Ongelma:
Osa 1:
Auto: 2000 306 2,0 HDi 90 hv (DW10, 230 000 km).
Auto vilkuttelee latauksen valoa satunnaisesti, yleensä kun ajaa tasaista vauhtia vähän matkaa, saattaa laturin valo kirkkaasti vilkahdella muutaman kerran, ei oireile muuten. Eräällä kerralla Bosch-laturin merkkivalo alkoi oireilemaan toisella tapaa, samalla kun valo vilkahti, ajovalot himmenivät ja puhallin sammui hetkeksi, samassa yhteydessä oli hihnapyörä hajonnut ja silppua oli siellä täällä hihnan välissä.
Uusi hihnapyörä ja uudet hiilet laturiin, tarkemmin siis tämä lataussäädin, jossa hiilet ovat Bosch laturissa. Uudella lataussäätimellä ei ladannut ollenkaan, vaan jännite oli auton käydessä 11,6 V. Pienellä kaasuttelulla alkoi kuin ihmeen kaupalla latautumaan ja laturin valokin sammui, sammutin auton ja uudelleen tulille, ei lataa kirveelläkään.
Eli yhteenveto: vanhalla lataussäätimellä lataa, mutta laturin valo vilkuttelee satunnaisesti, uudella säätimellä ei lataa ollenkaan.
Osa 2:
Ei ala lataamaan korkeimmilla kierroksilla, kerran alkoi ihan vahingossa lataamaan, kun annoin vähän "isän kädestä" kaasua. Ei ole aloittanut uudelleen lataamista, pientä jännitenousua on havaittavissa kun kierrokset laskee, tyyliin 11,6 -> 11,9 V.
Peilillä katsottuna liukupinnat näyttivät ihan hyviltä, että ei olisi syntynyt isoja uria sinne. Harmi vaan kun laturi oli jo kerran pöydällä, suhteellisen vaivaloinen operaatio irrotella laturia moottorista. Hiiliä on irroiteltu ja vähän hiottu ja herkistelty jo monta kertaa.
Akulta suoraan + navasta piuhalla tuohon herätejohtoon antaessa virtaa, laturin valo sammuu, mutta latausta ei tapahdu.
Osa 3:
Nyt autossa kiinni vanha jännitteensäädin, jolloin lataa, mutta välillä vilkahtelee valo ja puhallus lakkaa hetkeksi. Tämä uusi on tarvikeosa, mutta piti olla ihan asiallinen laite, hintaa oli 39 euroa. Vien osan takaisin ja pyydän uutta tai rahat takaisin.
Osa 4:
Taas on uusi lataussäädin asennettu, nyt pakkasilla lataa 14,5 voltin voimalla. Ajossa vain valot vilkahtelevat kuin joulukuusessa, latausvalo ei kuitenkaan vilku. Tallissa laitoin vaikka mitä sähkölaitteita päälle, en saanut enään valoja vilkkumaan, koitan sunnuntaina uudemman kerran koeajoa, jos vaikka hiilet asettuisivat. Ikävä ajella, kun auto nykähtää samalla, kun valot vilkahtavat.
Ratkaisu:
Nyt on laturi taas käynyt pöydällä, toisella puolella kollektoria oli pientä uraa, jonka johdosta suoritettiin pienimuotoinen hiontaoperaatio. Laturi ruuvipenkissä kiinni, sähkömoottorilla laturi pyörimään, kytkettynä akkuun, lataa iloisesti 14,5 voltin jännitteellä, sama toistuu vaikka tuohon kytkettiin kiinni kasa lamppuja ja yksi flekti mikä löytyi nurkasta.
Rojut takaisin autoon, ajoin auton tallista ulos, hetki meni niin alkoi valot vilkahdella kevyesti, siis ajovalot ja muut valot, latauksen merkkivalo ei ilmoita itsestään. Jotenkin tuntuu, että laitos tukehtuu, kun sitä kuormitetaan sähköherkuilla. Hetken aikaa, kun autoa on pidetty kierroksilla taikka ajettu, loppuu valojen vilkunta.
Hain uuden Valeon 150 A:n laturin rikkinäisen Boschin laturin tilalle ja ongelma ratkesi lopulta sillä.