Ongelma:
Auto: 1995 306 1,6 SR (TU5JP, DAM 6598/02.12.1994).
Teimme tuossa tutun kanssa parisen viikkoa sitten autoon kytkinremontin. Vanha kytkin luisti, ja syyksi löytyi painelaakerin kuluttama ura paineasetelmaan. Uusi paineasetelma, painelaakeri ja kytkinlevy vaihdettiin, ja auto toimi kaksi viikkoa kuin unelma. Nyt sitten on kytkin yhtäkkiä ruvennut taas luistamaan, kuitenkin vähän eri tavalla kuin viimeksi. Välillä se luistaa paljon, välillä melkein ei ollenkaan. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että kun vaikka moottoritiellä antaa kytkimen luistaa hetken aikaa niin luistaminen loppuu.
Epäilen syyksi, että vivustoon voideltu vaseliini on roiskunut ympäri kytkintä johonkin paikkaan, jossa se saa luiston aikaan. Olisiko foorumien viisailla muita teorioita, tai kenties tapoja korjata luisto ottamatta vaihteistoa irti?
Ratkaisu:
Osa 1:
Kytkin avattu ja viaksi paljastui järkyttävä määrä öljyä. Kytkinakselin stefat olivat päästäneet ylipaineessa vaihteistoöljyt kytkimen puolelle. Ajelin jonkin aikaa tuon alkuperäisen kytkinremontin jälkeen liian suurella määrällä vaihteistoöljyä, ja luulen että öljy on silloin tihkunut kytkimeen. Stefat kuitenkin vaikuttivat ehjiltä, joten putsasin kaiken ja kasasin koko läjän. Nyt sitten odotellaan, että pysyykö kytkin kunnossa vai falskaavatko stefat normaalipaineissakin. Jälkimmäisessä tapauksessa pitää sitten taas purkaa koko vehje.
Osa 2:
Vaihteisto tosiaan otettiin uudestaan alas ja, kytkinkoppa putsattiin öljystä. Kytkinakselin stefan rikkoutumisen syyksi paljastui laakeririkko vaihteistossa heti ensimmäisessä laakerissa kytkimen puolelta - Ainakin yksi kuula oli kokonaan kadonnut. Laakerin vaihto olisi tullut hyvin kalliiksi, joten hankittiin purkamolta toinen vaihteisto. Myöskin kytkinosat putsattiin perinpohjin puhdistusaineella, ja uuteen vaihteistoon asennettiin uudet vetoakselien stefat sekä kytkinakselin holkki stefoineen.
Nyt yhden vaihdetun vaihteiston ja kolmen vaihteiston lasku-urakan jälkeen voin vihdoin sanoa, että hyvin toimii. Ja kyllä on "uusi" vaihteisto huomattavasti hiljaisempi - Ei mitään krohinoita moottorijarrutuksella tai muuta. Hieman tuo vaihteisto oli aluksi tahmea vaihteenvaihdossa, mutta kyllähän se siitä äkkiä vetreytyi.
Ja mitä kytkimeen tulee, viimeisimmän asennuskerran jälkeen esiintyi sellaista oiretta, että yläkierroksilla kyseinen saattoi luistaa hieman samalla täristen kovasti. Varmaan hieman keskitys mennyt hutiin, mutta sekin näyttää nyt ajon kanssa korjaantuneen.