Kirjoittaja Aihe: 206 - Vikakoodi P0136  (Luettu 6879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tltane

  • Vieras
206 - Vikakoodi P0136
« : 25.02.2017, 18:59:53 »
Auto: 2003 206 1,4.

Auto herjaa sitkeästi kakkoslambdaa minkä takia pomppasi katsastuksessa. Vaihdettu Motonetin ready-fit -anturi, ei auttanut, vaihdoin vielä liittimet, ei auttanut. Randomilla löytyy ajon jälkeen koodi, mutta vikavalo ei pala. Ja tosiaan koodit nollattu joka välissä.

Mitähän tuohon vielä voisi kokeilla?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #1 : 25.02.2017, 19:30:57 »
Vuoto pakoputkistossa lambda-antureiden välillä/lähettyvillä voi sekoittaa mittauksen. Onko tuossa mallissa katalysaattori heti pakosarjassa kiinni vai vasta kauempana auton alla?

206, pakoputkisto
206, lambda-anturit

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tltane

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #2 : 25.02.2017, 21:15:12 »
Katalysaattori on heti pakosarjassa kiinni

tltane

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #3 : 27.02.2017, 16:45:23 »
-akku irti yöksi ja lateeseen
-kaikki sulakkeet irti ja takaisin kiinni pienen jumpan ja elektroniikkasprayn kera, moottoritilasta ja kojelaudasta. Moottoritilan boksilla myös johtoliittimille sama operaatio
-akulta moottorille menevän maapiuhan kontaktipisteen putsaus
-pakosarjan pulttien kiristys

Joku noista saattoi auttaa koska ainakaan parinkymmenen kilsan testilenkin jälkeen ei vikaa ollut tullut, seurataan tilannetta...

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #4 : 27.02.2017, 18:02:27 »
Osta kunnollinen lamda-anturi.
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #5 : 27.02.2017, 20:25:40 »
Saattaa tuo Motonetista ostettu anturi olla Boschinkin valmistama eli ainakin kunnollinen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tltane

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #6 : 27.02.2017, 21:03:42 »
Eipä tullut kuntoon, pidempi lenkki niin löytyi taas sama vikakoodi

Tuollainen oli se motonetin lambda


Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #7 : 05.11.2018, 13:44:44 »
Auto: 2002 206 1,4 (5-ovinen).

Terve

Kokosin juuri kahdesta 206 Pösöstä yhden toimivan auton, joka toimiii nyt kaikin puolin muuten kuin unelma, mutta pukkaa sitkeästi vikakoodia P0136, eli kakkoslambdan jännite liian alhainen. Eli 2-lambda tulkitsee, että seos olisi laihalla. Tekniikkapaketti on kokonaisuudessaan kaikkine antureineen otettu autosta, joka on ollut käyttöautona meillä viimeisen vuoden, eikä siinä ole ollut ikinä mitään ongelmia. Molemmat autot ovat tekniikaltaan ja varustelutasoltaan täysin identtisiä lukuun ottamatta sitä, että luovuttaja on 3d- ja saaja 5d-korilla. Uudessa korissa vikakoodi tulee heti, kun lambda lämpenee ja 20-50 kilometrin ajon jalkeen syttyy moottorinohjauksen vikavalo. Nollauksen jälkeen sama toistuu. Olen kokeillut myös korin alkuperäisellä lambda-anturilla ja oireet on samat. Tekniikkapaketista ainoastaan imusarja ja katin ja pakosarjan välinen liitos on käytetty auki vaihtotyön yhteydessä, joten teoriassa ne ovat ainoat mahdolliset vuotopaikat. Imusarjan liitos ei reagoinut starttipilottitestiin, eikä pakosarjan ja katin välisestä liitoksesta ole havaittavissa vuotoja. Kakkoslambdan kanssa näyttää olleen ongelmia jo korin edellisellä omistajalla. Eculta, joka näyttää olevan tuo Magneti Marellin versio, on vedetty erillinen ohituspiuha kakkoslambdan harmaaseen johtoon. Auto siis toimii erinomaisesti. Moottori on pirteä ja polttoainetalous kohdillaan. Pakoputken päästä en ole käynyt päästöjä mittaamasssa. Kakkoslambdahan on vain kontrollilambda, eli ykkönen hoitaa ruiskun säädön ja kakkonen tarkkailee onko päästöt kohdillaan. Sikäli viheliäinen vika, että autossa itsessään ei ole mitään vikaa, mutta kiitos koodin ei katsastus onnistu.

Alan taipua siihen, että autossa on johtosarjavika tai ecuvika. Kuinkas tuota vikakohtaa voisi haarukoida tarkemmaksi esim. yleismittarilla. Netistä ei löydy 206;seen sellaista kytkentäkaavioita, jossa olisi 2-lambdan kytkennät. Saatavilla oleva pdf-kaavio olisi kyllä hyvä, mutta se on vanhempaan moottoriversioon, jossa on vain 1-lambda. Mihin ecun pinneihin 2-lambdan johdot tulevat? Jos sais nuo pinninumerot, niin vois mitata johdotukset ja sen jälkeen ei jää muita syyllisiä kuin ECU. Mulla olis tuo moottorinluovuttaja-autonkin ecu, mutta kiitos PSA:n sitä ei voi vain heittää paikoilleen. luovuttaja-autossa taas on BSI viallinen ja avainsiruja tallessa vain yksi. Jos se siis lopulta on ECUvika, on kait vaihtoehtoina joko ECU:n aukikoodaus tai BSI:n virginointi. Kumpi näistä toimista kannattaa teettää?

TEMP_ARKISTOON

uk350

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #8 : 24.11.2018, 09:17:33 »
206 1.4 2002 - 2007 lambdakytkis

tsaarela

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #9 : 19.03.2019, 22:00:03 »
Auto: 2002 206 1,4 (TU3JP).

Vikavalo syttyi ja lukija antoi P0136 eli 2-lambda.

Mistä kohtaa putkistoa tuo sijaitsee? Pakoputki oli taannoin päässyt roikkumaan aika pahasti kahden kannakkeen petettyä. Vaihdoin kannakkeet, eikä visuaalisen tarkastuksen perusteella vaikuttanut vaurioita, saatika pidä ääntä. Pettäneet kumilenkit olivat etumainen sekä takapöntön kannakkeista oikeanpuoleinen. Putkisto roikkui siis vasemman kannakkeen varassa ollen kääntyneenä n. 90°. Vikavalo ei kuitenkaan syttynyt välittömästi putkiston uudelleenkiinnittämisen jälkeen, vaan reilu viikko sen jälkeen. Ajoa on tällä välillä ollut lähes päivittäin.

Nollasin vikavalon mutta se syttyi jo seuraavana päivänä uudestaan. Jos anturi on ehjä, mahdollisen vuodon täytyisi ilmeisesti olla ennen sitä?

tsaarela

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #10 : 20.03.2019, 08:56:37 »
Itse itselleni vastaten: toinen lambda löytyy siis pakosarjasta suoraan alaspäin lähtevän pöntön mutkasta. Onko noissa lambdoissa muuta eroa kuin liittimen väri (ykkönen vireällä ja kakkonen sinisellä)?

tsaarela

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #11 : 29.04.2019, 17:14:42 »
Lambda vaihdettiin uuteen mutta vikakoodi on edelleen päällä eli ilmeisesti jossain pakosarjan maastossa lienee vuoto. Pakosarja on tämä jossa katti samassa. Saiko titane omaansa kuntoon?

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #12 : 23.05.2019, 22:49:01 »
206 1.4 2002 - 2007 lambdakytkis

Miten tätä luetaan? johtojen värit? Ymmärsinkö oikein, että molempien lambdojen lämmityspiirin toinen piuha mennen konehuoneen sulakerasian sulakkeen F15 (30A) kantaan? Jos näin on, niin silloinhan yleismittarin summeritoiminolla pitäisi tulla signaali 2-lambdan lämmityspiirin sinisen piuhan ja sulakkeen kannan välillä? Ei nimittäin tule.
Autoon on vaihdettu pakosarja (oli halki), molemmat lambdat, sekä käytetty ECU Sercapilla. pakokaasuarvot on ok, mutta vikavalo palaa. vikakoodiksi ilmoittaa nyt p0141, eli 2-lambdan lämmityspiirin toimintahäiriö. Boschin pakokaasutesterillä analyysi pysähtyy lambda-anturitestiin ja ilmoittaa vain "viite -9". Aiemmin vaivannutta p0136 vikakoodia ei enää näytä tulevan.

Epäilen nyt, että sieltä on johto poikki. Lämmityspiirin vihreä/violetti piuha mennee käsittääkseni ECU:lle.


imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #13 : 23.05.2019, 23:18:37 »
Johtoihin on painettu nuo tunnistetekstit. Väreistä ei voi, tai ei ainakaan kannata, päätellä juuri yhtään mitään.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Rizhto

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P0136
« Vastaus #14 : 12.06.2019, 21:28:30 »
206 on nyt saatu katsastettua. Lopullinen vika löytyi johtosarjasta. 2-lambdalta oli poikki sekä toinen signaalijohto, että esilämmittimen virtajohto. Myös katalysaattori oli melko loppu, joten sekin vaihdettiin uutteen.