.2015, 18:40:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info