Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (automaattivaihteistot)  (Luettu 36563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (automaattivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AL4-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)


Auto: 2000 607 2,2 (EW12J4, 3FZ, automaatti).

Omaan autoon automaattivaihteiston öljyt vaihdettiin vetoakselien stefojen yhteydessä km-määrällä 147 000. Asentaja totesi öljyn tummuneen (osittain varmaan vuotavien stefojen takia?), mutta varmasti myös ajan saatossa vaihteiston normaalina kulumisena. Korjaustyön jälkeen automaattivaihteisto toiminut paljon tarkemmin mm. moottorijarrutus tilanteessa.

Toiset sanovat että automaattivaihteiston öljyjä ei tarvitse vaihtaa, kun sitä ei huoltokirjassa/ohjelmassa erikseen mainita. Itse kuitenkin olen sitä mieltä että kyllä pitäisi, mutta millä väleillä: aika/km-määrä? Ajattelin kysyä täältä, että mikä olisi järkevä vaihtoväli.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2015, 21:50:10 kirjoittanut ToniL »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Aut.askin öljyt vaihdetaan 60tkm välein tai jos on tullut kesällä esim. vedettyä vaunua, niin seuraavana syksynä, km riippumatta. Askissa on läjä solkkuja, joita askin "äly" ohjailee ja noihin solkkuihin kun kertyy töhnää likaisen öljyn mukana, askin vaihdot rupeaa temppuilemaan ja lasku on "hieman" enempi kuin öljyvaihto. Tässä on myös se pääasiallisin syy surullisen kuuluisan AL4-askin temppuiluihin. Monessa askissa on myös öljyfilsu, mutta sen vaihtoon riittää joka 2. tai jopa joka 4. öljyvaihtokerta. Ja syy syksy-vaihtoon on öljyjen lämpeneminen, sillä öljylämpötilan noustessa 150 asteeseen, romahtaa öljyvaihtoväli jopa -90% siitä mitä tuo öljy normaalisti kestäisi 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

antsu

  • Vieras
Enpä tiedä mikä Pösön laatikolle on sopiva vaihtoväli. Nykypelissäni se on tehtaalla määritelty 80 000 km:ksi.

Vaihdoin toki 406:n laatikkoon öljyn heti ostaessani auton. Mittarissa oli 60 000 km ja AL-4 laatikossa oli hirveää mustaa kuravellin näköistä tököttiä, josta taisin saada elinikäisen trauman :-[. Nykyiseenkin olen vaihtanut uudesta asti kerran vuodessa eli 20-30 000 km välein sen 3 litraa mikä imurilla tulee pois ja aine on pysynyt punaisena ja läpikuultavana.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
On vähän sellainen kutina ettei tuohon mun koslaan ole näiden 148 000 kilometrin aikana vaihdettu kertaakaan vaihteisto öljyjä ???. Merkkasin kuitenkin huoltokirjaan ajankohdan ja kilometrit -> 60 000km jälkeen vaihtoon seuraavan kerran. Mielummin öljyt kuin aski vaihtoon :). Tosiaan missään ei lue tuota vaihtoväliä, ainakaan en itse löytänyt.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Tosiaan missään ei lue tuota vaihtoväliä, ainakaan en itse löytänyt.
Onhan noita PSA:llakin ollut aut.askeja joissa muka pitäisi kestää ne tehtaan alkup.öljyt for ever = ei ole tarkoitettukaan vaihdettaviksi = ei ole askissa koko tyhjennys-proppuakaan ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Benkku

  • Vieras
Onhan noita PSA:llakin ollut aut.askeja joissa muka pitäisi kestää ne tehtaan alkup.öljyt for ever

Missään ei sanota 'for ever', vaan sealed for life = laatikon huoltamattoman eliniän.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
laatikon huoltamattoman eliniän.
Joka ei huoltamattomana välttämättä ole kovinkaan pitkä ;)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

JS

  • Vieras
Jep jep. Se nyt on kuitenkin niin että merkkihuolto ei vaihda öljyjä näihin "sealed for lifetime" laatikoihin edes pyynnöstä, eivätkä nämä netissä itseään vaihteistoexperteiksi itseään mainostavat liikkeet vastaa tiedusteluihin, monesta kokeiltu. Tosta voisi päätellä että ei se kaikkein helpoin homma ole. Ja laatikkohan oli  Aisin TF-80SC (AM6). Voisitte heittää "muutaman" liikkeen tiedot jotka noita öljyjä vaihtelee em laatikkoon.

Benkku

  • Vieras
...voisi päätellä että ei se kaikkein helpoin homma ole.

Huomattavasti helpompi ja nopeampi kuitenkin, kuin 'koko kasetin' vaihto. Toki vähemmän huoltohommasta varmaan katetta saa, kuin kasetin vaihdosta.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Jep jep. Se nyt on kuitenkin niin että merkkihuolto ei vaihda öljyjä näihin "sealed for lifetime" laatikoihin edes pyynnöstä...

Vaasassa ainakin merkkiliikkeessä olisi tarvittaessa kyllä vaihtaneet öljyt laatikkoon, tai ainakin sellainen käsitys itselle jäi.

...Tosta voisi päätellä että ei se kaikkein helpoin homma ole. Ja laatikkohan oli  Aisin TF-80SC (AM6)...

Tuossa jokin aika sitten tuli vaihdettua öljyt ko. laatikkoon (ne öljyt siis jotka tuolta nyt ulos kerralla saa) eikä se kyllä mikään iso juttu ole. Ensikertaa tehdessä aikaa meni ehkä ½-tuntia, tästäkin suurin osa öljyjen lämmittelyyn :)
Se mitä itse jäin kaipaamaan olisi huuhteluvaihdon mahdollisuus. Huuhteluvaihdon mahdollisuuteen en ole vielä Peugeot:n kanssa törmännyt...

Benkku

  • Vieras
Huuhteluvaihto onnistuu kyllä, mutta pitää toki olla pumppuyksikkö jolla öljy käydessä vaihdetaan. Liitetään lämmönvaihtimen kanssa sarjaan.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Olisiko tarkennusta? Siis miten sarjaan, kun mielestäni tuosta lämmönvaihtimesta ei "öljylähtöjä" ole löytynyt? Toki eihän minulla ole mitään pumppuyksikköäkään mutta olisi kiva tietää tuon huuhteluvaihdon "proseduuri".

Benkku

  • Vieras
Lämmönvaihdin irtoaa kyllä vaihteiston kyljestä, tämän tilalle/tähän väliin kiinnitetään kyseinen pumppu/säiliöyksikkö.

Eipä siinä sen kummempaa proseduuria ole, muuta kuin systeemi pultataan väliin ja käynnistetään auto, tietty laite tankataan riittävällä määrällä oikean laatuista öljyä. Laitteen rotarometri mittaa lämmönvaihtimeen vaihteiston pumppaaman öljymäärän, saman määrän uutta, laitteen pumppu sitten syöttää säiliöstä takaisin vaihteistoon.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2012, 05:29:14 kirjoittanut Benkku »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
AM6 vaihteistoon ei valitettavasti huuhteluvaihto onnistu. Lämmönvaihdin on integroitu. Tuo "kalliin puoleinen alkuperäisöljy" on halvempaa Citroen liikkeessä ja po. samaa (ei todistettavasti) kuin Motonetin Mobil JWS 3309. ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Lämmönvaihdin irtoaa kyllä vaihteiston kyljestä, tämän tilalle/tähän väliin kiinnitetään kyseinen pumppu/säiliöyksikkö. ...

Kiitos asian varmistamisesta Benkku. Eli juuri kuten itse ounastelin, koko lämmönvaihdin pitäisi siis irroittaa :( Vaikka ei tuo ole kuin yhdellä pultilla kiinni (tämän lisäksi olisi kai syytä hankkia uusi tiiviste) niin hieman turhan hankala tapa. Toisaalta ei kai tuokaan hirveän hankala homma ole, jotenkin se vain tuntuu siltä, varsinkin kun ei ole tuollaista pumppuyksikköä. Voisihan sitä tietysti itse toimia "pumppuna" ja lisätä välillä uutta öljyä täyttöpropusta laatikkoon :) Ehkäpä ensi kerralla sitten noin..?