Kirjoittaja Aihe: 308 - Kytkinpoljin jumittaa  (Luettu 3963 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
308 - Kytkinpoljin jumittaa
« : 04.09.2018, 17:20:47 »
Auto: 2014 308 1,2 VTi 82.

Onko muilla ollut vastaavaa vikaa pökötissä? Kytkinpoljin tuppaa jumittelemaan siihen vapaan liikkeen ala-asentoon. Eli kytkin pelaa normaalisti eikä jää kantamaan, mutta poljin tuppaa jäämään jumiin eikä nouse ylös asti. Kun sylinteri on palauttanut oman osuutensa niin poljin ei enää nouse ylemmäs. Poljinasetelmassa on jokin linkku jossa jokin jousi sisällä, mutta se ei kyllä juuri osallistu tuohon polkimen palautukseen. Lattialla maatessa en kyllä tuon sielunelämästä oikein päässyt kärryille. Minkä tuon polkimen pitäisi palauttaa ylös? Pitääkö asentaa jokin lisäjousi?

Kaikki polkimen nivelet on rasvailtu ja sitä polkimen kiinnityspulttia löysätty josko auttaisi. Auttoi ehkä parin viikon ajan kohtuullisesti ja taas takeltaa.

Alla linkin takana video, jossa näkyypi mitä tarkoitan

https://www.dropbox.com/s/sajiw1rpenpujdh/VID_20180904_165016.mp4?dl=0

Jotain ulkomaisia juttuja löysin joissa vastaavaa. Muovisen linkin pallonivel tms. kuluu loppuun n. kolmessa vuodessa. Tuolla mainintaa jostain TBS:stä (Technical Service Bulletin) kytkimen pääsylinterin uusinnasta tällaiseen liittyen. Onkohan Suomessa ollut moisia? 

https://www.peugeotforums.com/forums/308-2014-122/2014-308-1-6hdi-allure-clutch-pedal-282898/
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

Lari

  • Vieras
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #1 : 11.09.2018, 00:20:09 »
Täällä esiintyy myös täysin vastaavaa ongelmaa, mallina 308 SW Puretech 130 vm 2014.
Kytkinpoljin jää palaamatta sen 1-2 cm yläasennosta ja se täytyy auttaa jalalla ylös. Aluksi ongelmaa esiintyi vain lämpimillä keleillä, nyt on ruvennut tekemään tuota jatkuvasti.
Kysyin tuosta kesällä muun rempan yhteydessä paikalliselta pajalta niin kehottivat viemään merkkihuoltoon, on jäänyt sitten toistaiseksi viemättä, kun sinne oli kesällä yli kuukauden jonot.

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #2 : 15.09.2018, 18:27:09 »
Kysäisin tuosta merkkihuollosta. Oli tuosta joku ohje pösöltä.

Sylinteri 135€ kiinnike 43,20€ työ 100€ jos tarvitsee vaihtaa. Eli ei mikään mahdottoman arvokas homma. Mutta jos tämän joutuu tekemään n. 4 vuoden välein niin pistää kyrsimään.  >:( Hieman nyt epäilyttää että jos joka osasessa on tingitty laadusta, niin kuin kauan tätä uskaltaa pitää. Aiemmin on jo uusattu mm. molemmat ajovalopesurit. Puretechien säännöllisiin imusarjaputsauksiin yms. verraten pääsen toki tämän vti:n kanssa ehkä aika vähällä.
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #3 : 16.09.2018, 00:28:46 »
Se TSB on edelleen vain tehtaan ohje, ei muuta.
Mutta kyllä noita polkimia on tietynikäisiin kampanjassa uusittu. Kannattaa kysyä merkkiliikkeestä.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #4 : 16.09.2018, 11:15:46 »
Yllä jo kirjoitinkin että kysyin merkkihuollosta ja tsb eli ohje on olemassa ;) Jos takuu on ummessa, niin itse joutuu maksumieheksi. Ei tuo kertasummana mahdoton ole, mutta jos noin typerä korjaus pitää tehdä sen n. 4 vuoden välein niin ei hyvä... Jospa muovilaatua olisi hieman vahvistettu uusissa osissa. Koskeekohan tämä jotain tiettyä sarjaa tai aikaväliä vai onko tämä korjaus edessä jossain vaiheessa joka ikiseen yksilöön?
« Viimeksi muokattu: 16.09.2018, 11:18:56 kirjoittanut Samppa »
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #5 : 16.09.2018, 20:53:08 »
Jos TSB on olemassa niin aina on viallista osaa muutettu.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

ranne

  • Vieras
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #6 : 13.12.2018, 09:07:44 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 Puretech 130.

Omassa oli sama vika 80000 km kohdalla. Juuri tuo kytkimen pääsylinteri meni vaihtoon, eli se osa mihin poljin suoraan vaikuttaa.

Vaihdon hintaa en tiedä, kun meni myyjäliikkeen piikkiin (takuuta ei enää ollut), mutta näyttää olevan sellaisessa paikassa, että ei sitä itse ainakaan kovin helppoa ole tehdä. Tuli kuikisteltua, kun olin ensin itse googlaillut asiaa ja päätynyt samaan tuomioon kuin huoltoliikekin.

Itse osa on tällainen: https://www.mister-auto.co.uk/clutch-master-cylinder/peugeot-308-sw-ii-1-2-thp-130-131hp_v58150_g234.html

Tuon harmaan muovitapin näkeekin siellä polkimen takana. Oli sekin jo käytössä jyrsiynyt hieman siitä pallukan tyvestä, mutta varsinainen vika oli kyllä syvemmällä. Polkimen ja tapin liitoksen voitelun parantaminen ei auttanut mitään - mutta kuivana kyllä kuluisi varmasti siitä rikki, sen verran heppoinen se tappi on.

Samppa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 308 - Kytkinpoljin jumittaa
« Vastaus #7 : 01.03.2019, 13:30:39 »
Auto: 2014 308 1,2 VTi 82 (89 000 km).

Kytkimen pääsylinteri vaihdettiin jokin tovi sitten ja kytkimen toiminta parani huomattavasti. Jumittelukin oli ennen vaihtoa hieman erikoista. Väliin pelasi pitkään ihan hyvin ja väliin taas jäi jumiin. Mutta loppuajasta oli jotenkin sellainen tunne, että kytkin otti aika alhaalta ja välistä epäilin että ottaako se edes kunnolla. Noh nyt mennään tuon puolesta toivottavasti huoleti. Seuraavaksi jakohihnaa uusaamaan ja jospa sitten olisi jonkin aikaa huoletonta menoa.
208 1.2 Puretech 100 2019
ex pösöt: 308 II 1.2 -14, 406GW 2.0HDi -02, 306 2.0HDi -00,