Kirjoittaja Aihe: 406 - Subbarin lisääminen  (Luettu 12320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #30 : 11.02.2009, 21:23:49 »
Ok , tehdään silviisiin. koska johto on nyt vedetty sulakerasialle(kuskinpuoli)niin onko ehdotuksia rintapellin läpivientiin siis löytyykö joku valmispaikka siltäpuolelta.ja kiitos WeDo ;lle sulakevinkistä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #31 : 11.02.2009, 21:52:38 »
Ok , tehdään silviisiin. koska johto on nyt vedetty sulakerasialle(kuskinpuoli)niin onko ehdotuksia rintapellin läpivientiin siis löytyykö joku valmispaikka siltäpuolelta.ja kiitos WeDo ;lle sulakevinkistä.

Siitä mistä konepellin aukaisuvaijeri menee kajuutasta läpi konehuoneeseen, voisit esim. yrittää hyödyntää sitä läpivientikumia tai sen vierustaa. Huomiolla, että vesilenkki johtoon, ettei liruta vettä pesupuuhissa maton väliin. On myös tieteellisesti tutkittu, että halkaisijaltaan 1 mm suuruinen reikä pilaa dramaattisesti ääneneristävyyttä, siksi tiiveys on pop. Monessa autossa sisälämppärin läpivienti johtaa moottorin äänet sisään. Desibeleillä hankala todistaa, mutta mot.

 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #32 : 11.02.2009, 22:03:14 »
306 oli vedetty virtapiuha juuri tuolta, kuljettajan puolelta, kyseinen kolo oli ainaskin 306 kovin ahdas, jälkeenpäin virtapiuhan vaihdon yhteydessä, vedin tässäkin tapauksessa tuolta sisälämppärin läpiviennistä.

406 kanssa taas pääsin helpolla, kun vedin virtajohdon samasta reiästä, mistä oli vedetty sisälämmitimen piuha.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #33 : 12.02.2009, 21:16:29 »
Kiitokset rotukissoille , näin tulen toimimaan jos en vielä sattumalta saa tarkkoja ohjeita tuolta ongelma-osiosta siihen sulakerasianpohjaan tehtävään kytkentään :D

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #34 : 13.02.2009, 12:26:09 »
Fl mallissa vänkärin jalkatilassa aika syvällä maton alla on joko läpivienti tai paikka jonne sen pystyy tekemään tai suurentamaan paksummallekin kaapelille. Siellä pitäisi muistaakseni jonkun johdon jo kulkeakin. Pitää irrottaa etummainen kynnyslistan jatkeena oleva sivupaneeli ja hanskalokeron alla oleva pahvi ja sitten mattoa pystyy raottaan jotta pääsee sinne paikalle. Kun johto on paikallaan niin liimatiivistemassaa vähintään moottoritilan puolelta tiivistämään ja läpivientikumin käyttö on aina suositeltavaa, jos sitä ei ole siellä jo
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #35 : 16.02.2009, 19:24:24 »
Kertokaas kokemattomalle, monenko tunnin homma on ensikertalaiselta asentaa subbari ja vahvistin tai pelkästään aktiivisubbari?
Mitä johtoja yms. tarvikkeita asentamiseen kaiken kaikkiaan tarvitsee ?

jalat

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #36 : 16.02.2009, 19:38:52 »
Kertokaas kokemattomalle, monenko tunnin homma on ensikertalaiselta asentaa subbari ja vahvistin tai pelkästään aktiivisubbari?
Mitä johtoja yms. tarvikkeita asentamiseen kaiken kaikkiaan tarvitsee ?


Itseltä meni 3h, joista 2h pelkästään siihen kun koitin kaivaa reittiä virtajohdolle konehuoneesta takakontille. Tulipellissä kun ei meinannut löytyä reikää ja koneena 2l bensakone, niin sitä tilaa ei liikaa 307 nokkapellin alla tällöin ole.

Mutta jos saat virtajohdon helposti vedettyä ja maajohdolle löydät hyvän paikan, niin toi on max tunnin homma.

Tarvitset:
- virtajohdon + sulakkeen (akulta vahvistimelle. sulake mielellään heti akun lähelle.)
- Samaista virtajohtoa maajohdoksi vahvarista runkoon. Yhtä paksua kuin virtajohto!!!
- herätevirtajohdon (mankan takaa vahvistimelle. kun mankkaan tulee virrat, niin vahvarikin silloin "herää"). Herätejohdoksi käy melkein mikä tahansa ohutkin johto. Ihan perus halpa kaiutinjohtokin riittää.

- RCA-johdot mankalta vahvistimelle (tarkista että soittimessasi on rca-lähtö)
TAI jos mankassa ei ole rca-lähtöjä, niin vahvistimen pitää olla sellaista mallia jossa on high-input. Eli saat kaiutinjohdosta suoraan ryöstettyä vahvistimelle signaalin. Esim takaoven kaiuttimesta tms...
TAI sitten ostat kaiutinsignaalin muuntajan, joka muuntaa sen linja-tasoiseksi (tulee vahvistimen rca-pistokkeisiin) maksaa 10-30e.

Sitten vahvarilta kaiutinjohto subbarille :) Jos subbari on aktiviisubbari, niin silloin et tätä luonnollisesti tarvitse.
Ei sen kummempaa.
Oikeisiin säätöihin löytyy helpot ja hyvät ohjeet powersetin sivuilta.  Ettet heti riko ja polta subbariasi hajalle.


edit: ja pulttaa, hihnoita, kiinnitä millä tahansa tavalla herran tähden se subbarikotelo autoon kiinni. Usein teineillä näkee että se subi vaan lojuu takakontissa. Mieti se scenaario, että joku tulee kuuttakymppiä päin ja se subbari lentää sun takaraivoon. Tai... älä edes mieti, vaan kiinnitä se jotenkin. Itse laitoin subin kotelon reunoihin kantokahvat ruuveilla kiinni ja niistä kuormasidontaliinoilla se takapenkin selkänojaan itsepultattuihin lenkkeihin.

jalat

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #37 : 16.02.2009, 19:43:53 »
ps. Multa voit ostaa hyvän subin ja vahvistimen. On tuolla myyntiosiossa.

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #38 : 16.02.2009, 20:30:01 »
No eihän tuo kovin monimutkaiselta kuulosta, mitä luulinkaan.. Tuon virtajohdon akulta vahvarille saa varmasti vedettyä sisäpistokkeen reiästä ?
Saakohan tuon virtajohdon myös helposti piilotettua jonnekkin listojen alle hytin ja takatilojen kohdalla ?
Ja vielä kertaus, eli siis:
-Virtajohto akulta vahvarille+sulake välille(sulakkeen koko?)
-Takakaiuttimelta ryöstetään signaali vahvarille
-Johto vahvistimelta subbarille
-Ja tietysti maajohto jonnekkin runkoon kiinni(miten kannattaa toteuttaa?)


PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #39 : 16.02.2009, 20:57:00 »
307ssa sai sähkön tuolle jostain radion johtosarjan takaa. En muista mista kun merkkiliike asensi. Ei tullut mitään ongelmia auton sähköjen kanssa. Merkkiliike veloitti asennuksesta jotain 70eur. Tunnin homma ja siisti asennus.
Peugeot 3008 hybrid

jalat

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #40 : 16.02.2009, 21:54:24 »
Sulakkeen koko lasketaan vahvistimen tehon mukaan.
Watit jaettuna volteilla.
Eli esim 250W vahvistin jaettuna auton 12 voltilla = 20A
esim2.  500W vahvistin jaettuna auton 12 voltilla = 41A

Jotakuinkin noin se oikea sulakekoko laskettiin, jollen ihan väärin muista.
Itsellä on 1x240W sillattu vahvistin ja muistaakseni 20A sulake. (vai oliko se 30A:D )
No yleensä niissä vahvistimien paketeissa / ohjekirjoissa lukee minkäkokoinen
kannattaa virtajohtoon laittaa.

Vahvistin on myös itsellä takakontissa ja maajohto menee vahvarilta takavalojen lähellä olevaan ruuviin, joka ilmeisesti on joku ruuvi joka pitää puskuria tai jotain runkopalkkia paikallaan. Siinä oli mutteri runkoa vasten. Mutta ruuvia näkyi pari senttiä ylimääräistä, niin pistin siihen toisen mutterin ja niiden mutterien väliin abiko-liittimellä sen maajohdon. Mitään siis ei tarvinnut irroittaa. Yksi ruuvi vaan lisätä ja kiristää. Maajohto kannattaa olla sitten yleensä lyhyt. Max 1 metri.

TseiTsei

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #41 : 16.02.2009, 22:15:20 »
Juu no kiitoksia selkeistä ohjeista.
Eihän tuossa enään mitään ongelmia pitäisi tulla matkaan.  :D

jalat

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #42 : 16.02.2009, 23:04:03 »
Ai niin sen verta vielä, että pistä virtajohto kulkemaan takakonttiin vahvistimelle eripuolelta autoa, kuin rca-johdot. Jos ne kulkee vierekkäin samaa puolta autoa, niin saattaa tulla häiriöitä ääneen.

Lukaiseppas tuolta noita ohjeita läpi http://www.powerset.fi/autohifi/ohjeet/index.htm

mepi

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #43 : 24.02.2009, 21:29:06 »
Nonnii , nyt on härpäkkeet kuosissaan.Venähti vähäsen kun piti toi hiihtoloma pitää altapois.Laitoin virtajohdon sisätilalämppärin läpiviennistä niinkuin opastitte , meni tosiaan aika kivuttomasti ,mutta se läpivientikumi muljahti pois paikoiltaan tietysti sinne konehuoneen puolelle ja onkin sitten tosi v-mäinen kun ei mahdu kuin toinenkäsi vaan ja en saanut sitä takaisin paikoilleen (täytyy palata sen kimppuun vielä uudestaan). Subbari tuli siis takakonttiin ja edelläolevista kirjoituksista  päätellen pelkäsin että kuuluukohan se ollenkaan , mutta mun mielestä toimii noinkin ,antaa se bassopuolelle lisää ruutia , ei varmastikaan täytä hifistien kritereitä puoliksikaan mutta homman helppouden/hintasuhteen taidan olla tyytyväinen. Miten muuten selvitätte kaiuttimien +ja - johdot.

jalat

  • Vieras
Vs: 406 - Subbarin lisääminen
« Vastaus #44 : 25.02.2009, 08:30:30 »
Itse juuri myin maanantaina subbarin pois autosta ja ajelin 100km ilman subia. Voi itku että kuulosti musiikki pliisulta. Vaikken siis luukuttamalla luukuta sitä bassoa juuri koskaan. Mutta kyllä se vaan vei sitä pehmeyttä musiikista pois. Onneksi hyllyssä odottaa lämpimämpiä kelejä sellainen penkinalusbasso :)

Plus- ja miinus-johdot. Jaa-a... miksi ne tarvii selvittää? Vai otitko kaiuttimilta sen signaalin subille?
Usein noissa auton omissa kaiuttimissa on ne liittimet niissä johdoissa jotka vaan painetaan ovikaiuttimien rautatappeihin. Muistaakseni plussajohdon liitin on yleensä pikkuisen leveämpi. Mutta eipä tuota voi täysin varmuudella sanoa.

Usein miinusjohto on myös musta ja plussajohto joko punainen tai sitten siinä on jotain jälkeä.

Jos ne laittaa väärinpäin kaiuttimeen, niin kaiutinelementti menee musiikin tahdissa ikäänkuin imien sisäänpäin. Mutta kun laitetaan oikeinpäin niin pomppii musiikin tahdissa ulospäin. Eli ihan kokeilemallakin tuo voi ratketa.

tai sitten otat mankan takaa iso-liittimen irti ja katsot jostain manuaalista tai netistä mistä nastasta lähteeä jonkun kaiuttimen plussajohto. Sitten yleismittarin toinen pää siihen liittimen kohtaan ja toinen mittarin pää sinne kaiuttimelle toiseen johtoon. Mittariin kierto päälle ja kun on oikea johto kyseessä, niin kuuluu piiiiiiiiiiiip. Siinä tiedät sitten mikä liittimen nasta on sille johdolle ja onko se nasta miinus vai plus :)

Ehkä jollain on joku helpompikin tapa  :D