Kirjoittaja Aihe: 508 - Polttoainekäyttöisen lisälämmittimen ohjelmointiongelma (HDi)  (Luettu 15357 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Nummika

  • Vieras
Joo, ei tuo onnistu minunkaan autolla. Toimii samoin kuin Busterrs´in auto. Jos webasto on käynnissä kun auton laittaa tulille ja ajelee töihin, matkalla on turha kokeilla liikennevaloissa ohjelmoida webastoa, ei onnistu. Työpaikan pihalla sitten kun sammuttaa ja starttaa uusiksi niin homma taas pelittää.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Ihan varsinaisesti en ymmärrä miksi ohjelmointi seuraavaa lähtöä varten pitäisi voida tehdä ennenkuin edellinen matka on edes päättynyt tai edes niin että auto on vielä käynnissä. Se että pitää sammuttaa ja käynnistää ennen kuin voi ajastaa uudelleen ei ole järjellistä. Pitäisi toki voida asettaa uusi aika heti sen jälkeen kun moottori on sammutettu.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Onnistuu se niinkin, että sammuttaa moottorin ensin ja ohjelmoi sitten. Syy siihen miksi teen sen ennen sammuttamista on hyvin yksinkertainen. Sammuttaminen ottaa myös virrat pois ja ohjelmointia varten pitää kytkeä virrat uudelleen päälle ja ohjelmoinnin jälkeen pois. Jää siis kaksi kertaa vähäisemmäksi tarve painaa Start-nappia.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
... ajastan Webaston lämmittämään, kun olen lähdössä töistä kotiin. Ajastus onnistuu ja siitä merkiksi Webaston punainen valo syttyy.[/li]
[li]Pysäköin auton töissä ja ja sammutan moottorin. Webaston punainen valo palaa edelleen. Ovet lukkoon ja töihin.[/li]
[li]Klo 16:30 auto on lämmin ja Webasto on käynyt, kuten oli ajastettukin.[/li][/list]


Nerokas laite, käskee jopa lähtemään ajoissa töistä kotiin ja päättämään sen melko tarkalleen aamulla työpaikalle kaarrettaessa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Sitä varten voi puhelimella ohjelmoida etänä, että voi aikatauluja muuttaa. Niin ja tuon oman kanssa toimii myös tehdyn ajastuksen muuttaminen ennen kuin webasto on ehtinyt käynnistyä. Itselläni ei myöskään ole haittaa siitä, että on jokin joka "käskee" lähtemään tiettyyn aikaan pois työpaikalta. Muuten käy helposti niin, että kun "flow" on päällä, niin yö koittaa ennen kuin huomaankaan.

martymcfly

  • Vieras
Meillä se antiflow kyllä soittaa ja käskee kotiin jos meinaa konttorilla venähtää. Olisi kuulemma täälläkin tekemistä....   

busterrs

  • Vieras
Niinhän sen pitäisi toimia kuin Penguinin autossa, mutta kun ei. Jos Webasto on päällä (ja punainen merkkivalo vilkkuu) kun auton käynnistää, minun autossani uutta ajastusta ei voi ohjelmoida ennenkuin moottori on sammutettu ja käynnistetty takaisin. Eikä myöskään välitön käynnistys onnistu myöhemminkään. Jos ajastus on päällä ja sen merkkinä punainen merkkivalo palaa yhtäjaksoisesti, ajastuksen muuttaminen onnistuu kyllä, siinä ei ole ongelmia.

Autossani on siis nähtävästi todellakin eri softa kuin Penguinin autossa. Sitten se juttu, miksi ohjelmointi pitäisi tehdä kun edellinen matka on vielä kesken. Tässäkin olen samoilla linjoilla Penguinin kanssa, turha säätö pois. On aivan luontevaa ja näppärää ajastaa auto lämpenemään kotiinlähtöä varten aamulla vaikkapa sitten liikennevaloissa, se kun käy nopeasti ja helposti: valikossa kun on ne kaksi aikaa joista toinen voi olla aamulähtö ja toinen iltapäivälähtö. Täppä vain oikeaan kohtaan, pari kertaa ok ja sillä selvä. Minun autossani kun se pelkkä virtojen päälle laitto sammutuksen jälkeen ei riitä, kone on käynnistettävä jotta voi ohjelmoida, turhaa painimista auton kanssa. En myöskään ymmärrä, mitä haittaa voi olla jos lämmityksen ajastaa illaksi vaikka jo aamulla kotipihalla ennenkuin auto on liikkunut senttiäkään.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Muuten käy helposti niin, että kun "flow" on päällä, niin yö koittaa ennen kuin huomaankaan.

Juuri tuon yritin verhota aiemman lauseeni taakse  ;)...autotuningissa taitaa olla vieläkin alttiimpana joutua tuohon tilaan.
Saan pian aiheen sähköpiirustukset käyttööni, että tutkitaan ihan huvikseen kytkäriä. Nokia 3110, optoerotin voisi toimia aiheessakin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Nummika

  • Vieras
Onkohan noissa joissa on käynnistys napilla jotenkin erillainen softa? Ymmärtääkseni Penguin auto on napilla.

Mullekkin maahantuoja vastasi että ongelmat on tuttuja 508 käyttäjilla ja että tuo "ominaisuus" mainitaan käyttöohjekirjassa vain yhden lämmityksen ohjelmoinnista käynnistyskertojen välillä. Tämän ominaisuuden voi muuttaa esim. asentamalla Webaston telestart järjestelmä.

No eivät sitten kommentoineet siihen kuka maksaa, eikä myöskäään siihen että ajan autolla töihin ja kokeilen ohjelmoida niin en onnistu, kuitenkin olen luultavasti auton käynnistänyt kun olen sillä töihin ajanut  ;)

Ymmärtäisin ennemmin tuon käyttöohjeen maininnan siten että ajastusta ei voi ajastaa toimimaan siten että ajastan illalla lämmityksen esim. aamulla klo 6 ja iltapäivällä klo14.

busterrs

  • Vieras
Allure ja GT napilla, muut avaimella. Onkohan kukaan Alluren kuski törmännyt ongelmaan vai toimiiko ohjelmointi kuten pitääkin?? Mun mielestä kanssa toi ohjekirjan maininta on ymmärrettävissä niin, ettei voi yhdellä kertaa ohjelmoida vaikkapa seuraavaksi päiväksi kahta eri aikaa ja niiden välissä ajaa autolla. Olen nyt varta vasten asiaa testaillut ja homma toimii kuten pitääkin, kunhan autoon mennessä sammuttaa ensin Webaston ja vasta sitten pyöräyttää käyntiin. Todellakin jos auton käynnistää kun Webasto puhisee niin uutta ohjelmointia ei oteta vastaan ennenkuin auto on sammutettu ja käynnistetty uudestaan. Kai tämänkin kanssa voi elää...  :P

Nummika

  • Vieras
Tuon kans vois vielä elää mutta kun lisänä on vielä tuo economy mode. Ajelin tuossa yhtenä päivänä matka-ajoa noin 200km, ja tulin illalla n. 19 aikaan kotiin ja ajastin webaston. No sattuneesta syystä jouduinkin lähtemään aikaisemmin ja menin muuttamaan ajastusta. Ei siitä mitään tullut, nyt sitten oli se economy mode päällä. Eikun taas auto käyntiin....

Viime talvena oltiin pohjoisessa 2 viikkoa ja pakkanen oli alimmillaan -28 ja auto välllä seisoi 2-3 päivää. Olis varmaan tuo tominut silloin siellä hienosti. Nyt tuo on täys susi.

Nummika

  • Vieras
Nyt on minun osalta asia päässyt onnellisesti päätökseen, kiitos auton myyneen liikkeen. Olivat heti kanssani samaa mieltä että ei se noin kuuluisi toimia ja päästiin sopimukseen telestartin asentamisesta ja kustannuksien jaosta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kerro nyt ihmeessä edes missä tuo asiallisen palvelun liike on?

Nummika

  • Vieras
Nyt on minun osalta asia päässyt onnellisesti päätökseen, kiitos auton myyneen liikkeen. Olivat heti kanssani samaa mieltä että ei se noin kuuluisi toimia ja päästiin sopimukseen telestartin asentamisesta ja kustannuksien jaosta.

Liike on autotalo Laakkonen Porvoo, oli heille ensimmäinen tapaus ja selvittelivät asiaa maahantuojalta asti. Maahantuojan mukaan toiminta on ominaisuus jolle ei voi mitään tähän hekin joutuvat sitten myöntymään. Tämän että oli ensimmäinen tapaus johti myös siihen että pääsimme sopimukseen asiasta.

Liike aikoi ottaa opikseen ja informoida autoa ostavia ominaisuudesta.

Maahantuoja ilmoitti minulle että toimintoon ei ole tulossa muutosta esim. softa päivityksellä.

Valitettava vika joka olisi kuitenkin  olisi luultavasti aika helppo korjattava jos valmistaja sen haluaisi korjata.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Nämä maahantuojan "ei ole tulossa muutosta" -ilmoitukset on mielenkiintoisia, kun todellisuus on että heillä ei ole mitään tietoa siitä mitä on tulossa ja mitä ei. Heillä ei myöskään tunnu olevan osaamista eikä kiinnostusta reklamoida softavirheistä valmistajalle. Veikkaan että tämäkin asia on keinotekoisesti ja asiaan kuulumattomasti liitetty päästövaatimuksiin ja esim. Venäjälle myytävissä 508:issa tätä ongelmaa ei ole, kun ei ole päästövaatimuksiakaan.