Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottoreiden XU10J2 ja XU10J4 yhteensopivuus  (Luettu 4335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarikos

  • Vieras
Auto: 1995 405 2,0 GTX Style (XU10J2, 194 000 km).

Ajatuksena on herännyt, että minkä kaiken osalta XU10J2 ja XU10J4 moottorit eroavat toisistaan. Selvä ero on kannessa, koska toinen on 8-venttiilinen ja toinen 16-venttiilinen. Lisäksi kahdesta nokka-akselista johtuen jakopäässä on eroja. XU10J4 on uudemmissa Mi16 malleissa käytetty, mutta sama moottori löytyy myös Citroenin puolelta Xantiasta ja suurin teho on 112kW. Citroenin XU10J4 moottoria näyttää olevan hyvin saatavilla. Riittäisikö pelkkä kannen ja jakopään osien vaihto vai onko muitakin eroja?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Moottoreiden XU10J2 ja XU10J4 yhteensopivuus
« Vastaus #1 : 01.03.2014, 11:55:33 »
Männät erilaiset, kiertokanget ja kampiakseli taitaa olla myös erilaisia. Jos on tarkoitus saada moottorimuutos katsastettua, niin koko koneen vaihto on helpointa vähäpäästöisen auton ollessa kyseessä. Sinne voisi laittaa myös tuoreemman XU10J4RS koneen, löytyy helpoiten Xsarasta.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

jarikos

  • Vieras
Vs: 405 - Moottoreiden XU10J2 ja XU10J4 yhteensopivuus
« Vastaus #2 : 02.03.2014, 11:59:47 »
Katselin myös tuota XU10J4RS moottoria vaihtoehtona mutta jos pelkällä yläkerran osien vaihdolla saisi tehtyä päivityksen, niin olisihan se kivutonta. Jos männät ovat erilaiset, niin taitaa sitten tulla ongelmaksi se, että alkuperäiset männät ottavat kiinni venttileihin tai jos eivät ota, niin ainakin sekoittaa palamista jne. Vaatisiko tuo pelkän yläkerran päivittäminen, jos se on mahdollista, edes muutoskatsastusta?
« Viimeksi muokattu: 02.03.2014, 12:13:28 kirjoittanut jarikos »

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Moottoreiden XU10J2 ja XU10J4 yhteensopivuus
« Vastaus #3 : 02.03.2014, 16:43:14 »
Sylinterikannen vaihto toisenmalliseen vaatii muutoskatsastuksen.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01