Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorin korkea käyntilämpötila matalilla kierroksilla (TU)  (Luettu 1746 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hesma

  • Vieras
Auto: 1999 206 1,6 (TU5JP4).

Ongelmana moottorin lämmöt. Koko homma alkoi pari kuukautta sitten moottoritiellä, jossa lämmöt alkoi nouseman nopeuden noustessa. Matka selvittiin loppuun ajelemalla satasta tai hieman alle. Tämän jälkeen vaihdoin termostaatin ja jäähdytysnesteet (oli aivan mustaa kuraa, ollut samannäköistä 1,5v jonka tuo on meillä ollut). Tämän jälkeen lämpöjen nousu oli päivittäistä ja lämppäri kuumalla sai ajella kesän kuumimpaan aikaan  ;D . Vaihdoin termostaatin uudestaan ja ilmasin järjestelmän huolellisesti niin että minulla oli kirkas letku ilmausruuvista paisuntasäiliöön. Sieltä tuli ilmakuplia noin 20 min jonka jälkeen ilmaa ei tullut.

Nyt ollaan tilanteessa jossa auto toimii ok. Ongelma on että kun lähtee ajamaan kylmällä autolla, moottorin lämmetessä normaalilämpöön, lämmöt nousee sataseen asti ennenkuin termostaatti aukeaa ja lämmöt tasaantuu noin 89 aseteeseen. Jos sattuu ajamaan pintakaasulla kun lämmöt nousee tuon 90c yli, nousee lämmöt reilusti yli sataankin ja kaasua polkaisemalla termostaatti aukeaa ja lämmöt laskee normaaliin. Yli 100km/h vauhdissa vedättäessä lämpömittari yrittää vähän kavuta ylöspäin, mutta pintakaasulla lämmöt pysyy maantiellä ok.

Tyhjäkäynnillä moottorin lämmöt nousee hiljalleen normaaliin ja termostaatti aukeaa ja ajastaan flekti lähtee pyörimään ihan normalisti.

Tähän mennessä tehtyä:

- Flektin toiminta tarkastettu. Olen nähnyt netissä ohjeistuksia releiden tarkastukseen, mutta tässä ei ole mitään releitä maskin takana. Onko näissä ensimmäisissä erilainen systeemi vai onkohan tuonne iskenyt tee-se-itse mies  :P
- Vesipumppu tarkastettu, on uutta vastaava.
- Moottorin maadoitus korjattu.
- Uudet jäähdytysnesteet ja termostaatti uusittu kahdesti. Termostaatti on mallia Motonet, eli halvin mahdollinen. Pitäisikö koittaa vielä jotain muuta merkkiä?
- Korjaamolla mitattu että paisuntasäiliössä ei ole pakokaasua, eli kannentiivistevika tuskin on.
- Jäähdytin pesty ulkopuolelta ja huuhdeltu sisältäkin. Voisiko olla tukossa sisältä ja aiheuttaa tämän?

Ideat alkaa loppumaan kesken, mitä ihmettä mie tuon kanssa teen? Toimiihan se noinkin, mutta tuo auto on ylimääräinen ja paha sitä on myydä kun se noin tekee.

Hesma

  • Vieras
Lisähuomioita nyt kun autolla on ajettu moottoritiellä: Autolla voi ajaa max 110 km/h, tuosta ylöspäin jos on matkavauhti niin lämmöt on yli 95c ja nopeuden kasvaessa vielä enemmän. Eli se alkuperäinen ongelma on siis vielä olemassa :( .
Eikö termostaatti aukea kunnolla (nyt paikallaan on kolmas termostaatti ongelman ilmenemisen jälkeen), vai jäähdytin tukossa, vaiko jotain ihan muuta ??? ?

antsu

  • Vieras
Jos kierrokset vaikuttavat termostaatin toimintaan, epäilisin ilmausta.

matias123

  • Vieras
Kuplaa sinne on jäänyt. Vie korjaamolle, jossa on asianmukainen painetyökalu jäähdytysnesteen vaihtoon. Ei vie kauan, eikä maksa paljoa ja loppuu ongelma.

popmka

  • Vieras
Mulla teki tota kans ja lopulta oli öljyt ja veet sekasi :-XNo eihän siinä ku kansi pois ja uusi pahvi ja kannen oikasu.Mutta seilaus vaan jatku ja syyksi loppupelissä selvis et paisunnan korkki oli sökö
joten ei saanut tarvittavaa painetta tärjestelmään! yritti siis keittää.

Hesma

  • Vieras
Paisuntasäiliön korkin vaihdoin, ei vaikutusta.

Auto kerkesi mennä jo kaupaksikin. Ostaja huomasi auton ympärillä pyöriessään että lämppärin kenno vuotaa. Mahdollinen vianaiheutajahan voi olla kennon vuotaessa sinne vuotokohdasta menevä ilma kenties ??? . Jos se kiertoon lähtiessään tekee pienen ilmalukon ennen termostaatin aukeamista. Loppu tutkimus ja analysointi jää uuden omistajan iloksi  :) .