Juuri noin tein kuin Tonilind kertoi. Jarrusatulahässäkän alaosaan tulee käsijarruvaijeri ja yläosaan jarruletku, joten jarrusatulan kääntö yhden pultin varassa ei onnistu. Kuvissa on 2,5-vuotiaan, pääkaupunkiseudulla 66 000 km ajetun auton vasen takajarru, keula kuvissa vasemmalla. Samalla kun on pyörä pois kannattaa tukivarsien päällä olevista kouruista irroitella suurimmat kurat pois.
Kun laittaa avaimet kuvan 1 mukaisesti, pitää 15-millisestä kiinni ja 13-millisellä kääntää aukipäin (tässä alas) niin saa pultit auki. Tuo 13-millisen kanta on matalahko, joten lipsahdusvaara on.
Kuvassa 2 pultit irroitettuna ja satula käännetty auton takaosaa kohti. Ulomman jarrupalan ja satulan välissä on jotain vaaleaa "mömmöä".
Kuvassa 3 ulompi jarrupala irroitettuna. Siitä näkee kuinka palan kiinnityskohta on kerännyt mönjää ympärilleen. Punaiset nuolet osoittavat kontaktipinnat.
Kuvissa 4 ja 5 on peltilämiskä (jota vasten palan reuna tulee) ja jarrupalat kevyesti puhdistettuina. Kuvassa 6 palat painettuna paikalleen.
Yritin kiertää-ja-painaa mäntää sisälle kahdella reilulla ruuvarilla, mutta kuten aiemmin sanottu, tuolla tavalla on männän suojakumi todellisessa vaarassa kun ristissä olevat ruuvarit lipsuvat männän koloista. Sain ehkä 10-20 astetta käännettyä. Jarrut tuntuvat yhä jonkin verran laahaavan, mutta en nyt parempaan ehtinyt. Täytyypä kysellä mitä tuohon sopiva työkalu Automaalla maksaa ja palata asiaan seuraavassa renkaanvaihdossa. Samalla voisi kai hommata noihin jarrusatulan kiinnityspulttien kierteisiin jotain lukitusainetta, sellaista kun alunperin näkyy käytetyn.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.