Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)  (Luettu 17967 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kimppi77

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Ilmastointi ei toimi


Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 2,2 Sport (automaatti).

Huomasin tänään ilmojen lämmettyä ettei ilmastointi toimi. Kun katsoin konepellin alle, ei kompura näyttänyt pyörivän. Itse en ole vielä autooni ilmastoinnin täyttöhuoltoa tehnyt vaikka olen omistanut auton jo 2 vuotta. Voiko siis olla, että nesteet ovat niin vähissä ettei kompura lähde käyntiin? Vai onko kompura kenties rikki?

Ratkaisu:

Oli tosiaan vain aineet niin vähissä, ettei kompressori lähtenyt pyörimään. Aineita oli vain 1/3 suosituksesta. Nyt toimii taas täyttöhuollon jälkeen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #1 : 22.04.2012, 18:20:31 »
Veikkaisin aineiden karanneen. Ei muutakuin ilmastointihuoltoon, sielä se selviää. Itselläni meni 407 2.0 HDi:ssä kennolle menevä letku puhki josta kylmäaineet karkasivat. Ensimmäisessä täytössä alipainetesti ei tätä paljastanut, mutta samalla oli lisätty väriaineet jonka perusteella vuotokohtaan päästiin käsiksi.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Nobody

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #2 : 28.04.2012, 18:31:20 »
Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).

Sama täällä. Tänään oli ensimmäinen päivä tänä vuonna kun ilmastointia olisi tarvinut. Ei vaan puhaltanut yhtään viileää. Olisko kylmäaineet karannut täälläkin? Vai onko muuta mikä kannattaisi tarkistaa ennen huoltoon menoa?

Edellisen auton ilmastointi toimi liki 10 vuotta ilman huoltoa. Tosin ennen autot suunniteltiin kestämään kun nykyään autot suunnitellaan huollettaviksi.  ;)

Ratkaisu:

Vuotoa ei havaittu. Kaikki kylmäaineet olivat vuotaneet pihalle. Uudet aineet sisään ja taas toimii.  ;)

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #3 : 28.04.2012, 19:05:59 »
Itse olen kyllä ymmärtänyt että oli auto kuinka vanha tai nuori tahansa, ja minkä merkkinen tahansa, niin ilmastointilaite toimii hyvällä tuurilla kauan ilman huoltotoimenpiteitä mutta todennäköistä se ei ole. Itse olen aina huollattanut laitteet ja hyvin ne ovat pelittäneet.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #4 : 30.04.2012, 20:19:52 »
Mulla vuoti ilmastoinnin täyttöventtiili pari vuotta sitten... eihän laite sitä havaitse kun letkut on kiinni. Pari päivää ja aineet taas pihalla, onneksi oli väriaineet laitettu, että näki selvästi paljaalla silmälläkin mistä oli työntäny pihalle. Mutta, hyvä jos onnistui pelkällä täytöllä.

Kimppi77

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #5 : 02.05.2012, 17:34:55 »
Ongelma:

No niin, ehtihän se ilmastointi toimimaan oikein jo viikon verran. Täyttöhuollatin ilmastoinnin siis viikko sitten. Nesteitä oli jäljellä vain 1/3, joten melko tyhjä oli. Täytön jälkeen lähti toimimaan hyvin, puhalsi joka suuttimesta kylmää. Nyt kuitenkin ainoastaan kuskin puoleisista suuttimista puhaltaa kylmää, vänkärin puolelta ja takasuuttimesta ei. Kyseessä on siis kaksialueinen automaatti-ilmastointi. Olen yrittänyt ottaa ilmastointia pois päältä, ottaa pois left and right controlin, käyttää sisäilmakiertoa ja kaikki edestakaisin moneen kertaan. Ei auta. Onko järjestelmässä siis vuoto eli aineet olisivat jälleen vähissä? Ja jos näin on niin miten järjestelmä osaa pukata aina samalle puolelle kylmää ja muualle lämmintä? Luulisi, että toimisi vaihtelevasti milloin mistäkin suuttimesta.

Ratkaisu:

Ilmastoinnin kennohan se siellä vuoti. Reilut 700 euroa töineen...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #6 : 02.05.2012, 22:54:11 »
Ikävä arvata, mutta säätöläpän akseli poikki. Saitilla on manattu tätä vikaa ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Kimppi77

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #7 : 03.05.2012, 08:17:24 »
En usko, että kyseessä on säätöläpän akseli. Muutoinhan suuttimista tulisi koko ajan vain yhden lämpöistä ilmaa, vai? Kylmä-lämmin -säätö kuitenkin toimii. Ainoastaan jäähdytettyä ilmaa ei tule vänkärin puolelta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #8 : 03.05.2012, 11:08:32 »
Järjestelmässä on vuoto ja se löytyy helposti, kun väriaine nyt mukana. Omassa coupessa vuoto oli täyttöventtiilissä ja vaihdettiin viime kesänä. Taisi olla vitosen osa. Aluksi lakkasi tulemasta kylmää juuri vänkärin puolelle ja sammuttaessa järjestelmä sihisi puhuen vuodosta.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #9 : 04.05.2012, 14:59:58 »
Niin, vajaalla kylmäaine määrällä se kylmä tulee vain toiselta puolelta, kunnes loppuu kokonaan kylmän tulo. Toivottavasti on täyttö tehty väriaineen kanssa, että vuoto on helppo paikallistaa.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Ilmastointi ei toimi (vähäinen kylmäainemäärä)
« Vastaus #10 : 11.05.2012, 07:18:02 »
Pakko kertoa asiaa sivuten kun korjautin pari reikää lasista niin kaveri tekee samalla ilmastoinnin täyttöhuollon 65e, ei mielestäni paha hinta.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti