Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntiongelma (kaasuläpän asentotunnistin) (TU3M)  (Luettu 8216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pösöilijä-09

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1993 306 1,4 (TU3M, Bosch Mono-Motronic MA3.0, VF37AKDX230053795).

Ongelmana on tyhjäkäynti. Onko tietoo, että löytyykö autosta MAP-tunnistinta? Autohan on 1-pisteruisku. Nyt on vaihdettu lambda-anturi ja tyhjäkäyntisäädin. Ei juurikaan vaikutusta. Kierrokset tippuu melko alas ja auto sammahtaa, kun yrittää kaasuttaa. Samoin tyhjäkäynti vaeltelee.

Ratkaisu:

Vikana oli kulunut kaasuläpän asentotunnistin. Piti vain käydä hommaamassa reikäpäätorx-avain, että sain sen irti. Siinä osassa on juuri se numero 3437022, jota googlettamalla löytyi pdf-esite, jossa on täysin samannäköinen osa. Tilasin X-partsilta koko ruiskuyksikön hintaan 70 e ja siinä kyseinen osa oli kuin uusi. Kyseisellä osalla voi säätää myös tyhjäkäyntiä, siitä en tiedä vaikuttaako muutoin seoksiin tms.? Nyt laitoin sen vain korvakuulolta, seuraavana päivänä säädin sillä tyhjäkäyntiä isommaksi, jonka jälkeen se on pelannut hyvin.

Kysäsin sitä paikalliselta Boschin liikkeestä, mutta ei ne löytänyt korvaavaa. Ne löysi rekkarin perusteella jonkun siihen, mutta se oli kahdella ruuvilla kiinnitettävä ja liitin eri suuntaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Onko autosi TU3MC-moottorin ohjausjärjestelmä Bosch Mono-Motronic MA3.0 vai Magneti Marelli G6? Tunnistamisohjeet (varmemmin selviää, kun ilmoitat autosi valmistenumeron):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33811.msg158683#msg158683

MM:n moottorinohjausjärjestelmässä on imusarjan painetunnistin (MAP-anturi), mutta Boschin järjestelmässä sitä ei ole. Palaako moottorin vikavalo? Kannattaa lukea vikakoodit (ohjeet siihenkin aiemmassa linkissä).

Ei pala mikään merkkivalo.

Kannattaa silti lukea ne vikakoodit, sillä esim. MAP-anturin vika ei sytytä vikavaloa.

Magneti Marelli: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38804.0
Bosch: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38834.0
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 11:53:20 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Oletko ottanut akunkengän riittävän pitkäksi aikaa irti sen jälkeen kun vaihdoit tyhjäkäyntisäätimen? Tuo toimenpide pitää tehdä säätimen vaihdon jälkeen.

Jos siinä on MAP anturi niin sen pistokkeen voi kokeeksi nyppäistä irti, mutta tuskin ongelmat siitä johtuu.

henkilotunnus

  • Vieras
Käsittääkseni koneessa ei ole MAP-anturia. Syötettävä polttoaineen määrä määritetään kierrosluvun ja kaasuläpän asennon perusteella. Lukemaa korjataan imuilman ja jäähdytysveden lämpötilan sekä happianturin (takaisinkytkentä) avulla.

Kuulostaa siltä, että moottorin ohjaus ei tunnista että sen pitäisi olla tyhjäkäytitilassa (ts. että kaasua ei paineta) ja säätää kierroslukua itsenäisesti. Jostakin kaasuläpän luota pitäisi löytyä kytkin, joka sulkeutuu kun kaasu on ylhäällä. Kytkin voi olla esim. kaasuläpän asentoanturin yhteydessä (kotelon sisällä) tai jopa selvästi esillä (kotelon ulkopuolella) jossakin kaasuvivun tienoilla. Kytkimen toimintaa voi kokeilla suoraan kaasuläppäkotelossa olevasta liittimestä. Liittimessä on todennäköisesti neljä napaa, joista kaksi on varattu tuolle kytkimelle (kun kytkin on auki napojen välillä ei ole yhteyttä ja kun kaasu on ylhäällä kytkin sulketuu ja napojen välille syntyy yhteys).

Käykö auto normaalisti, jos kaasua painetaan ihan vähän? Jos auto toimii pienellä kaasulla normaalisti, vian voi ohitaa väliaikaisesti säätämällä kaasuvaijerin (vaijerin kiristys tms.) niin, että kylmä kone pysyy juuri ja juuri käynnissä ja kuuma kone käy hieman liian korkeilla kierroksilla (ts. kaasuvaijeriin tehdään sellainen esikiristys, että kuljettaja ikään kuin painaisi vähän kaasua koko ajan).


pösöilijä-09

  • Vieras
Kone käy ok, kun kaasua painetaan pikkusen. Samoin kun moottorijarrutuksen jälkeen painaa kaasua, nytkähtää vaihdekeppi ihan kuin auto käynnistyisi uudelleen, ts. syöttö on ollut kokonaan pois hetkellisesti? Kait syöttö ruiskukoneissa katkeaakin, mutta jotenkin luulisi lähtevän juoheammin liikkeelle.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Käsittääkseni koneessa ei ole MAP-anturia. Syötettävä polttoaineen määrä määritetään kierrosluvun ja kaasuläpän asennon perusteella. Lukemaa korjataan imuilman ja jäähdytysveden lämpötilan sekä happianturin (takaisinkytkentä) avulla.

Kuten jo aiemmin totesin, on ko. koneesta sekä Boschin (ei MAP-anturia) että MM:n (MAP-anturi) järjestelmillä varustetut versiot. Kumpi tässä tapauksessa on kyseessä, selviää Service Box:sta valmistenumeron perusteella tai käyttäen apuna annettuja tietoja osien tunnistamisessa.

Ei muuten selvinnyt tällä kertaa edes Service Box:sta, kumpi järjestelmä on kyseessä. Eli tunnistaminen pitää tehdä noita osaluettelon kuvia katsomalla tai lukemalla valmistajan nimi moottorinohjausyksikön tarrasta. Kaasuläppäkoteloonkin saattaa olla merkitty valmistajan nimi tai logo (Solex = Magneti Marelli). Tyhjäkäyntimoottorin ulkonäkö näyttää myös olevan ratkaisevasti erilainen (MM:ssa pyöreähkö sylinterimäinen (valokuva) ja Boschissa kulmikkaampi "suorakaide").
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 11:51:14 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Edelliseen liittyen: Löytyykö Magneti Marellin järjestelmistä tarkempaa kuvausta joistakin kirjoista esim. MM:n omista julkaisuista (Boschin tapaan).

Ainoat löytämäni julkisesti saatavilla olevat tietolähteet Magneti Marellista ovat:

Haynes: Automotive Engine Management And Fuel Injection Systems Manual 3344
Haynes: Citroen and Peugeot Engine Management Systems 3789
Haynes: Manual on Engine Management 4199

Haynesin tapaa noissa kirjoissa on epätarkkuuksia, yleistyksiä ja ristiriitaisuuksia... Peugeotin korjaamo- ja koulutusmateriaalista löytyy jo parempaa tietoa (olen ostanut eBay:stä), mutta niissäkään ei ole kaikista asioista kerrottu kovin syvällisesti. MM ei ilmeisesti ole julkaissut itse tietoa Boschin tapaan?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kuvatunnistuksen mukaan järjestelmä on Bosch.

Jo vain on vikakoodit katsottu. Vihreä liitin on minulla kylläkin vapaana, ei siis kytketty mihinkään... Jokatapauksessa koodit 51 ja 21 se antoi. 21 on ilmeisesti kaasuläpän asennon tunnistin(ko), ilmeisesti läpän akselin päässä oleva musta mötikkä? Toisessa päässa samaa akseliahan on muovijuttu, mihin kaasuvaijeri tulee.

Vikakoodit listattuna:

306 - Vikakoodit (Bosch MA3.0)

21   Throttle valve potentiometer function (kaasuläpän asentotunnistin)
51   Oxygen sensor function (lambda-anturi)

Kannattaa tyhjentää vikakoodit muistista ja katsoa, vieläkö samat koodit ilmaantuvat uudelleen (jollet jo niin tehnytkin). Esim. lambda-anturin koodi voi olla jäänyt muistiin jo aiemmin ja se ei välttämättä enää uusiudu.

Aloittaisin tarkistamalla kaasuläpän asentotunnistimen kunnon mittaamalla (mainitsemasi osa akselin päässä). Asentotunnistin on ohjeiden/varaosaluettelon mukaan 306:n tapauksessa kiinteä osa kaasuläppäkotelon runkoa, jonka vuoksi ohjeet kehottavat uusimaan suuremman osan kaasuläppäkoteloa... Käytännössä asentotunnistin voi kuitenkin olla vaihdettavissa, en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 11:54:28 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mitenköhän mitataan/onko tietoa mitä niistä mitataan? Onko se ihan normaali potikka ja millähän arvoilla sen kuuluis toimia? Liittimessä on 5:lle pinnille reikä, mutta säätimessä on vain 4 pinniä, 2 toisessa laidassa ja 2 toisessa, keskimmäinen puuttuu.

21 - Throttle valve potentiometer function (kaasuläpän asentotunnistin)
22 - Idle regulation motor idle switch (tyhjäkäyntisäätimen tyhjäkäyntikytkin
22 - Idle regulation motor function (tyhjäkäyntisäädin)
51 - Oxygen sensor function (lambda-anturi)

Siinä ohjeet testaamiseen kytkentäkaavioineen. Ohjeissa mittaamiseen käytetään Peugeotin johtosarjaa, joka kytketään moottorinohjausyksikön ja auton johtosarjan väliin, mutta mittaukset voi tehdä ilmankin. Esim. mittaamalla liittimen juuresta (mikäli ei suljettu liitin) tai tekemällä mittausta varten välijohdot esim. asentotunnistimen ja sen johtosarjan väliin. Osa mittauksista suoritetaan komponentti johtosarjasta irrotettuna.

Kannattaa myös tutkia tyhjäkäyntimoottorissa olevan "tyhjäkäyntikytkimen" kunto, vaikkei siitä vikakoodia olekaan aiheutunut. Tässä Boschin järjestelmässähän kytkin on poikkeuksellisesti tyhjäkäyntimoottorin yhteydessä, eikä kaasuläpän asentotunnistimessa (kuten yleensä). Tyhjäkäyntisäädin liikuttaa kaasuläppää sen vivuston välityksellä. Kaasuläpän ollessa kiinni, ohjausyksikkö saa kytkimeltä tiedon siitä ja aloittaa tyhjäkäynnin säätämisen. Mikäli kytkin on viallinen (ei anna tietoa kaasuläpän sulkeutumisesta), ohjausyksikkö ei säädä tyhjäkäyntiä lainkaan.
« Viimeksi muokattu: 13.08.2011, 11:56:08 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pösöilijä-09

  • Vieras
Juu syyllinen lienee juurikin toi asentotunnistin, mutta kun sitä ei saa varaosana, vaan se kuuluu kokonaisuuteen joka maksaa 629 e Automaassa. Tuolta niitä saisi 1000 kpl:n erissä (se on toi ylin):

http://www.ysparts.com/img/product/2008827110664_1.pdf

Tämännäköinen se on nyt, putsaamalla parani paljonkin, mutta luulen että kohta se on lopullisesti tiensä päässä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Eli kuvassakin näkyvät kulumat (ja puhdistamasi liat) tunnistimen vastusradoissa aiheuttivat signaaliin selviä katkoksia, jotka havaitsit mittaamalla?

Vaikka PSA:lta ei ko. osaa saa erikseen, niin Boschilta voisi löytyä:

http://ecat-online.bosch.de/toc/

Luettelosta ilmeisesti ei löydy, mutta Bosch-liikkeessä voisivat tietää sopivan osan. Löytyykö siitä Boschin osanumeroa (10 numeroa)? Lisäksi voi olla mahdollista, että jonkin muun automerkin varaosaluettelossa on listattu sopiva erikseen myytävä osa... Miten päädyit tuohon viestiisi linkitetyn PDF-tiedoston osaan?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2009, 02:55:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Jallupoika

  • Vieras
Sitten voi vielä äärimmäisenä keinona taivuttaa sitä laahaavaa kontaktoria senverran sivuttain, että alkaa hangata tuoretta pintaa. Jostakin luin tollaista, joku oli vissiin onnistunu sellasessa tekohengityksessä.