Kirjoittaja Aihe: 405 - Käsijarru (levyjarrut)  (Luettu 21273 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ITA

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #15 : 02.05.2011, 08:31:36 »
Aiemmin ei kässäri läpi ja uusinnassakin 0,7 ja 1,0. 30 päivää meni vanhaksi. Vaihdettiin käsijarrun kahva. Katsastuksessa tehot 0,6 ja 0,9. Käytin eri paikassa nyt ja uskokaa tai älkää mutta kässäri meni läpi! Käyttöjarru takana 0,7 ja 0,7 eli aika tehoton sekin. Etujarrut hyvät.

Mulla on taka-akselin päällä oleva jarrupaineensäädin ollut jo muutaman vuoden pois käytöstä (=hajonnut). Onko tietoa vaikuttaako myös se osaltaan käsijarrun tehoihin. Sen uusiminen on aika iso homma, koska mm jarruputkia menisi uusiksi aika paljon.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #16 : 04.05.2011, 16:49:32 »
Jarrupaineen säädin on oltava kunnossa. Jos inssi huomaa, että on pois käytöstä, niin hylky tulee heti. Paineensäädin säätää nimensä mukaisesti painetta takajarrulle kuormituksen mukaan. Käsijarruun se ei vaikuta.

Jarrupaineensäädin pitäisi olla tietty kunnossa, mutta eivät inssit sitä tarkasta tai tiedä siitä. Heitä tuntuu kiinnostavan vain jarrujen teho. Mulla tosiaan säädin ollut pois käytöstä jo 4-5 vuotta. Se on edelleen siellä omalla paikalla, mutta ei siis toimi.

Joku väitti että ko säädin kuitenkin vaikuttaisi myös käsijarruun sitä kautta että se säätää takajarruja kun käyttöjarruja käyttää. Eli siis vaikutus kässäriin tulisi kiertotien kautta. Tiedä häntä. Joka tapauksessa käsijarru (ja nimenomaan vasen) tuntuu olevan murheenkyyni lähes kaikille...

Olen kyllä edelleenkin sitä mieltä että jarrun paineensäädin ei vaikuta käsijarrun toimintaan. Käsijarru on täysin mekaaninen, eli neste ei vaikuta käsijarruun mitenkään. On totta että käsijarrua käytettäessä mekanismi puristaa mäntää ulospäin mutta ei jarrunesteen voimalla, kun taas käyttöjarrun käyttäminen työntää mäntää jarrunesteen voimalla.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #17 : 14.10.2011, 17:56:23 »
Auto: 1990 405 1,9 Mi16 (XU9J4, 376 094 km).

Juu eli mulla arvot oli dynolla käytessä vasemmalla 1.5 ja oikella 0.9. Taitaa olla liikaa eroa, tai juuri rajoilla. Mistä säätö tapahtuu; auton alla vai kahvan holleilta? Viime vuonna meni nipin napin läpi. Satulan linkut liikkuvat kyllä herkästi, ja jarrutkaan ei laahaa.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2011, 17:58:48 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #19 : 15.10.2011, 21:01:32 »
Kannattaa katsoa että se satulassa oleva käsijarrun vipu palautuu täysin lepotilaan. Muuten automaattisäätö ei toimi. Eli ei kannata säätää vaijeria liian tiukalle.

Eli liian kireällä oleva vaijeri estää tuota jarrusatulassa olevaa vipua täysin palautumasta, jonka jälkeen automaattisäätö sekoaa ja tuloksena on täysin toispuoleinen käsijarru muutaman käyttökerran jälkeen. Vaijerin pään ja satulassa olevan vivun välissä tulee olla 0,5...1.0mm välys molemmissa satuloissa.

Se vaan ei auta, että käsijarruvaijeria kiristetään lisää ja lisää... Silloin tuosta tulee toispuolista toispuoleisempi. ;D
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #20 : 24.10.2011, 12:56:33 »
Joitakin kuvia ja tietoa käsijarrumekanismista löytyy Sportpugin artikkelista:

http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116

Artikkeli on poistunut Sportpugin sivustolta uudistuksen myötä, mutta jonkinlainen versio siitä vielä löytyy Archive.org:n kautta, vaikkakin osa kuvista puuttuu:

http://wayback.archive.org/web/*/http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116

Puuttuvat kuvat olisi hyvä saada jostain.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 13:05:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #21 : 24.10.2011, 13:27:29 »
Takajarrusatuloihin on saatavilla myös käsijarruvivun korjaussarjaa:

http://www.fixusnet.fi/

304-209917, KÄSIJARRUN KORJAUSSARJA, TAKA VASEN, Girling, 34,00 e
304-209918, KÄSIJARRUN KORJAUSSARJA, TAKA OIKEA, Girling, 34,00 e

Korjaussarjan valmistaja on Budweg, jonka luettelosta ei ko. osia löydy, mutta nettikauppa Seekpart24.com listaa ne:

209911, vasen, jarrusatulaan Girling 341010 (nelivetomallit):



209912, oikea, jarrusatulaan Girling 341011 (nelivetomallit):



209917, vasen, jarrusatulaan Girling 341846/341872 (muut kuin nelivetomallit):



209918, oikea, jarrusatulaan Girling 341847/341873 (muut kuin nelivetomallit):



Veden pääseminen akselitiivisteen ohitse olisi kuitenkin jollain tavalla estettävä. Pystyisiköhän satulan ulkopuolelle akselin ympärille (vivun ja satulan väliin) asentamaan jonkinlaista lisätiivistettä? Edes paksu O-rengastiiviste voisi auttaa jonkin verran, jollei parempaa löydy...
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 16:11:01 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #22 : 24.10.2011, 13:50:03 »
Biltema myy 405:n takajarrusatuloita edullisesti:

665062, JARRUSATULA, TAAKSE PEUGEOT 405, 74,00 e (ilmeisesti vasen)
665063, JARRUSATULA, TAAKSE PEUGEOT 405, 74,00 e (ilmeisesti oikea)

Noiden kehutaan olevan täysin uusia, ei kunnostettuja. Valmistajasta tosin ei ole tietoa, mutta tuskin se kuitenkaan on alkuperäinen Girling eli nykyinen TRW? Bilteman asiakaspalvelu ei osannut kertoa osien valmistajaa, koska ne toimitetaan Bilteman logoilla (varmaan jarrusatulassa on jotain merkintöjä kuitenkin). Ovat tilaustavaraa ainakin kysymiini myymälöihin (toimitusaika 1-3 viikkoa). Onko kenelläkään lisätietoa tai kokemuksia noista Bilteman 405:n jarrusatuloista?

Motonetissa kunnostettu jarrusatula maksaa 79,90 e + 20 e (pantti).
« Viimeksi muokattu: 24.10.2011, 16:16:07 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #23 : 24.10.2011, 15:24:53 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Kaverin 405:een vaihdettiin ensimmäisen kerran oikea takajarrusatula marraskuussa 2005 (ajettu n. 160 000 km) ja toistamiseen oikealle marraskuussa 2006 (176 000 km; käsijarrumekanismi rikki satulan sisältä) ja samalla vasemmallekin (käsijarrumekanismin vivun palautusjousi kadonnut ja rajoitintappi poikki).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7021.msg63543#msg63543

Nyt lokakuussa 2011 (247 000 km) tilanne on taas se, että vasemmalle pitäisi vaihtaa uusi jarrusatula, koska herkistelystä (voitelusta ja liikuttelusta) huolimatta vipu ei aina palaudu täysin lepoasentoonsa, vaan käsijarru jää laahaamaan, jolloin takapyörä kuumenee selvästi. Käsijarrun vivun akselissa tuntui olevan jonkin verran välystä, joten ehkä siitäkin syystä vesi on päässyt akselitiivisteen ohitse jarrusatulan sisälle.

Oikea jarrusatula vaikuttaisi vielä olevan kunnossa.

Käsijarrun sain muuten toimimaan kohtuullisesti (ei toiminut aiemmin käytännössä lainkaan), kun säädin sen, herkistelin vivut, voitelin vasenta vaijeria (kuori rikki, pitäisi vaihtaa) ja korjasin edestä tulevan vaijerin kiinnikkeen (6995 14, CLIP, DIAM 10, 1,40 e) säätömekanismin raudan kohdalta kiinnittämällä sen pultilla ja mutterilla raudassa olevaan reikään. Myös vaijerin kiinnityksen jarrukilpeen on oltava kunnossa (metallinen kiinnike). Vaijerin liikerata muuttuu sen irrotessa kiinnikkeestään, jolloin kahvan liike ei enää liikuta jarrusatuloiden käsijarrumekanismien vipuja yhtä paljon kuin aiemmin.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #24 : 24.10.2011, 18:08:00 »
Vaimon autossa 405 GRI 1,9 vm.-91 ovat Bilteman takajarrusatulat olleet jo n. 4v ja ovat vielä täysin toimivat.

Onko mitään muistikuvaa niiden valmistajasta? TRW lienee ainoa laatumerkki, joka niitä vielä valmistaa. Tulivatko liukutapit ja niiden suojakumit mukana?

Valmistajaa en muista enkä silloin kiireessä oikeastaan välittänytkään, kunhan sain kiesin jarrut kuntoon. Satulat olivat tehdasuudet ja halvat verrattuna muiden tarvikeliikkeiden hintoihin ja kuitit on varmaankin jo hävitetty. Muistaakseni liukutapit ja suojakumit eivät sisältyneet toimitukseen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #25 : 25.10.2011, 13:54:25 »
Artikkeli on poistunut Sportpugin sivustolta uudistuksen myötä
Artikkeli on tulossa takaisin kunhan webmasterilla on aikaa päivittää artikkelit uudelle foorumille. Infoilen vaikka kun artikkeli on toiminnassa. EDIT: Laitan myös wm:lle tietoa, että artikkelia kaivataan/EDIT

En tiedä onko sattumaa vai ei mutta Bilteman satuloista en saanut ATE:n rungoilla (muun merkkinen menopeli) olevia satuloita pitämään nesteitä sisällä kovilla pakkasilla. Kumpikaan puoli ei ollut tiivis ja nestettä suorastaan tihkui männän ja sylinterin tiivisteen välistä. Tiivisteiden vaihtokaan ei täysin auttanut. Toinen miinus noista Bilteman satuloista tulee siitä, että se pintakäsittely on onneton ja se irtoaa vuodessa pääosin. Hinta huomioiden nuo on kuitenkin ihan kelpo vehkeitä => yhden "tarvikkeen" hinnalla saa kaksi satulaa.

EDITEDIT: SP:n puolelle on laitettu webmasterille tietoa  artikkelin/artikkeleiden tarpeesta. /EDITEDIT
« Viimeksi muokattu: 25.10.2011, 14:02:31 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #26 : 15.12.2011, 10:41:20 »
Uuden tehdaskunnostetun takajarrusatulan mukana tuli lappu, jossa sanottiin, ettei käsijarrun vipua saa liikuttaa ja mäntää kiertää. Sen mukaan suurin osa asennusongelmista johtuu siitä, että käsijarruvipua on liikuteltu ennen asennusta. Lisäksi jarrupalojen ja -levyjen välissä ei saa olla 1 mm:ä suurempaa rakoa ja sitä ei saa säätää oikeaksi mäntää (jarrupoljinta käyttämällä) ulos painamalla, vaan ainoastaan kiertämällä sitä vastapäivään. Vaijeria asennettaessa ei siis tuon mukaan saa liikuttaa lainkaan vipua, koska muuten "säätö sekoaa".

Näistä asioista ei mainita mitään Peugeotin omissa ohjeissa tai Haynesin tai Alfamerin korjausoppaissa, enkä ole keksinyt, miksi noita toimenpiteitä ei saisi tehdä. Miten sen käsijarrun automaattisäätö voisi mennä vivun liikuttamisesta tai männän kiertämisestä sekaisin? Ennenkin olen mielestäni ongelmitta sitä vipua liikutellut. Ja lisäksi ohjeen alussa sanotaan, ettei mäntää saa kiertää ja sitten taas toisessa kohdassa sanotaan, että pitää kiertää... Ristiriitaista tietoa.

Uuden tehdaskunnostetun jarrusatulan tapauksessa huomasin, että sen käsijarruvipu palautuu jonkin verran heikommin takaisin lepoasentoonsa kuin toisessa käytetyssä (kunnossa olevassa) jarrusatulassa. Ehkä se siitä vetreytyy käytön myötä? Ainakin muuttui heti selvästi paremmaksi, kun liikuttelin sitä useita kertoja.

Kun tutkii jarrusatulan toimintaa sen ollessa irrotettuna autosta, niin samassa uudessa satulassa vipua liikuteltaessa mäntä työntyy aina ulospäin kuten pitääkin, mutta mäntä palautuu välillä takaisin samaan paikaan vivusta päästettäessä eli ei jää ulospäin uuteen asentoonsa pysyvästi. Kun sitten esim. paineilman avulla työntää mäntää hieman ulos, niin sitten vivun liikuttelulla saa männän jäämään ulospäin. En tiedä, mistä tuo eroavaisuus eri tilanteissa johtuu ja kummalla tavalla sen pitäisi toimia. Toisen puolen vanhassa, mutta toimivassa jarrusatulassa mäntä jää aina vivun liikuttelun jälkeen aiempaa ulommas.

Uudessa satulassa männän kiertäminen vastapäivään ei tuo sitä ulospäin, kun taas vanhassa toimivassa satulassa tapahtuu niin. Uudessa satulassa mäntää saa myös painaa selvästi kovemmin samalla, kun sitä kiertää myötäpäivään sisälle palauttamista varten, kun taas tuossa toisessa satulassa ei tarvitse juurikaan painaa, vaan pelkkä kiertäminen riittää.

Peugeotin ohjeessa koskien takajarrupalojen vaihtoa todetaan, että mäntä pitää kiertää sellaiseen asentoon, että siinä olevan kolot ovat samassa linjassa kuin jarrusatulan aukko (eli jos satula on vaakatasossa, niin männän kolot ovat suoraan ylöspäin). Mitä merkitystä tuolla on? Jarrupalojen taustapinnalla ei ole ulokkeita, jotka asettuisivat koloihin kuten joidenkin muiden jarrusatuloiden kohdalla. Mäntä ei myöskään näyttäisi joko käyttö- tai käsijarrun voimalla ulos painuessaan kiertyvän. En nyt jarruremontin yhteydessä huomannut katsoa männän asentoa, joten pitänee varmuuden vuoksi irrottaa palat vielä kerran ja säätää kohdalleen, jos asialla on jotain merkitystä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

« Viimeksi muokattu: 15.12.2011, 11:09:54 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Putkimies2

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #27 : 30.03.2014, 15:49:24 »
Auto: 1993 405 2,0 GTX.

Käsijarruvaijeri ilmeisesti poikki, kahva on täysin tunnoton ja vaijerin takapää ei liiku. Olen nyt irrotellut pari lämpösuojaa, katin yläpuolella oleva on vielä kiinni. Alkaa olla ahdasta, kun vain takapää on nostettu ylös... Mutta kuinka tuo vaijeri on kiinni takapäässä siinä säätökappaleessa? Onko siinä joku sokka vai onko se vaan painettu paikalleen?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #28 : 30.03.2014, 16:08:58 »
Ihan painamalla / väkäsillä. Toinen vaijeri muttereilla. Tuossa yllä on siitä säätökohdasta kuvakin.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Putkimies2

  • Vieras
Vs: 405 - Käsijarru (levyjarrut)
« Vastaus #29 : 31.03.2014, 19:54:15 »
Lievää väkivaltaa käyttämällä lähti irti. Uusi on nyt paikallaan mutta kuinka saan takapään kiinni? Pitääkö se jengallinen takavaijeri irrottaa? On aika ruosteessa...